Gå til innhold

Hvor mange har opplevd å miste i SA/MA? -Se hit, er du grei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1.Jeg lurer på hvor mange andre som har opplevd å miste??

2.Hadde dere prøvd lenge før du ble gravid?

3.Hvor langt på vei var du?

4.MA eller SA , evt annet?

5.Hvordan oppdaget du det?

6.Overvektig, normalveiktig eller undervektig?

7.Jobbet du 100%?

8.Har du barn fra før, eller fått barn etterpå?

-Når begynte dere evt prøvingen igjen, og hvordan gikk svangerskapet denne gangen?

9. Kjenner du mange andre som har mistet?

10. Hvor gammel var du da du mistet?

11. Hvis gravid og/eller prøver etterpå, har du vært ekstra nervøs eller har du klart å bevare "roen"?

-Har du droppet noe du gjorde i svangerskapet du mistet?

-Eller tatt andre forsiktighetsregler?

Jeg setter UBESKRIVELIG stor pris på svar, og tror det å lese om andres erfaringer kan være til hjelp for flere av oss...deriblant meg.

På forhånd tusen takk, og lykke til videre,alle sammen! <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2: overraskende og lykkelig gravid. 3 og 4: godt og vel ti fullgåtte uker, fosteret døde en uke før ul. 5: ultralyd fordi jeg fikk en dårlig følelse, følte meg mindre gravid og fikk diaré med lett feber. 6: normalvektig 7: ja 8: begynte prøvingen trist og desperat etter en pausemnd etter utskrapning av livmor i to omganger. Ble gravid igjen på fjerde prøvemåneden, når hverdagen og kroppen begynte å fungere igjen :) jeg er nå 12+6. Ingen barn fra før. 9: ja. Dvs når jeg mistet trodde jeg knapt jeg kjente noen. Når jeg har vært åpen om at vi mistet har det kommet frem at mange har det...men man snakket lite om det. 10: slutten av tyveårene. 11: jeg har vært veldig redd, kjent meg sårbar og følt at 'dette tør jeg ikke'. Fått panikk når jeg spottet og ikke turt å slippe gleden til slik som første gang. Men jeg skal love deg at jeg har vært ut av denne verden takknemlig og lykkelig når jeg på to ul har fått se en voksende krabat :) nå har jeg senket skuldrene til et sunnere nivå og kjenner meg bare utrolig heldig :) noen dager vil eg kjøpe doppler så jeg kan følge med på hjertet sp det ikke slutter p slå, så ler jeg av meg selv og prøver å leve i gid tro. Jeg plagede meg selv mye når jeg mistet over ting eg eventuelt gjorde feil, men å miste er jo stort sett aldeles uforskyldt og skjer når det skjer. Jeg har gjort som sist, fulgt råd og retningslinjer. denne gangen har jeg vært litt mindre flink jente, tar det roligere og var delvis sykmeldt noen dager for å komme til hektene etter mye avangerskapsplager. Har også hatt tidlig ul og bedt om tidlig kontroll hos jordmor. Hvis du har mistet er mitt råd til deg, prøv å slipp kontrollen og stol på at dette kan gå aldeles fint! Og vent til du har kommet deg gjennom tyngste sorgen, for i magen skal det komme et helt nytt barn. Jeg har prøvd å få kontroll med å lese alt for mye gynekologi i håp om å finne svar, jeg har ikke blitt klokere og å miste var forferdelig vondt. Det er vanskelig å akseptere, men av og til mister vi uten at vi har gjort noe galt..og uten at det betyr at det går galt neste gang. Lykke til hvis du prøver å bli gravid på nytt!

Skrevet

3.Uke 12

4.MA

5.Startet med brunlig utflod,og neste dag var det kraftig frisk blødning og intense krampeaktige magesmerter. Bekreftet med UL.

6.Normalvektig og godt trent.

7.Jobbet 100%. Turnus på sykehus.

8.Var første svangerskap og startet umiddelbart prøving igjen. Ble gravid på nytt etter ca 4 mnd og er nå 2 uker til termin.Helt ukomplisert svangerskap:-)

9. Nei

10. 32 år

11. Var stresset frem til uke 13-14. Bestilte tidlig UL til uke 8 og uke 13,og det var veldig beroligende å se at alt så fint ut. Har jobbet full tid og trent 3-4 ganger i uken.

Lykke til:-)

Skrevet

2.Sluttet på p-piller 3 mnd før jeg ble gravid,men hadde ikke prøvd "aktivt"

3.Uke 12

4.MA

5.Startet med brunlig utflod,og neste dag var det kraftig frisk blødning og intense krampeaktige magesmerter. Bekreftet med UL.

6.Normalvektig og godt trent.

7.Jobbet 100%. Turnus på sykehus.

8.Var første svangerskap og startet umiddelbart prøving igjen. Ble gravid på nytt etter ca 4 mnd og er nå 2 uker til termin.Helt ukomplisert svangerskap:-)

9. Nei

10. 32 år

11. Var stresset frem til uke 13-14. Bestilte tidlig UL til uke 8 og uke 13,og det var veldig beroligende å se at alt så fint ut. Har jobbet full tid og trent 3-4 ganger i uken.

Lykke til:-)

Skrevet

2. pp1

3.13+0 den dagen jeg var på sykehuset

4.MA/BO

5. Kom som et sjokk på UL i uke 11 at noe var unormalt, kanskje at jeg var ca 5 uker påv ei og hadde tatt helt feil, eller at noe var helt feil. Så på ul 10 dager etterpå var det ingentvil, det var ikke noe foster inni der og siden kroppen ikke hadde skjønt det måtte jeg få medisinsk abort.

6. Lettere overvektig, men i ganske ok form for det.

7. Jobbet stort sett 100%. var helt sykemeldt i uke 6 og 7 pga mangel på energi og influensa.

8. Nei, ingen barn. Startet prøvingen etter tre uker da el plutselig dukket opp en uke etter jeg trodde valgte vi å hoppe over ventemnd. Det gikk ikke, så nå får vi se hvor lang tid et går.

9. Trodde ikke jeg kjente noen. Men nå vet jeg om mange (føler jeg) siden ejg har snakket om det. Men har ikke telt, så har ikke statistikk på hvor mange "mange" er ;)

10. 29

11. Har så langt ikke vært særlig anstrengt. Men er rimelig sikker på at jeg kommer til å ta tidlig ul både i uke 7-8 og rundt uke 12-13 neste gang. Takker megselv for at vi faktisk dro på tidlig ul nå, hvis ikke hadde vi sannsynligvis ikke opplevd det før på ordinær ul i uke 18. Jeg gjorde ingenting "galt" da jeg mistet, så vidt jeg vet, jeg spiste sunt, drakk lite koffein, ingen alkohol og alt sånt man blir rådet til. Så tror det blir ganske likt. Satser på at energien blir litt høyere så jeg orker litt mer trening.

Lykke til, ja :)

Skrevet

2. Har aldri brukt piller, så har vel på en måte alltid vært prøver

3. Har en rekke sa, som har vært mellom uke 5-10, en dødfødsel til termin, og nå sist en ma i uke 14.

4. Ja takk, begge deler :(

5. Sa med blødninger. Ma med litt spotting for så å ta ultralyd en uke etter, og da ikke finne hjertelyd.

6. Normalvekt

7. Jobbet 100 % ved sa og ma.

8. Etter dødfødselen hadde jeg en sa et halvt år etter. Ble gravid 1 1/2 år etter dødfødselen, som resulterte i en flott, frisk gutt :-) gikk da på blodfortynnende, og ble satt igang 14 dager før termin.

9. Ikke mange, men noen

10. Første gang i begynnelsen av 20 årene, ma nå sist 36

11. Jeg var vedig urolig alle gangene, gikk ofte på do for å se om det kom blod. Men prøvde å ta det mest mulig med ro. Det svangerskapet som resulterte i sønnen, fikk jeg veldig god oppfølging på sykehuset, og ble satt i gang 14 dager før termin etter eget ønske.

Skrevet

Jeg har mistet 1 gang.

Ble "uplanlagt" gravid. Dvs. graviditeten var planlagt en stund frem i tid, og satset på "sikre" perioder ;)

22 uker.

MA.

På ultralyd. Fikk beskjed på ordinær ultralyd at hun var mindre enn forventet, og fikk ny time etter noen uker for å se at hun hadde vokst, da hadde hjertet sluttet å slå.

Litt overvektig, men i god form.

7.Jobbet du 100%?

Ja hele svangerskapet. Kontorjobb.

-Når begynte dere evt prøvingen igjen, og hvordan gikk svangerskapet denne gangen?

Har ei jente fra før, har ikke opplevd tidlige SA/MA. Det er bare ca 2 mnd siden, så har ikke startet prøvingen helt enda. Men snart...

Tja. Visste ikke om så mange før jeg mistet selv, men veldig mange har fortalt meg etter at jeg mistet at de har mistet selv eller kjenner andre som har mistet, både tidlig og sent i svangerskapet.

29 år.

11. Hvis gravid og/eller prøver etterpå, har du vært ekstra nervøs eller har du klart å bevare "roen"?

Jeg har jo ikke blitt gravid igjen, men er rimelig sikkert på at et evt. nytt svangerskap vil bli tøft psykisk. Som gravid lever jeg rimelig nøye etter boka, tar folat, tran, spiser ikke salami og diverse "farlige" oster osv osv. Slik sett er det ikke så mye jeg kan gjøre anderledes. Det understreket de også på sykehuset, det var INGENTING jeg kunne ha gjort anderledes. Men jeg kommer til å få tett oppfølging. Etterhvert vil jeg også få svar på fostervannsprøve, oduksjonsrapport osv - det er en sjanse for at de finner noe der som vil gjøre at det kreves spesiell oppfølging ved en ny graviditet. Men mtp at jeg har et friskt barn fra før.. så vet jeg ikke...

Skrevet

ble gravid på 1 pp etter 9 år på p-piller

12 uker, fosteret døde ved 8

MA

På tidlig UL....

litt overvektig

7.Jobbet du 100%?

ble sykemeldt like før jeg mistet pga bekkenet

ingen barn, ikke begynt prøvingen enda....

ikke som jeg vet...har ikke snakket med mange kjente om det. mest på nett hvor jeg ser vi er mange i samme situasjon

23

jeg er livredd.

Skrevet

Jeg har tatt abort 1 gang og mistet i MA 1 gang.

Niks, ble gravid i 1.pp etter pilleslutt.

Var i fjortende uke da MA ble oppdaget, og fikk utskrapning. Fosteret ble målt til å ha sluttet å vokse i slutten av uke 9.

MA.

Begynte å blø så smått, men ikke mye. Fastlegen min mente jeg bare kunne slappe av, fordi slike små blødninger er vanlig, men jeg var lettere hysterisk og reiste til privatpraktiserende for ul som viste dødt foster.

Ble innlagt for utskrapning dagen etter.

Normalvektig.

7.Jobbet du 100%?

Nei, studerte og jobbet 50 %.

Har ikke barn fra før, og prøver nå å få barn.

Har akkurat begynt, kuttet ut pillene for fire uker siden, har ikm neste søndag. :)

Ja, opptil flere som har mistet i SA. Kjenner ingen andre med MA.

20 år.

Er veldig nervøs nå, og jeg kommer helt klart til å ta flere forhåndsregler nå enn jeg gjorde sist. Er livredd for å miste flere ganger.

Kommer til å kutte ut hestehold mye tidligere, da jeg ble sparket av en hest kun to dager før det ble målt at fosteret døde...

Kommer til å være overforsiktig denne gangen! Er lovet tidlig ultralyd i uke 7-8 denne gangen pga MA sist. Men nå gleder jeg meg mest av alt til å begynne å teste neste uke... :) :) :)

Skrevet

Ble gravid 10 mnd etter pilleslutt (men 3. pp)

10+3

MA

Helt tilfeldig. UL uke 8 vise alt var normalt, ble oppdaget på UL i uke 10 at utviklingen hadde stoppen i uke 9.

Normalvektig,

7.Jobbet du 100%?

Ca 80%

Ingen barn fra før. Startet prøvingen rett etterpå, ble gravid i 3. PP, er nå i uke 32 og har ikke hatt noen komplikasjoner så langt.

Ja, var åpen om at jeg mistet, og da deler andre ofte erfaringer. Føler ganske mange av de jeg kjenner har mistet.

23 år

Ingen ekstra forsiktighetsregler. Følger legens\jordmor\statens anbefalinger. Hatt 4 ultralyder fra uke 6 til uke 13. Distanserte meg litt til hele svangerskapet frem til jeg var over den "kritiske" perioden. Men nå gleder jeg meg masse til å bli mamma i juli :D

Lykkeønskninger til deg også :)

Skrevet

- Jeg har mistet 1 gang

- Tre måneder

- 18 uker

- MA

- Hadde veldige magesmerter og begynte å blø litt en kveld. Dro på legevakta hvor dama som tok ultralyd så en baby med hjerte som slo. Neste natt begynte jeg å styrtblø og endte på legevakta igjen. Viste seg at fosteret hadde dødd i min uke 14 og dama som tok ultralyden ble anmeldt av meg og jobber ikke lenger der.

- normalvektig

7.Jobbet du 100%?

- Ja, vanlig kontorarbeid

- Ble gravid igjen 3 mnd etter MAen og fikk en velskapt jente som nå er 2.5år gammel. Svangerskapet var helt problemfritt denne gang.

Kun en person - hun mistet når hun var 9 uker på vei.

- 29

- I svangerskapet mitt etter at jeg mistet så var jeg veldig nervøs for at det skulle skje igjen. Hver eneste gang jeg var på do så var jeg livredd for at jeg skulle oppdage blod på papiret igjen. Mannen min kjøpte en doppler til meg slik at vi fikk hørt hjertelyden når nervøsiteten min tok overhånd. Den ble brukt fra ca uke 16 til uke 21 ( det var da jeg begynte å kjenne sparkene). Når jeg kjente babyen røre på seg så ble jeg mindre og mindre nervøs og det siste trimesteret fikk jeg virkelig slappet av og kost meg.

Nå prøver vi å bli gravide igjen og jeg håper at jeg får kost meg ordentlig med dette svangerskapet.

Masse lykke til videre :)

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Jeg har.. 2 ganger.

3 PP og 7-8 PP

6-7 og 7-8 uker

SA begge ganger

Begge startet med små mengder brunlig utflod som tok seg opp og ble rødere over flere dager/en drøy uke. Målte også hCG som steg unormalt lite og etter hvert sank.

Normalvektig

7.Jobbet du 100%?

Ja

8.Har du barn fra før, eller fått barn etterpå? Nei, men er gravid 17+6 i dag :) :) :)

-Når begynte dere evt prøvingen igjen, og hvordan gikk svangerskapet denne gangen? Etter første vanlige menstruasjon

Tre andre, men ikke hatt mulighet til å snakke med dem

28

11. Hvis gravid og/eller prøver etterpå, har du vært ekstra nervøs eller har du klart å bevare "roen"? Veldig nervøs!

-Eller tatt andre forsiktighetsregler? Var mer forsiktig med alkohol mellom IKM og neste EL (alltid alkoholfri fra EL til IKM)

Jeg setter UBESKRIVELIG stor pris på svar, og tror det å lese om andres erfaringer kan være til hjelp for flere av oss...deriblant meg.

På forhånd tusen takk, og lykke til videre,alle sammen! <3

Lykke til du og! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...