Gå til innhold

Når sluttet barna deres å sove om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min hadde akkurat rundet to år. Da hadde vi hatt en periode der han lå i timesvis om kvelden og ikke fikk sove om han hadde sovet så mye som en halvtime om dagen. Det gikk veldig greit å slutte å sove. Han var sutrete en liten periode, og sovnet hvis vi kjørte bil på ettermiddagen, men det gikk fort over.

Fremdeles er han forresten slik at hvis han sovner i bilen, f.eks ti minutter, går det gjerne en ekstra time ved leggetid.

Har fått tilbakemeldinger på at det er tidlig å slutte å sove på dagen ved to års alder, men for oss har det fungert bra. Han sover 12-13 timer hver natt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellig fra barn til barn. Noen barn trenger mer søvn enn andre. Min sluttet ikke med middagslur før han var 3 år. Og fra han var 1-2 år så sov han gjerne 1 time i barnehagen. Men like før han fylte 3 år så merket jeg at det ble vanskelig å legge han om kvelden hvis han sov på ettermiddag, så da sluttet vi. OG det har gått helt fint.

Skrevet

Min har akkurat blitt to, og det er i alle fall ikke aktuelt enda! Han sover alltid 1 time i bhs, og de må vekke ham. Sover ca. 11-12 timer om natten, må være i bhg kl syv, så må tidlig opp.

Skrevet

Yngstemann bli 2 om en måned, og vi kommer til å slutte i helga. Han er akkuratt slik du beskriver. Umulig å legge, i tillegg til at han står opp kriminelt tidlig når han har sovet i barnehagen.

Eldste sov på dagen myyyye lenger, men de er nå så forskjellige disse ungene :-)

Skrevet

Eldste sluttet akkurat rundt treårsdagen. Det var akkurat da hun begynte på storebarnsavdeling i barnehagen.

Minste har akkurat fylt tre nå, men han sover fortsatt på dagtid de fleste dagene både i barnehagen og i helga. Han trenger det åpenbart og blir ofte veldig grinete hvis han ikke får en hvil. Og han er ikke vanskelig å legge. Blir faktisk verre hvis han blir overtrøtt. Regner med at han kommer til å slutte i løpet av våren/sommeren før han begynner på storebarnsavdeling til høsten.

Barn er forskjellige. I helgene kommer det jo også an på hva vi gjør. Hvis min gutt har gått 2-3 kilometer på ski om formiddagen eller gått en lang tur i skogen på to-tre timer, trenger han helt klart en høneblund etterpå. Hvis han bare har sittet på gulvet hjemme og lekt med biler, er han kanskje ikke så veldig interessert i å sove på formiddagen. Men slike formiddager pleier vi ikke akkurat å ha.

Skrevet

Begge mine har vært rundt 2år når de har sluttet å sove på dagen.

Slutter når de begynner å bli vanskelig å legge om kvelden eller begynner å stå opp grisetidlig om morningen...

Skrevet

Min hadde akkurat rundet to år. Da hadde vi hatt en periode der han lå i timesvis om kvelden og ikke fikk sove om han hadde sovet så mye som en halvtime om dagen. Det gikk veldig greit å slutte å sove. Han var sutrete en liten periode, og sovnet hvis vi kjørte bil på ettermiddagen, men det gikk fort over.

Fremdeles er han forresten slik at hvis han sovner i bilen, f.eks ti minutter, går det gjerne en ekstra time ved leggetid.

Har fått tilbakemeldinger på at det er tidlig å slutte å sove på dagen ved to års alder, men for oss har det fungert bra. Han sover 12-13 timer hver natt.

Rundt 2,5 år.. 3 år nå og vi sliter om ettermiddagene etter bhg for å si det sånn!

Skrevet

Storesøster var 3 år. Hun sov 3 timer om dagen og 12-14 timer om natten frem til da. En dag sto hun opp i 5-6 tiden, da var det slutt på late morgener :o Kuttet da ut på dagsoving.

Lillebror var vel kanskje 1 1/2 år. Han har alltid hatt behov for lite søvn og da sov han ikke når de la han i bhg så da baer kuttet vi det ut.

Begge mine er sånn at de sovner i bilen om de er litt trøtte, men som regel sovner de igjen på kvelden også om det ikke blir for sent eller for lang hvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...