Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår ble født med kort tungebånd og fikk dermed dårlig sugetak i starten. Jeg fikk dermed såre brystvorter. Tungebåndet er nå klippt, og han har et godt sugetak. Men den dårlige starten har gitt meg åpne sår på brystvortene, noe som gjør ammingen til stress i stedet for kos..

Jeg ammer stort sett, men pumper innimellom for å gi brystvortene en liten pause. Etter hver amming smører jeg vortene med melk og lar lufttørke. Smører så med Purelan og bruker ammeinnlegg som ikke setter seg fast. Ser i innlegga at jeg blør fra vortene etter amming.

Utdrivingsrefleksen er god, og det renner melk før jeg kobler på gutten.

Jeg ammer med ammeskjold, og gutten får godt sugetak på de og mye melk. Men det er vondt når han begynner å suge. Når han først har startet er det ikke så vondt, inntil han slipper eller sovner og han må ta nytt grep.

Har prøvd uten ammeskjold, men har små brystvorter, så han får ikke ordentlig tak.

Har et håp om at når sårene på brystvorterne gror blir ammingen ikke vond lenger, og vi kan kose oss med den. Noen som har tips for å få de til å gro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha det godt og varmt inne og gå uten bh så mye som mulig. Ha evt på en tynn bomullstopp utenpå, eller la puppene få boltre seg helt fritt : ) Lufting er det mest effektive etter min erfaring. Bare pass på at du ikke fryser og får brystbetennelse- jeg pleide å sitte med et babyteppe i ull rundt skuldrene og brystet ( dette var vinterstid) mens de fikk lufte seg. Lykke til : )

Skrevet

Kjøp Bepanthen så raskt som mulig. Den trengs ikke vaskes av før amming. Den helet lillebrors åpne kjøttsår i stumpen på noen timer. Kjennes ut som hudkrem i konstistens, ikke noe kliss:D Smør deg etter hver amming i de første par ukene.

Skrevet

Hei, jeg hadde også sånne åpne sår som aldri grodde. Etterhvert fant jeg ut at det var infeksjon i sårene som gjorde at de ikke grodde (pumpet blodmelk i 10 uker, au!). Det var åpne sår som blødde, de så ikke infiserte ut og jeg hadde ikke vondt i brystene som man får ved brystbetennelse. Fikk antibiotika, så grodde de. For å finne ut av dette, må du ta en melkeprøve som må sendes sykehuset for dyrking. Hvis du mistenker dette (spørs hvor lenge disse sårene har vært der) bør du kontakte ammepoliklinikken ved sykehuset hvis de har et slikt tilbud. De kan hjelpe deg med prøver og skrive ut resepter og kan alt om amming. Hvis ikke, kan du kontakte fastlegen. Ellers gjør du jo alt det rette med lufttørking, purelan, avlaster med pumpe og skjold, passer på å ha gode ammeinnlegg. Lykke til, føler med deg!

Skrevet

Takk for tips! har prøvd Bepanthen de siste dagene, og håper denne vil gi resultater.

Skal innom legen neste uke, så da skal eg be legen ta en prøve for å sjekke etter infeksjon også.

Skrevet

Slet litt med førstemann og behandlet det som sår og laget meg et lite "puppekit" ;-) Etter hver amming lufttørket jeg, samtidig vasket jeg hendene med antibac våtdervitetter for å unngå å få bakterier fra hendene. Jeg vasket også brystvortene med sårservietter før tørk og MASSE Purelansalve. Deretter nytt ammeinnlegg hver gang. Du kan også legge purelansalven rett på ammeinnlegget, men IKKE med urene fingre! Samme gjelder alle andre slaver du bruker.

Så er det jo selvsagt viktig at du er nøye med sugeteknikken til barnet, men det vet du sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...