Gå til innhold

Har sånn angst for å gå ut i arbeidslivet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil så gjerne ta del i et arbeid som gir mening, kjenne stoltheten over å tjene sine egne penger. Men jeg aner ikke hva som jeg skal gjøre, når jeg føler at alt blir feil uansett. Har prøvd meg i diverse jobber (er student), men det har aldri gått særlig bra. Har gjort stygge tabber i alt jeg har prøvd meg på (ikke med vilje,) og forlatt arbeidsplassen i skam med skulende kollegaer. Har ikke fått et eneste god referanse å oppgi i søknader, og tør ikke oppgi noen i frykt for at alt det negative skal komme fram. Har utrolig vanskelig for å fungere sosialt og blir alltid sett ned på. Har også store hull i cv`en pga. at jeg fikk muligheten til å leve på en arv en stund.. Hva skal en sånn som meg gjøre?

Har lyst på en jobb med null ansvar, hvor muligheten til å gjøre noe feil ikke er til stede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil så gjerne ta del i et arbeid som gir mening, kjenne stoltheten over å tjene sine egne penger. Men jeg aner ikke hva som jeg skal gjøre, når jeg føler at alt blir feil uansett. Har prøvd meg i diverse jobber (er student), men det har aldri gått særlig bra. Har gjort stygge tabber i alt jeg har prøvd meg på (ikke med vilje,) og forlatt arbeidsplassen i skam med skulende kollegaer. Har ikke fått et eneste god referanse å oppgi i søknader, og tør ikke oppgi noen i frykt for at alt det negative skal komme fram. Har utrolig vanskelig for å fungere sosialt og blir alltid sett ned på. Har også store hull i cv`en pga. at jeg fikk muligheten til å leve på en arv en stund.. Hva skal en sånn som meg gjøre?

Har lyst på en jobb med null ansvar, hvor muligheten til å gjøre noe feil ikke er til stede.

hva studerer du?

jeg er arbeidsledig, og tenker at alle jobber er ikke for meg. men det går ann å prøve alt ejg kan få helt til jeg finner den jobber jeg elsker. og som jeg vil ha i mange år fremvoer.

du har gjort tabber. ok det har vi nok alle gjort. jeg har heller ingen referanser på min cv. enda jeg har hatt 9 jobber. alltid sagt opp selv. men flere av dem har hvert praksis.

prøv deg frem. ingen tar skade av det?

Skrevet

Det er få jobber som ikke gir ansvar, så den tanken må du bare legge bort.

F.eks renholder, som kanskje sees på som lavtlønnsyrke er det masse ansvar. Låse dører, påse at man ikke får klage osv. Gjør man gjentatte feil blir man ikke populær.

Du må bare finne troen på deg selv. Pugg til det du skal gjøre sitter eller skriv små notis når du går ut i jobb slik at du kan ta frem "huskelapper" hvis du er usikker.

Vær åpen mot leder/kolleger at de kan si ifra hvis du gjør feil, slik at de store blemmene ikke oppstår.

Skrevet

Huffda, høres ikke noe særlig ut å ha det slik.

Det finnes ingen jobber uten ansvar og uten mulighet for å gjøre feil. Jeg ville heller jobbet med å finne frem til en akseptabel jobb som du er interessert i (for det du er interessert i husker man letter hvordan ting skal gjøres), og få god opplæring (du kan evt muligens få lønnstilskudd fra nav for ekstra opplæringsbehov hvis det er der problemet ligger). Ikke gjør arbeidsoppgaver du ikke føler deg trygg på, og skriv ned hvordan du gjør ting du er usikker på så du kan følge en god oppskrift (finn teknikken på å lage gode slike arbeidsoppskrifter) så du slipper å spørre tusen ganger og gjøre ting du er usikker på. øv deg på å lære hvilke oppgaver som går greit å gjøre feil og hvilke oppgaver som er mindre greit å gjøre feil, slik at du vet når det er nødvendig å be om hjelp fra kolleagaer.

Kan det være at du er veldig selvkritisk og kanskje ikke de feiene du gjorde var så alvorlige? Og at kollegaene dine ikke ser skuende på deg pga dette i det hele tatt, men bare er noe du føler? Får litt inntrykk av det her men jeg kjenner jo ikke deg så det vet jeg ikke. Men det er som regel slik, for de aller fleste gjør jo feil i jobbene sine, men det er veldig ulikt hvordan man tar det. Og det er også veldig ulikt om hvordan kollegaer og sjefer sier ifra til sine ansatte. Jeg gjorde feil i min jobb jeg og, men fikk konstruktive tilbakemeldinger som jeg tok til meg, uten å la det tynge meg for mye. Jobbet en kort periode et annet sted og der fikk jeg direkte kritikk for mindre feil, og jeg mistrivdes virkelig, folk var forferdelig dårlig til å si ifra på riktig måte og passe på å backe opp på det som var bra, generelt et veldig dårlig arbeidsmiljø. Og det var ikke min skyld.

Skrevet

Studerer reiseliv, tenker at jeg kanskje kan få jobbe med guiding eller noe.. Kan også legge til at jeg takler kritikk veldig dårlig. Blir hel "knust" i flere dager etterpå. HI

Skrevet

Studerer reiseliv, tenker at jeg kanskje kan få jobbe med guiding eller noe.. Kan også legge til at jeg takler kritikk veldig dårlig. Blir hel "knust" i flere dager etterpå. HI

Skrevet

Jeg svarte deg tidligere her. Jeg takler også kritikk dårlig, men det er spesielt når det sies på en negativ måte. Det er mange måter å si kritikk på ;) Det handler vel litt om at du må finne selvtillitten i den jobben du skal starte i en gang, vite at du faktisk kan det du driver med!

Og det å takle kritikk er kanskje noe du må jobbe med? Kan det være aktuelt å snakke med en terapeut om det? Eller gå igjennom med deg selv teknikker på å takle kritikk uten å bli knust? Forferdelig å ha det sånn og jeg vet hva jeg snakker om. Tenker nesten hver dag på en kritikk jeg fikk som student i praksis, og som tynger meg i jobben min og stelvitllitten i det yrker jeg har. Jeg vet jeg aldri burde la meg rive ned av det, men slik er det nå. Har ikke så mye mer råd men du er ikke aleine om å ha det slik iallfall.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Når du får opplæring på jobben, skriv lister, gjerne til hvert ansvarsområde du har. Og så går du gjennom listen punkt for punkt hver gang. Jeg hadde flere sånne lister stiftet sammen og måtte gå gjennom de hver dag (hadde stengerutiner i butikk alene), ellers hendte det jeg måtte dra tilbake til butikken i løpet av kvelden fordi jeg var overbevist om at jeg hadde glemt noe. Det blir en tvangstanke til slutt.

Søk deg til vikarbyrå, de kan guide deg i retning av den rette jobben for deg. Og så får du muligheten til å prøve mye nytt og se om du finner noe du trives med. Hos vikarbyrå vil de også ta hensyn til det du skriver om at du takler kritikk dårlig. Jeg vet ikke om det er noe som kan lette presset hos deg?

Skrevet

Takk for veldig gode svar #4 og #7 , skal tenke på det dere skriver. Har vel bare en "down" dag i dag, sitter inne og tenker på fremtiden og lurer på hva det skal bli av den. Sosial angst er det vel noe som heter, og det er det verste. Jeg snakker flytende flere språk men har vanskelig for å holde en samtale i gang, he he. Og de tabbene jeg har gjort - ja det var virkelig dumme tabber som gikk ut over folk. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...