Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #1 Skrevet 3. mai 2012 Hva vil du si er normal framdrift på ridekurs for barn? (8-10 år) Er det ikke noe galt når man etter to kurs fremdeles ikke har kommet lenger enn at alle må leies rundt i ridehuset fordi de har fått null opplæring i grunnleggende tøylebruk og kontroll? Hilsen frustrert mamma som ser tusenvis av kroner fyke ut og null framdrift.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Hvor gammel er ungen da? glem det, så det nå.. Burde klart det innen nå. Jeg red på egenhånd når jeg var 4..
Gjest sug lut Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Det høres umiddelbart litt treigt ut, men nå sammenlikner jeg med min egen rideskoletid for femogtredve år siden - vi hadde vel noen til å leie helt i starten, men var ikke veldig gamle i gamet før vi red alene. Ok, det var svært seige gamle skolehester som gikk med nybegynnere, ingen av dem ville nok giddet finne på noe som helst, men likevel, å holde og bruke tøylene riktig og hælene ned og sånt er vel det allerførste man skal øve på? Husker det hendte at de som var mest usikre hadde noen til å leie når vi red ut på tur i nabolaget til rideskolen, men ellers mener jeg absolutt at vi fort fikk lære selv. Vet du noe om begrunnelsen for at det er sånn?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Datteren min på 7 har nå hatt 10 ridetimer. De rir i skritt alene, men får hjelp til å komme opp på hesten og ofte til å sette i gang. Noen foreldre leier de første rundene. Når de traver løper som regel en av foreldrene ved siden. Jeg leier ikke lengre, men jeg følger med. Datteren min må ofte ha litt hjelp til å få hesten opp i travtempo. De har ganske mye trening med å ri sikksakk mellom kjegler og de rir over bomer på bakken. De pleier å ha stopp og startøvelser hver gang. Når de rir tur ute (gjort 1 gang) går foreldrene ved siden eller leier hele tiden. Da var det lakt inn spessielle øvelser for å ri oppover og nedoverbakke. Forrige time prøvde de seg på voltige. Da gikk (løp hesten "i bånd" (mor er ikke så sterk på hesteuttrykk) rundt treneren og ungene fikk prøve seg på å ri baklengs i skritt og trav, galopp, stå på kne og stå på føttene i skritt, hoppe av i fart, hoppe av bak mm. Det var ikke alle barna som gjorde alle tingene men alle fikk prøve det de turte. Tøylebruk og generel kontroll av hesten er nok det datteren min synes er vanskligst, men hun har stort sett ridd uten leiing fra 5. ridetime. Det er omtrent der de andre også er utenom en som er veldig engstlig. Hun kunne sikkert fint klart seg selv, men hun tør ikke enda.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Vi har 3 barn som har gått på rideskole, to forskjellige rideskoler. Og de gikk samtidig nesten. Der som jeg hadde to barn, var det ikke ridekurs etter alder men hva de klarte. De startet på nybegynner og gikk oppover etterhvert som hva de klarte. Hun ene red sin første konkuranse rett før hun ble 7 år. Jeg syns dette var vel tidlig, men hun hadde kjempe lyst og siden hun er en veldig sjenert jente syns jeg hun hun burde få lov når hun brant så for det. Dette var for gruppen etter nybegynnere så de hadde 1 og2 plass og alle andre kom på 3plass. Jenta mi kom på 2 plass og aldri sett henne så nervøs eller glad før. Når kom skulle opp på det fjerde kurset valgte hun å ta det tredje kurset en gang til for hun følte ikke hun klarte å mestre store hindre godt nok. Da var hun 8 år, og de startet å ri alene på det første kurset, de ble holdttil de følte de torde å ri alene. Hun sluttet å ri rett før hun ble 9år pga eksem som gjorde det vondt å ri, så hun tar privattimer der innimellom når hun har sine gode perioder. Veldig syns at eksemen hennes er så ille at det gjør det vanskelig med slike ting, men hun har heldigvis funnet seg noe annet hun også brenner for. Hun andre gikk på samme kurs men startet når hun var 4 år, begynte å hoppe hinder når hun var 5år. På rideskolen hos hun siste så var de delt inn etter alder, ble ble holdt frem til de følte seg trygge. De lærte endel men når vi sammenlignet de to skolene var jeg ikke så imponert, denne var også mye dyrere. De andre gikk på rideskolen som var 40minutter unna, de gikk der siden de gikk sammen med farmoren som gikk samme kurs som de og farmor var naboen til rideskolen. Hun er ikke farmor til det siste barnet, så det ble vanskelig å ha henne på samme skolen siden barnet er hos moren sin annenhver uke. Men etter å ha gått der i to år, så gadd hun ikke lenger hun syns de lærte så få ting. Det var ikke så gøy når de andre kom hjem og sa de hadde lært ditt og datt, mens hun fortsatt ikke hadde lært noe nytt. Hun er også eldst, så skulle igrunn tro hun lærte mest. Men jeg syns ungene skulle kunne ri alene når de er så gamle. Har de rideskole burde de ha hester som passer på en rideskole for barn også, så har de for store hester så kan jeg forsåvidt skjønne at må bli holdt men det burde ikke være slik.
Gjest Miryks Skrevet 3. mai 2012 #9 Skrevet 3. mai 2012 Det hørtes ikke helt bra ut, nei. Jeg har vært på flere rideskoler og fulgt utallige barn gjennom flere kurs. Det har sjeldent gått mer enn 6-7 timer før de har turt, og fått til, å ri alene. Tar det lengre tid enn det, ville jeg vurdert ridelærerens evne til å lære bort, evt hestene som rideskoleponnier/hester. Det finnes så klart barn som ikke har rytterfølelse i det store og hele, og som aldri lærer, men det er veldig sjelden altså.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #10 Skrevet 3. mai 2012 Her er det ikke barna som bremser, men skolen - de fleste av barna på kurset er mer enn modne for å ri alene forlengst.
Nickey Mouse Skrevet 3. mai 2012 #11 Skrevet 3. mai 2012 Når jeg var 9 hadde jeg begynt på sprangkurs, 10 år hadde jeg hest på f^or og rei i skogen alene. Ikke alle som begynner like tidlig selvfølgelig, men er man begynt på andre kurset, burde man ha lært å kontrollere hesten såpass at man ikke trenger å bli leid lenger. Det må jo drepe gleden etterhvert. Mestringsfølelsen er jo en av hovedpunktene i forholdt til at mange er glad i å ri - selvfølgelig i kombinasjon med gleden av samspillet med et dyr.
Gjest Miryks Skrevet 3. mai 2012 #12 Skrevet 3. mai 2012 Da ville jeg nok funnet en annen rideskole. Har vært på steder med dårlige ridelærere som virkelig har hemmet ungene. Hestene har også hatt en del å si. De må så klart være snille, men ikke helt "rideskolert", som vil si at de har vært der så lenge at de faktisk kjenner igjen ordene til ridelæreren om hva som skal skje, evt bare dulter etter hesten foran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå