Gå til innhold

Å gå i trapper alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var barna deres da de fikk gå i trapper alene?

Jeg har ei jente på 2 år og jeg leier henne bestandig i ene hånda når vi går i trappa i tilegg til at hun holder seg i gilenderet....

Pappaen er litt glemsk og glemmer til tider å lukke grinda(vi har ei STOR trapp)...

Igår glemte han det og da kom jenta år å fortlate pappan det selv at han hadde glemt det, men idag gikk hun opp trappa alene mens han ikke hadde sett det...jeg blir litt frustrert for jeg er så redd hun skal falle og slå seg...hvor mange ganger må jeg egentlig minne han på det???:S

Er jeg for hønemor eller?:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at de har godt av å gå selv, samtidig som man er i nærheten og ser at det går bra.

Her får gutten på 2år lov å gå alene i trappen, men da er vi bak han, eller står nede å ser at det går greit.

Skrevet

Heisann.

Jeg fjernet vel trappegrinda da minste jenta mi var nylig blitt 2 år. Men, hun var ei veldig aktiv jente. Begynte å gå da hun var 9 mnd gammel. Hvis jeg ikke hadde fjernet trappegrinda så hadde hun nok bare klatret over den, så det tryggeste var å fjerne den. Unger er veldig forskjellige.. Når det gjelder eldste jenta mi så kunne jeg nok ikke fjernet den da hun var så ung. :)

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vår eldste er 2,5 år, og har frem til noen uker siden kun fått lov til å gå i trappen når vi også er der. Men nå ser vi at hun har såpass god kontroll, så nå får hun lov til å gå alene.

Vi har fortsatt grind foran trappen, men låser den ikke. Bruker den bare for at det ikke skal være åpent der pga en stor hund som i sin iver noen ganger river ungene overende.

Skrevet

Gutten min er to år og han klarer egentlig fint å gå i trappen selv. Men jeg tør jo ikke la han gå alene likevel. Han har jo oppmerksomhetsspenn som en toåring (faktisk.. hoho) og glemmer seg lett. Han kan finne på å glemme at han står midt i trappa hvis f.eks. katten går forbi, og da er det lett for at han ramler tenker jeg. Har hatt noen småuhell i trappa, kontrollerte fall hvis jeg kan kalle det det.

Det har hendt at han i uoppmerksomme øyeblikk har gått i trappen alene. Vi har alle oppholdsrom i overetasjen og gang, bod og sånt i underetasjen, så vi har ikke grind nede fordi vi er der nesten aldri. Men da har det jo selvfølgelig skjedd at han plutselig har gått opp selv... Og da har det heldigvis gått bra..

Kusina hans gikk i trappa alene da hun var like over året, sånn 15 mnd kanskje. Men hun var veldig tidlig med den motoriske utviklingen, og hun krabbet opp og ned...

Skrevet

Da gutten her var 18 mnd klarte han å åpne grinden eller klatre over den selv. Da fjernet vi den like godt for å hindre ulykker. Siden da har han hatt fri tilgang til trappen. Fyker opp og ned som han vil. 6 mnd etter har vi ikke hatt en eneste ulykke.

Skrevet

Jenta mi har gått i trappen alene i noen mnd nå, hun er 2,5 år. Vi har trappegrind, men den åpner hun jo selv... ;) Tok ikke lange stunden før hun knakk den koden. Og nå er hun superflink til å gå i trappen, hun holder seg fast i gelenderet og det hender at hun aker seg ned.

Hun falt ned hele trappen da hun var drøye 2 år. Hun fikk da egentlig ikke lov til å gå i den selv, men var raskere enn meg da vi sto opp om morgenen, og hun gikk selv. Jeg tror aldri jeg har vært så redd før! Hun rullet ned hele trappen, og jeg løp etter men nådde ikke fram. Hun skrek såklart, men tror knapt hun fikk et blåmerke, og det var over på noen minutter. De er jo så myke da små.

Jeg var livredd for trappen etter dette, men nå slapper jeg mer av :)

Skrevet

Vi har aldri hatt trappegrind. Våre unger har vært veldig trygge i trappen, fordi det har vært en del av det naturlige miljøet. Vi gikk selvfølgelig bak og passet på lenge. Når mellomste var 2 år hadde hun gått veldig trygt i trappen lenge, så vi begynte å slippe på oppmerksomheten. Det gikk veldig bra opp og ned, men en dag lekte hun på øverste trinnet. Da ramlet hun ned hele trappen. Dagen etter satte vi opp grind, gitt.

Selv om de går trygt i trappen, så kan det være skummelt...

Skrevet

Kommer helt an på hvordan trapp det er. Er det gelender hun fint kan holde seg i, eller en slak trapp, får hun gå selv. Hvis ikke må hun holde u hånden. Er fort gjort å snuble i en bratt trapp.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Mi er 2 år og hun kan ikke gå alene i trapper. hun er litt sånn "jeg går rett frem samme hva jeg støter på" så hun ser bare rett frem og vimser litt. Vi øver, men det går sakte ;)

Skrevet

våre unger fikk gå i trappen før de lærte å gå. De krabbet opp og ned igjen. Ikke alene selvfølgelig, men likevel ute at vi holdt i de. Ingen av dem har noengang hatt noe uhell i trappen. Jeg ville følt meg mye mer ustø om jeg måtte holde et menneske i hånden i trappen, kontra å holde i rekkverket...

Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdelig og går med flere barn i trappa om gangen.

Mange går selv mens de holder i rekkverket, noen aker seg på rumpa og noen krabber baklengs. Felles for de alle er at de klarer seg i trappa stort sett alene fra de er 11 - 12 mnd, både opp og ned. Vi går selvfølgelig bak eller foran alt ettersom hvilken vei vi går.

Skrevet

Jenta vår har gått opp alene siden hun var litt over to år. Det skal sies at hun er veldig forsiktig, da. Ned har hun akkurat turt å gå, med følge. Blir nok en liten stund til vi lar henne gå alene ned, men det tør hun ikke heller foreløpig så hun står og venter på oss når vi skal ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...