Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Jeg har en venninne med en 1 åring som er alene med barnet. Jeg prøver så ofte jeg har tid og energi å stille opp for henne ved å passe barnet. Det blir kanskje 2-3 timer i uka. I tillegg prøver jeg å få til å besøke henne en gang også for å ta en kaffe. Alikevel føler jeg at jeg ikke strekker til. Hun er hele tiden sliten og klager over at ingen stiller opp. Jeg vet ikke om hun mener akkurat meg, eller andre venner eller familie. Hun spør meg kanskje 2-3 ganger i uka om barnevakt men jeg må ofte si nei da jeg studerer fulltid, har en deltidsjobb, bikkje, et skolebarn og en samboer som er mye borte med jobben. Dvs jeg har litt å gjøre selv også. Men jeg får alikevel dårlig samvittighet hvis jeg sier nei når planen min er å ta med barnet ut på tur med hunden og så på lekeplassen. Er bare det at noen ganger orker jeg ikke å ha med en 1-åring i tillegg etter jobb eller skole. Ofte så spør hun meg også på veldig kort varsel, mens jeg liker heller å planlegge litt dvs at jeg avtaler å passe barnet et par dager i forveien. Gjerne en dag hvor det ikke er så hektisk og jeg er sliten og lei fra før. Jeg har selv vært alenemor i noen år så det er derfor jeg tror jeg får så dårlig samvittighet. Fordi jeg vet hvor slitsomt det er å være alene med en baby. Men på den andre siden så skulle jeg ønske jeg slapp å føle at hver gang hun ringte så var det barnepass hun ville ha. Alle rundt henne forventer at jeg stiller opp fordi vi bor så nærme hverandre. Virker som om ingen andre forstår at jeg er ikke hjemmeværende og har all verdens tid. Jeg er ikke hjemme med en baby selv. Jeg vil jo gjerne passe babyen for jeg er veldig glad i barnet. Men dette er vel kanskje bare en periode hun går igjennom. Kanskje det blir bedre når hun kommer tilbake i jobb. Tror kanskje hun kjeder seg hjemme og er lei. Hvor mye forventer dere at venninner stiller opp som barnevakt og hvor mye stiller dere opp eventuelt?