Gå til innhold

Noen som har noen gode sparetips?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å spare penger så jeg kan kjøpe meg min egen leilighet. Jeg har ikke så høy inntekt, og ikke så mye å spare av. Er det noen som har noen gode sparetips, hvor kan jeg knipe inn i hverdagen? Blir veldig glad for alle tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hva du bruker penger på?

Kjører du bil, og kan i større grad la den stå?

Spiser du mye ute?

Hva bruker du i klesbudsjett, kan du ha "bytteparty" med venner, kjøpe second-hand eller avstå å handle?

Kjøp first price produkter der du kan, ofte like gode produkter, bare mye rimeligere.

Telefonregning: Bli mer bevisst på bruk, evnt skifte til billigere abmn.

Skrevet

selv om det er lite så ville vurdert mikrospar. Har valgt å sette 10 kr inn på sparekonto hver gang jeg bruker kortet. men man kan velge sparebeløp selv.

Skrevet

selv om det er lite så ville vurdert mikrospar. Har valgt å sette 10 kr inn på sparekonto hver gang jeg bruker kortet. men man kan velge sparebeløp selv.

 

Men det gjelder bare noen banker gjør det ikke? Tror ikke min bank har det. Dessuten bruker jeg nesten ikke bankkort lenger

 

HI

Skrevet

Handle matvarer bare en gang i uka - planlegg og skriv handleliste og middagsliste. Så lager du store middager, og fryser ned det du ikke spiser i porsjoner som du tiner opp senere. Det er beste sparetipset jeg har :) Da klarer man seg plutselig med 1500 kr måneden til mat og alle andre artikler man handler på matvaren (vaskemidler, oppvaskpulver, tørkepapir, servietter osv.).

 

Hvis du virkelig vil knipe inn på budsjettet, finnes det mye godt man kan lage med poteter som base... Og det trengs ikke så mye kjøttdeig på en pizza sånn egentlig, jeg har som student og samboer vært vant til å dele en halvkilos pølse i fire - og en sånn fjerdedel har da altså vært den samlede mengden middagskjøtt til to voksne personer. Det er utrolig hva som fungerer i matveien hvis man bare tenker etter :)

Skrevet

Kommer jo an på hva du bruker penger på?

Kjører du bil, og kan i større grad la den stå?

Spiser du mye ute?

Hva bruker du i klesbudsjett, kan du ha "bytteparty" med venner, kjøpe second-hand eller avstå å handle?

Kjøp first price produkter der du kan, ofte like gode produkter, bare mye rimeligere.

Telefonregning: Bli mer bevisst på bruk, evnt skifte til billigere abmn.

 

Bruker penger på, tja si det. Synes igrunn ikke jeg bruker så mye penger på unødvendig ting.

Har bil, men kjører ikke så veldig mye. Spiser sjelden ute og bruker mange billigprodukter. Kjøper nesten aldri klær. Synes jeg har mye regninger da, bla billån, studielån og forbrukslån. Har akkurat stengt treningsabonnement. Prøver å passe på strømmen

Skrevet

Ta en gjennomgang av hva du bruker penger på. Det er en del å spare på å kutte i matbudsjettet f.eks, men ikke hvis du ikke bruker mye penger på mat.

Kutt alle aviser, blader.

Ikke kjøp nye klær på 3-6 mnd

Hold deg unna brus og godis. Ingenting godt kommer utav det!

Gå i stedet for å bruke bilen hvis du kan det. (bensin er grisedyrt!)

Skrevet

Forbrukslån koster fort mye penger, så det ville jeg prøvd å kvitte meg med hvis jeg var deg! Og hvis du har bil, men kjører sjelden: Har du vurdert å selge den? For en bil koster en formue ikke bare i bensin, men i forsikringer og avgifter og vedlikehold også. Nå vet jo ikke jeg hvor avhengig du er av bilen, men hvis du er nødt til å beholde bilen av en eller annen grunn, kan du kanskje vurdere å selge den og kjøpe en vesentlig billigere en? Dersom den er dyr, altså... Kjedelig det der, men det er ofte sånn at bil er det største pengesluket vi har, og den letteste måten å spare penger på er å ikke ha bil. Selg bilen og sett inn overskuddet på forbrukslånet?

Skrevet

Takk for mange gode tips

 

Har vurdert å selge bilen, men orker ikke gå tilbake til å være avhengig av buss. Den er 15 år og vil ikke få så mye for den. Billånet er snart ferdig, jeg må heller bli flinkere til å gå når jeg kan. Forbrukslånet betaler jeg ned så fort jeg kan, og håper at med feriepenger og skattepenger så er det nesten borte.

 

HI

Skrevet

Mitt beste sparetips er å skrive regnskap på alt du bruker. Finnes budsjettmaler på internett som du kan printe ut og da fører du opp absolutt hver krone du bruker hver dag.

 

Når jeg har gjort dette merker jeg at jeg tenker mye mer gjennom hva jeg bruker pengene på og kjøper mye mindre jeg ikke trenger for jeg må liksom "stå til ansvar" for det overfor meg selv;-)

 

Og i tillegg får du jo en veldig god oversikt i tillegg som kan være greit å ha i forhold til lånesøknad o.l.

Skrevet

Mitt beste sparetips er å skrive regnskap på alt du bruker. Finnes budsjettmaler på internett som du kan printe ut og da fører du opp absolutt hver krone du bruker hver dag.

 

Når jeg har gjort dette merker jeg at jeg tenker mye mer gjennom hva jeg bruker pengene på og kjøper mye mindre jeg ikke trenger for jeg må liksom "stå til ansvar" for det overfor meg selv;-)

 

Og i tillegg får du jo en veldig god oversikt i tillegg som kan være greit å ha i forhold til lånesøknad o.l.

 

Noen tips til hvor jeg kan finne en bra budsjettmal på nett. Jeg er ikke veldig god på data

 

HI

Skrevet

Noen flere som har tips?

Skrevet

Kutt ut kjøtt! Vegetarmat er billig, sunt og godt :)

Skrevet

Bruk fokostblanding og havregrøt. Butikkenes egne metker.

Brød og pålegg er grisedyrt. Man må heller aldri kaste halve cornflakes pakka fordi den er for gammel.

 

Drikk vann, ikke jus og brus. Til og med saft koster mye.

Kutt ut yogurt, det er dyrt.

 

Bruk friske gønnsaker og frukt. Litt ma man ha råd til, dessuten trenger du næringsstoffene.

 

Ikke lage store porsjone, ta et eple og en sjokoladerute etter middag om du fremdles er sulten. Har du laget for mye, må du spise rester.

 

Kjøp billigmeker. Der det ikke er ode alternativ kjøper du som vanlig. Ikke kult å føle man spiser dårlig.

 

Bli kvitt så mange måntlige regninger du kan. Kutt ned på tv pakke, intenet, mobil, trening, etc. Det går også an å spare på strøm, men dt er jo litt kjipt.

 

Slutt å gå ut å kjøpe mat og drikke.

Skrevet

Jeg setter ikke opp budsjett, for jeg bruker så lite penger som mulig uansett.

Når du er ute, sørg for å ha en flaske med vann og god niste i veska, så du ikke blir fristet til å bruke 50 kroner på drikke og lunsj.

 

Tror det skal være billig å kjøpe rissekker på innvandrerbutikker, og leve på dem lenge.

 

Kan du velge en frisyre som du kan vedlikeholde selv? Spesielt hvis du har fall i håret er det lettere å klippe håret rett over i bobfrisyre nede. (Fall i håret gjør at eventuelle hakk ikke synes).

 

Sett de fleste sparepengene på konto hos en landsdekkende bank, for disse har noe bedre sparerente enn lokalbankene.

 

Det finnes en del "snikete" spareråd som går på å snylte på venner og stjele håndklær fra hoteller. Dette går mot mine prinsipper... Men det er mulig å skru ned varmen hjemme på den kaldeste dagen, og så være i varmen på biblioteket hele dagen :)

 

Et annet gjerrig råd er å sende etter gratis vareprøver. Dette gjør ikke jeg, for jeg synes at slike gratis vareprøver stort sett er unyttige ting.

 

Ikke la maten råtne, og spis rester selv om du ikke har lyst på dem :) Bruk teposene tre ganger :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hold som mål å ha igjen penger på konto ved neste lønning, alt du har igjen på kontoen dagen før lønning, det setter du inn på sparekonto, ta vare på alle pengene du får i veksel/pant (1 kroninger til 50 lapper) og sett de inn på sparekontoen på slutten av mnd ;) Det gjør jeg her, og vips, på 3 mnd har jeg spart 1 347 kr, før hadde jeg 0 kr å spare pr mnd ;)

 

Handleposer koster nå 80 øre! Dropp de, kjøp handlenett eller bruk egen sekk eller lignende når du handler, så sparer du penger der også.

 

Følg med påtilbud i butikkene i nærområdet, enda maten ikke frister her og nå, så kan det komme godt med å fylle opp fryseren med det ;)

 

Er du trumf medlem? Da kan du få pengene i sjekk, bruk den for å handle, og ha som mål å bruke minst mulig av egene penger når du betaler (sist klarte jeg å bruke ene og alene sjekken min for en hel ukes mat, den var på 740,-)

Når Kiwi/trumf sender ut brev, sender de med rabatkuponger, bruk dem ;) Her fikk vi med to poser maggi jucy chiken og to sjampo flasker sist vi fikk kupong, kom godt med ;)

 

Finnes det billigere alternativer for det du skal kjøpe/gjøre, velg det ;)

Alt du sparer pr handletur ol, setter du rett over til sparekontoen, så det ikke frister å bruke de ekstra pengene på noe annet :)

Skrevet

Det er mange gode sparetips på denne siden: smartsparing.com. Kanskje noen som passer for deg?

Skrevet

-Sjekk telefon og nettabonemang. Ikke bruk telefonen i utide.

-Klar deg med NRK som TV kanaler

-Ikke kjøp ting du ikke trenger og kjøp det du trenger brukt. Loppemarkeder er strålende.

-Si opp bokklubber ol

-Dropp frisør og sol

-Hold god orden. Hvis du vet hva du har og finner det, trenger du mindre nytt

-Lag suppe til middag minst en gang i uka. Veldig billig og fint å bruke rester til

-Lån lesestoff på biblioteket, ikke kjøp det

-Betal regninger i tide

 

Selge bilen ville nok vært det som monnet klart best, men jeg forstår at du ikke vil.

Skrevet

Hold som mål å ha igjen penger på konto ved neste lønning, alt du har igjen på kontoen dagen før lønning, det setter du inn på sparekonto, ta vare på alle pengene du får i veksel/pant (1 kroninger til 50 lapper) og sett de inn på sparekontoen på slutten av mnd ;) Det gjør jeg her, og vips, på 3 mnd har jeg spart 1 347 kr, før hadde jeg 0 kr å spare pr mnd ;)

 

Handleposer koster nå 80 øre! Dropp de, kjøp handlenett eller bruk egen sekk eller lignende når du handler, så sparer du penger der også.

 

Følg med påtilbud i butikkene i nærområdet, enda maten ikke frister her og nå, så kan det komme godt med å fylle opp fryseren med det ;)

 

Er du trumf medlem? Da kan du få pengene i sjekk, bruk den for å handle, og ha som mål å bruke minst mulig av egene penger når du betaler (sist klarte jeg å bruke ene og alene sjekken min for en hel ukes mat, den var på 740,-)

Når Kiwi/trumf sender ut brev, sender de med rabatkuponger, bruk dem ;) Her fikk vi med to poser maggi jucy chiken og to sjampo flasker sist vi fikk kupong, kom godt med ;)

 

Finnes det billigere alternativer for det du skal kjøpe/gjøre, velg det ;)

Alt du sparer pr handletur ol, setter du rett over til sparekontoen, så det ikke frister å bruke de ekstra pengene på noe annet :)

 

Jeg har aldri fått med rabattkupong fra trumf noen gang, hvor ofte får du det?

 

HI

Skrevet

-Sjekk telefon og nettabonemang. Ikke bruk telefonen i utide.

-Klar deg med NRK som TV kanaler

-Ikke kjøp ting du ikke trenger og kjøp det du trenger brukt. Loppemarkeder er strålende.

-Si opp bokklubber ol

-Dropp frisør og sol

-Hold god orden. Hvis du vet hva du har og finner det, trenger du mindre nytt

-Lag suppe til middag minst en gang i uka. Veldig billig og fint å bruke rester til

-Lån lesestoff på biblioteket, ikke kjøp det

-Betal regninger i tide

 

Selge bilen ville nok vært det som monnet klart best, men jeg forstår at du ikke vil.

 

Takk for mange gode tips.

 

Bibliotek er jo egentlig veldig lurt. Suppe kan jeg og prøve å lage iblant, er egentlig ikke så glad i det, ikke så glad i kokte grønnsaker. Du har ikke en god oppskrift da?

Jeg betaler 200 i mnd for internett og canal digital, har begge deler gjennom huseier, så er vel kanskje ikke så mye å gjøre med det.

 

HI

Skrevet

Høres jo ut som du lever veldig billig allerde da, spesielt når du også spiser mye fra billigproduktene. Er nok heller lån og regninger du må betale mer ned på!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

 

Jeg har aldri fått med rabattkupong fra trumf noen gang, hvor ofte får du det?

 

HI

 

Hver gang jeg får brev fra KIWI/trumf

Skrevet

Jeg har aldri fått med rabattkupong fra trumf noen gang, hvor ofte får du det?

 

HI

 

Hver gang jeg får brev fra KIWI/trumf

 

Men hvor ofte får du det, får aldri brev fra de jeg

 

HI

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg har aldri fått med rabattkupong fra trumf noen gang, hvor ofte får du det?

 

HI

 

Hver gang jeg får brev fra KIWI/trumf

 

Men hvor ofte får du det, får aldri brev fra de jeg

 

HI

 

 

Varierer, i fjor fikk jeg 4 brev, i år har jeg fått 3 brev allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...