Gå til innhold

Førstegangsfødende og foreldrepenger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn i oktober, og jeg prøver å finne ut av dette med foreldrepenger.. Far har studert de siste tre årene (er ferdig nå i juni), og tenker å fortsette å studere litt ved siden av jobb utover høsten (uten støtte fra lånekassen). Far vil mest sannsynligvis ikke ha fast jobb, men vil kunne jobbe slik at lønn blir tilsvarende 100% fast arbeid. Jeg har jobbet med fast inntekt siste tre år. Slik jeg forstår NAV betyr dette at det kun er jeg som har krav på foreldrepenger? Stemmer det? I så fall kan det se ut som det vil lønne seg for far å få støtte fra lånekassen i ett semester til, og jobbe i tillegg.

Noen som kan opplyse meg litt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far kan fortsette å tjene opp permisjonsgrunnlag mens mor har permisjon, så han rekker fint å opparbeide seg rett til fedrekvoten om ikke annet...

Skrevet

Så lenge han jobber og har inntekt 6 av de10 siste mnd før HAN tar ut permisjon har han rett på foreldrepenger.

Samme som at mor må jobbe 6 av de 10 siste mnd før hun tar ut sin permisjon.

Skrevet

Kan kanskje forklare tanken min om at det lønner seg for far å få støtte et semester til: hvis han ikke har krav på foreldrepenger blir det vanskelig for oss at han skal være hjemme i 12 uker tilsammen i og med at vi da kun har min lønn å leve for. Fra før har vi min lønn + hans lån og stipend + hans inntekter fra litt ekstra jobbing. Klarer oss veldig fint på dette, men ikke på kun min lønn. Vil ikke bruke sparepenger for at han kan være hjemme heller. Men vi har snakket litt om at når han uansett vil studere litt videre, så gir det mulighet for at han har oftere fri, enn hvis han skal jobbe 100%. Uten støtte fra lånekassen må han jobbe 70-80% for at vi skal ligge på samme inntektsnivå som nå. Med studier i tillegg blir det liten tid til å være hjemme med meg og baby.

Ble kanskje litt rotete dette her, håper dere skjønner :)

Skrevet

Kan kanskje forklare tanken min om at det lønner seg for far å få støtte et semester til: hvis han ikke har krav på foreldrepenger blir det vanskelig for oss at han skal være hjemme i 12 uker tilsammen i og med at vi da kun har min lønn å leve for. Fra før har vi min lønn + hans lån og stipend + hans inntekter fra litt ekstra jobbing. Klarer oss veldig fint på dette, men ikke på kun min lønn. Vil ikke bruke sparepenger for at han kan være hjemme heller. Men vi har snakket litt om at når han uansett vil studere litt videre, så gir det mulighet for at han har oftere fri, enn hvis han skal jobbe 100%. Uten støtte fra lånekassen må han jobbe 70-80% for at vi skal ligge på samme inntektsnivå som nå. Med studier i tillegg blir det liten tid til å være hjemme med meg og baby.

Ble kanskje litt rotete dette her, håper dere skjønner :)

Hilsen Hi..

Skrevet

Ble kanskje litt rotete dette her, håper dere skjønner smile.png

Hilsen Hi..

Skjønte ikke tankegangen her jeg.. Om han ikke har rett på foreldrepenger får han jo ikke fedrekvote og skal dermed ikke være hjemme i 12 uker - problemet ditt er jo dermed ikke eksisterende??? OM han har rett på foreldrepenger når du er ferdig med din del + felles del kan han fint ta ut dette, har han det ikke kan du søke om å få overført ukene til deg....

Skrevet

selv om du er ferdig utdanna nå så har du rett på og søke om permisjon fra studiene nå og motta støtte fra lånekassen og om du har studert frem til sommeren

Skrevet

som de andre sier over her;

a/ far kan enten fortsette og studere og du får overført 12 uker til deg.

b/ far kan opparbeide seg rett til fedrekvote ved jobbe mens du er hjemme. far må ha en inntekt på over 1/2 g de siste 6 månedene før fedrekvoten skal tas ut for å ha rett på fedrekvote.

Men; det er ikke lønnsomt for dere at far arbeider og tar ut fedrekvote med mindre han kan dokumentere en inntekt som minimum tilsvarer det han får i lån/stipend pr mnd.

Ble du litt klokere?

Jeg personlig ville valgt å la far studere. Tenk så deilig det er å ha den friheten man har som student når man har små barn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...