Spurven <3 Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er nettopp blitt gravid og har fått migrene. Migrene har jeg hatt i 4 år, men, jeg kan jo ikke ta migrenemedisin nå. Er det noen som har noen gode råd for vordende mødre med migrene fra helvete?
Mamma til to guttegull Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Akupunktur! Evt tilskudd av magnesium. Lykke til og gratulerer med graviditeten.
Izabella07 Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Jo du kan ta migrenemedisin. Jeg går til spsielt med mitt svangerskap og spurte omd et samme forrige uke. Jeg tar til vanlig 1 maxalt og 1 paracet ved begynnende anfall. Og er jeg rask nok så klarer jeg å komme unna med kun lett hodepine. Han sa at det er ikke gjort noen forskning på om det er skadelig for fosteret, men at i blant ikke skulle skade. Og han påpekte at det var viktig for baby at mor hadde det bra. For å ha migrene (som jeg har opp til 2 døgn) var ikke bra for hverken mor eller da barn som kan bli stresset av at mor er så dårlig. Ta det opp med legen din du og hør.
Frøken Ubesluttsom Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Kutt drastisk ned på inntak av sukker og karbohydrater.... Det har hjulpet meg. Trening hjelper meg også....
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Som tidligere nevnt her så er det endel medisin du kan ta. Jeg har hatt kontakt med spesialister i svangerskapet og fått beskjed om at det er mye forskjellig medisin man kan bruke. Maxalt som en nevnte, paracet og også paralgin forte en sjelden gang. Ta kontakt med en lege som du vet lytter og har kompetanse. Om det måtte bety 1000,- i utgifter til privat så er det verdt det. Migrene er no herk! Jeg er selv i uke 32 nå, med variende migrene...
mamma til s@lma Skrevet 6. mai 2012 #6 Skrevet 6. mai 2012 Hei ! Jeg har selv hatt migrene i hele mitt voksne liv , r nå 35 uker på vei med nr 2. Hos meg var det veldig dårlig en periode i 2.trimester av med første barn , denne gangen har jeg vært heldig og sluppet billig unna med noen få anfall . Det r delte meninger om hva av migrene medisiner r trygt eller ikke å ta. Jeg selv endte opp på Imigran nesespray da ingen tabletter hadde hjulpet , og sprayet fikk jeg ikke lov å ta mens jeg var gravid . At det ikke var forsket på ting betyr ikke at det er trygg , jeg ville ikke tatt noe uten å høre med gynekolog . Du må selv finne ut hvor plagsomt r det for deg og om du får så pass bedre livskvalitet at det r verdt evt risiko. Når det gjelder tips og råd, så ville jeg anbefale å finne ut hva som utløser anfall hos deg og prøve å tilpasse livsstilen / kostholdet slik at du kan eliminere det som evt forårsaker migrene. Hos noen r det mat , hos andre stress, hos meg r det viktigste balanse mellom søvn og aktivitet . Sover jeg for lenge uten å være fysisk utslitt på forhånd , så er det nok for å få anfall . Det hjelper ofte å få litt frisk luft , selv om jeg r ingen turmennesket . Sjokolade, hvitt ost eller vin hadde aldri noe betydning for anfallene hos meg , mens andre kan ikke smake på det en gang.
våken_om_natta Skrevet 7. mai 2012 #7 Skrevet 7. mai 2012 Jeg er nettopp blitt gravid og har fått migrene. Migrene har jeg hatt i 4 år, men, jeg kan jo ikke ta migrenemedisin nå. Er det noen som har noen gode råd for vordende mødre med migrene fra helvete? Jeg er mye plaget med migrene. Tar Maxalt til vanlig. Går fast til nevrolog to ganger i året. Nå som jeg er gravid (for 3.gang) har jeg fått samme strenge beskjed som ved de andre to gangene: Ingen migrenemedisiner!!! Jeg får IKKE ta Maxalt! Har dessverre ingen gode råd, bare masse medlidenhet! Vet hvordan du har det. Sykemelding er løsningen for meg når det stormer som verst...
Spurven <3 Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2012 Hei ! Jeg har selv hatt migrene i hele mitt voksne liv , r nå 35 uker på vei med nr 2. Hos meg var det veldig dårlig en periode i 2.trimester av med første barn , denne gangen har jeg vært heldig og sluppet billig unna med noen få anfall . Det r delte meninger om hva av migrene medisiner r trygt eller ikke å ta. Jeg selv endte opp på Imigran nesespray da ingen tabletter hadde hjulpet , og sprayet fikk jeg ikke lov å ta mens jeg var gravid . At det ikke var forsket på ting betyr ikke at det er trygg , jeg ville ikke tatt noe uten å høre med gynekolog . Du må selv finne ut hvor plagsomt r det for deg og om du får så pass bedre livskvalitet at det r verdt evt risiko. Når det gjelder tips og råd, så ville jeg anbefale å finne ut hva som utløser anfall hos deg og prøve å tilpasse livsstilen / kostholdet slik at du kan eliminere det som evt forårsaker migrene. Hos noen r det mat , hos andre stress, hos meg r det viktigste balanse mellom søvn og aktivitet . Sover jeg for lenge uten å være fysisk utslitt på forhånd , så er det nok for å få anfall . Det hjelper ofte å få litt frisk luft , selv om jeg r ingen turmennesket . Sjokolade, hvitt ost eller vin hadde aldri noe betydning for anfallene hos meg , mens andre kan ikke smake på det en gang. Jeg fikk klar melding fra legen om at jeg ikke under noen omstendigheter skulle ta migrene medisinen, kun paracett. Det hjelper jo ikke, men tar gjerne noe av spenningen i skuldrene som kan komme. Ellers har jeg hatt dette så lenge og så mye, at jeg vet hva som trigger det, men nå er det jo en ny situasjon. Jeg krysser fingre for at det blir sjeldne anfall i svangerskapet. Tusen takk for mange gode råd og omtanke :-)
tre håpefulle Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Lavkarbo, det har hjulpet meg. Da mener jeg ikke lavkarbo- høy fett metoden. Eller at du skal i ketose, det skal du absolutt ikke. Jeg snakker om å kutte ut sukker, poteter, ris, pasta etc. Lage lavkarbobrød, få i deg de langsomme karbohydratene som ikke svinger blodsukkeret så veldig. Masse grønsaker og salat! En skal ha i seg rundt 100karbohydrater per dag når en er gravid, for å sikre utviklingen av hjernen til den lille. Får du i deg dem av langsomme, sunne karbohydrater, så vil både du og den lille i magen ha det MYE bedre!! =D Da jeg gikk på lavkarbo sist, forsvant migrenen. Da jeg ble gravid viste jeg ikke hvor mye, hvordan eller hva jeg burde spise, så jeg gikk over til normalt kosthold, normale skiver, poteter, ris etc.. Jeg fikk dundrende hodepine. Nå har jeg igjen gått inn i et lavkarbokosthold, der jeg får i meg minst 100karber pr dag. I tillegg til å ikke ha migrene, så har vekten stoppet å skyte i været, noe den gjorde i flere uker. Kan nå se ut som jeg vil gå opp det jeg skal gjøre i graviditeten, og ikke over 20kg som jeg gjorde sist..
Småtorsk Skrevet 9. mai 2012 #10 Skrevet 9. mai 2012 Det at legen så bastant sier nei til migrenemedisin synes jeg er pussig. Jeg skal ikke overprøve ham/henne, det kan jo være spesielle grunner for deg. Men det er nylig kommet nye studier som ikke finner økt risoko for fosterskader ved bruk av triptaner i svangerskapet. Sumatriptan er visst den man har lenget erfaring med. Du kan jo snakke med legen om det, eventuelt oppsøke en annen for en "second opinion." Jeg klipper inn mitt utfyllende svar fra en annen tråd om temaet: Jeg er også mye plaget av migrene og det blir verre under svangerskap. Er gravid nå for andre gang. Dette er mine tanker og erfaringer. Migrenemedisin under graviditet har ihvertfall blitt mer "lovlig", jmfr. nye studier. http://www.fhi.no/ew...:1:5569:1:::0:0 Med støtte i disse tar i hvertfall jeg medisin når jeg MÅ, og legen min godtar det men er glad for at jeg også lar meg sykemelde for å prøve å kontrollere migrenen. Husker jeg ble sjokkert forrige gang jeg hadde nyfødt og spurte på sykehuset om jeg kunne ta migrenemedisin. De sa nei, og sa at jeg heller kunne ta Pinex Forte. Jeg slo nemlig opp i felleskatalogen selv og fant ut at man vet at morfinpreparatet kodein går over i melka. Det er usannsynlig st det skader, men dødsfall hos spedbarn har forekommet, og man skal være forsiktig og observere spdebarnet for døsighet osv. (http://www.felleskat...-actavis-562841) Migrenemedisin som sumatriptan f.eks, har man ingen indikasjoner på at skader foster, men man har for lite erfarring til å konkludere. ( Teksten i felleskatalogen er ikke oppdatert i tråd med den nye undersøkelsen jeg viste til, som jo går lengre i å frikjenne preparatene.) Det anbefales å kaste morsmelk 12 timer etter (http://www.lommelege...siner-og-amming) Dette synes jeg er ulogisk. Man anbefaler altså et stoff man VET kan vær skadelig, framfor et som ikke ser ut til å skade, da det sistnevnte ikke har vært i bruk lenge nok til at man kan være helt, helt sikker. Jeg misstenker at dette er fordi legemiddelindustrien er redd for søksmål. Hvis de kan si akkurat hvor skadelig et stoff er, går de fri, men skulle noe mot formodning vise seg å være galt med en medisin og de ikke har vusst og sagt det, kan de saksøkes i bøtter og spann. Personlig valgte jeg å bruke migrenemedisin når jeg måtte, og amme, men bruke så lite som mulig selvsagt. Jeg baserte beslutningen på at det ikke er noe som tyder på at medisinen er skadelig for foster eller barn, og dette er jo styrket i dag. Jeg ville ikke putte morfin i morsmelka i stedet... Leger fraråder imidlertid fortsatt å amme på migrenemedisin, med unntak av gamle medisiner som Naproxen. http://www.lommelege...siner-og-amming Jeg har av og til nytte av Fenazon-koffein. I felleskatalogen står det at lang erfaring og studier ikke indikerer risiko i svangerskapet. En lege har sagt ja, en annen nei, til dette. Jeg bruker kun meget sporadisk for sikkerhets skyld. Det står videre at det ikke anbefales under amming, uten videre forklaring. http://www.felleskat...d-pharma-559017 Til slutt kan jeg fortelle at min redning har vært naprapat. ( En slags kombo av fysioterapeut og kiropraktor, enkelt sagt.) når jeg ikke er gravid er min migrene nesten utelukkende muskelrelatert, og dette har han så godt som fiksa! I graviditeten er det dessverre hormoner som virker, og da kan han ikke hjelpe stort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå