Gå til innhold

Er redd vi havnar i samme budrunde som eit vennepar. What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikkje så ofte brukbare hus til salgs i området der vi bur og vil fortsette å bu. No er det ein veldig bra einebustad til salgs, og vi veit at eit vennepar er veldig interessert i dette huset. Det er vi og! I tillegg veit vi om to andre familiar som vi kjenner sånn passe som er på jakt etter hus i samme området.

Bør vi snakke med venneparet og høyre om dei har tenkt å by? Evt snakke om kva maksgrense vi har satt og dermed kanskje unngå at huset blir unødvendig dyrt for den av oss som kan gå høgast? Bør vi la det vere eit ikkje-tema og la bodrunden gå sin gang? Er så usikker.....

Visning er neste veke, men vi har bydd på huset allereie. Fekk kome på privat visning sidan eg er dagsventande og vi var redd for å gå glipp av den offisielle visninga.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som vinner budrunden får huset. Enkelt og greit ;)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Jeg skjønner dilemmaet, men tror faktisk jeg ville latt budrunden gå sin gang uansett, det å gjøre noe annet skaper muliggens noen andre og værre dilemmaer...

Skrevet

La budrunden gå sin gang og snakk om det etterpå. Her må dere tenke på dere selv og ikke tenke at dere skal være "snille" med vennene deres. Tenk på hva dere har råd til å by uavhengig av hvem som er med i budrunden. Hvis dere blir "enige" om noe er det ikke bindende og avbrutte avtaler kan ødelegge vennskapet deres. Dere kan faktisk bli lurt også....

Skrevet

Jeg har ikke ville sagt noe hvis d ikke kommer opp. Kan bli masse styr av d, type hvem får legge inn siste bud før maksgrensen? D vil jo praktisk talt si at dere bestemmer hvem som får huset på forhånd.. Ville gjort som hun over sier, la d gå sin gang, den som byr mest får huset uten å vite om hverandres maksgrense etc!

Skrevet

Du må ikke si hvor mye dere kan gå opp til, og det er bare dumt om du spør om det samme.

La budrunden gå sin gang, sånn er det bare med budrunder!

Skrevet

Ikke snakk med dem, bare la budrunden gå sin gang. Den som får huset har bydd mest, ferdig med det. Ingen sure miner e.l. etterpå.

Skrevet

Jeg har ikke ville sagt noe hvis d ikke kommer opp. Kan bli masse styr av d, type hvem får legge inn siste bud før maksgrensen? D vil jo praktisk talt si at dere bestemmer hvem som får huset på forhånd.. Ville gjort som hun over sier, la d gå sin gang, den som byr mest får huset uten å vite om hverandres maksgrense etc!

På et lite sted, er det ikke alltid så mange som er med på budrunden. Sett at det er dette venneparet som kriger om å vinne budrunden. Ved å fortelle på forhånd hva som er maksprisen, kan man hjelpe den som har høyest makspris ved at den med lavest makspris ikke er med å byr. Da får det ene venneparet et billigere hus. Genialt.

Men man må stole på vennene sine, så det ikke blir noe tull.

jeg hadde gått for å ikke si noe. Kan fort bli misnøye i ettertid med å blande seg inn i andre sine budrunder. Hold det for dere selv er mitt råd.

Skrevet

Det er ikkje så ofte brukbare hus til salgs i området der vi bur og vil fortsette å bu. No er det ein veldig bra einebustad til salgs, og vi veit at eit vennepar er veldig interessert i dette huset. Det er vi og! I tillegg veit vi om to andre familiar som vi kjenner sånn passe som er på jakt etter hus i samme området.

Bør vi snakke med venneparet og høyre om dei har tenkt å by? Evt snakke om kva maksgrense vi har satt og dermed kanskje unngå at huset blir unødvendig dyrt for den av oss som kan gå høgast? Bør vi la det vere eit ikkje-tema og la bodrunden gå sin gang? Er så usikker.....

Visning er neste veke, men vi har bydd på huset allereie. Fekk kome på privat visning sidan eg er dagsventande og vi var redd for å gå glipp av den offisielle visninga.

Ein kinkig situasjon, men det er ei ærleg sak å vere ute etter det beste huset på marknaden. Om venene har sagt til dykk at dei er interesserte i dette huset, så hadde eg nok nemnt at me og var det. Men meir synes eg ikkje det er lurt å snakke. Det kan fort bli litt vondt blod dersom de skal gjere nokon avtale, og eine parten bøye av for den andre. Plutseleg kan feks paret som seier dei kan gje mest få huset til ein pris det andre paret hadde klart. Og ofte går ein litt lengre i ein bodrunde enn ein eigentleg hadde tenkt.

Det mest rettferdige er å late bodrunden gå sin gang, og sjå kven som endar opp med draumehuset.

(men er det berre førdianarar på husjakt her på BIM? Er jo alltid ei finnannonse frå Førde i slike huskjøpinnlegg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...