Gå til innhold

Særemne norsk... Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å skrive særemne til norsk muntligeksamen. Jeg skal ta utgangspunkt i kvinnene i "Et dukkehjem" og "Hedda Gabler".

Er det noen som har noen innspill om hva som er viktig å få med seg? Veldig takknemlig for hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veeel, du bør lese de to stykkene...

Skrevet

Veeel, du bør lese de to stykkene...

Haha :P Det har jeg gjort da :) Har skrevet en del på særemnet, men tenkte at det sikkert er ting jeg ikke har fått med

Skrevet

Ok :)

Da ville jeg sammenlignet Nora og Hedda med tanke på hvilke personlige egenskaper de har. Hvordan ville du karakterisert Nora som person og hvordan ville du karakterisert Hedda som person? Hvordan opptrer de, hvilke valg gjør de i livet som blir sjebnesvangre og hvilken løsning velger de i slutten av stykkene? Har de noen ytre forskjeller? Hvilke kvinnetyper er de, med tanke på litterær tradisjon? Femme fatale? Solveig-typen, som vil frelse og redde sin utkårede?

Dette er bare noen strøtanker.

Skrevet

Ok :)

Da ville jeg sammenlignet Nora og Hedda med tanke på hvilke personlige egenskaper de har. Hvordan ville du karakterisert Nora som person og hvordan ville du karakterisert Hedda som person? Hvordan opptrer de, hvilke valg gjør de i livet som blir sjebnesvangre og hvilken løsning velger de i slutten av stykkene? Har de noen ytre forskjeller? Hvilke kvinnetyper er de, med tanke på litterær tradisjon? Femme fatale? Solveig-typen, som vil frelse og redde sin utkårede?

Dette er bare noen strøtanker.

Tusen takk for svar :)

Tar gjerne imot flere innspill hvis noen har :)

Skrevet

Hva er problemstillingen din?

Skrevet

Du bør vel også skrive endel om epoken de er i fra. Hva som er typisk for realismen, og hvorfor du kan plassere stykkene der?

Noe annet som jeg kan tenke meg er viktig, er at da Nora (i alle fall) tok form, ble datiden sjokkert over valgene hennes - og fordømte måten hun oppførte seg på. (forlot ekteskapet og barna)

I senere tid har vel synspunktene endret seg, og gubben har fått litt mer skyld, fordi han ikke så behovene hennes, og behandlet henne som han gjorde.

Du bør vel også ha med at Nora mest sannsynlig er sjebnen til en venninne av Ibsen, som han skrev brev med - husker ikke hva hun heter akkurat nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...