Gå til innhold

Dra til syden mens man får dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man lov til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du gjerne gjøre, men da må melde fra at du tar ferie og si fra deg dagpengene i perioden du er borte da du jo da ikke er reell arbeidssøker... å reise til syden UTEN å si noe derimot er svindel og kriminelt...

Skrevet

Nei du har ikke lov til det, da må du si fra at du tar ferie. Hvis ikke, kan du være ille ute.....

Skrevet

ille ute? hvordan da? og hvordan finner de ut av det? har ingen planer om det men bare lurer

Skrevet

Så vidt jeg vet er det lov i noen tilfeller. Slik jeg forsto reglene var en dagstur til Sverige for å handle eller en todagers tur til Tyskland for å søke jobb helt greit, men en ukes ferietur var ikke OK. Du skal kunne møte på jobb, intevju, kurs, møter eller tiltak på kort varsel.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Plutselig har de en stilling som passer til deg. Når du ikke kn stille på dagen bryter du vilkårene.

Skrevet

Har ikke noe å si om de kan finne ut av det eller ikke - svindel er svindel...

Skrevet

Personlig skjønner jeg ikke hva som er så ille med å reise på en ukes ferie (jeg er ikke HI). Det ville vært ille å BO i Syden mens man mottok dagpenger, ja.

Men det er vel ikke noe kjekt å være ei uke i Syden, mens man vet det finnes en knøttliten risiko for at NAV vil sette i gang undersøkelser hjemme.

Skrevet

De finner ut av det om u trenger legehjelp i syfen, og spania, hellas ller annet land sender regusjonskrav til nav/helfo

Skrevet

ille ute? hvordan da? og hvordan finner de ut av det? har ingen planer om det men bare lurer

Ille ute som i å miste dagpengene for en lengre periode. Det er en liten sjanse for at det blir oppdaget, men hvorfor ta den risken? Noen kan si fra, du kan bli kontaktet for kurs eller møter, noen har også blitt avslørt ved at de har sendt meldekort fra ip-adresser i utlandet.

Skrevet

Du mister rettigheten på dagpenger, og du risikerer også straff i form av å måtte betale tilbake penger du allerede har fått i tillegg til bot. Veldig kjipt å miste trygderettighetene sine altså.

Man kan selvfølgelig ta ferie når man går på dagpenger, men da skriver man det på meldekortet og får ingen penger den uken man er vekk. Akkurat som man ville gjort om man var i jobb. Skal man på ferie lever man av feriepengene fra forrige år, man får ikke lønn når man har fri fra forpliktelsene sine, det sier seg jo selv.

Skrevet

Da krysser du bare av for ferie på meldekortet så er ikke det noe problem.

Klart dagpengemottakere kan og ta seg en ferietur, du gjør først noe galt hvis du mottar dagpenger i perioden.

Skrevet

Det er ikke bare en ørliten risiko for at det blir undersøkt, men faktisk ganske stor. Ofte på bakgrunn av tips. Den jevne nordmann irriterer seg over trygdemisbruk.

NAV-dama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...