Gå til innhold

14 og 16 år søskenpar, alene i en uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit eller ikke greit?

Trygg liten gate og god voksnkontakt med fleste naboer, inkludert foreldre til venner. Bodd i gata hle sitt liv.

Jeg tenker ikke greit. 14åringen er "syk" og går ikke på skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på barna det da.

Jeg var alene hjemme som 16-åring sammen med en 4 år yngre bror i en uke flere ganger på sommerstid når mamma og pappa var på kurs eller noe. Var ikke noe problem, men jeg var ansvarlig, jeg og bror hadde et veldig godt forhold, liten plass og gode naboer.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit! Det kan fort oppstå store krangler og litt utrygghet. Det spørs jo også om dem er vandt til å være alene, har dem sovet alene på natten før og stått opp på morgenen og forberedt seg alene til skolen?

Det er ganske mye ansvar, og mye som skal gjøres. Jeg synes det er for lenge, og mener at dem heller skulle sovet kanskje noen netter hos venner og noen hjemme. Så får de kjenne litt på det selv, men at dem har en palss å dra i tilfelle det blir krise.

Det kan jo oppstå innbrudd, brann ol, man har jo ingen garanti selv om det er en liten og trygg plass. Ting kan fort spre seg!

Skrevet

Nei. 14 og 16åringer er gjerne i utprøvingsfasen. Jeg ville vært skeptisk pga alkohol, sex osv

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Jeg synes at det er enorme forsjeller på 14-16 åringer og jeg er sikker på at det finnes unger som er modne nok til å være alene hjemme en uke i den alderen.

Men, hadde det vært mine barn skulle jeg jaggu ikke overlatt dem helt til seg selv, moden eller ei. Ordnings med feks naboer som stikker innom hadde vært et must!

Skrevet

Det er ikke noe fasitsvar her, du kjenner jo ungene dine best selv. Men selve alderen tilsier jo at de burde klare seg selv en uke. Skulle bare mangle egentlig.

Skrevet

Greit eller ikke greit?

Trygg liten gate og god voksnkontakt med fleste naboer, inkludert foreldre til venner. Bodd i gata hle sitt liv.

Jeg tenker ikke greit. 14åringen er "syk" og går ikke på skolen.

Flytta hjemmefra som 16 åring. Min lillebror er 14 år og kan godt være hjemme flere dager på rad uten å gjøre galskap. Mao er de fleste så stor at de kan ta vare på seg selv, for noen dager! Makan til å være hønemødre. Men så klart bør man se ungdommene an. De vil være i en utforskende alder, men vil da minst gjøre like mye galt mens foreldrene er hjemme? Slik som sex/alkohol ++. Rent aldersmessig er de kapabel til å være hjemme alene synes jeg.

Skrevet

Det er ikke mine barn. Men noen ungdommer jeg vet om som har vært alene noen dager og som skal være noen dager til.

Det har sålangt ikke vært festing, eller reking. Ting har gått fint, bortsett fra hun ene som er "syk". Ikke lett for en nabo å si at nå må du komme deg på skolen.

Jeg tenkte at mora bomma totalt når hun reiste bort i en uke, men ser jo fra svarene her, at det på sett og vis er akseptabelt i mange sine øyne.

Jeg tenker det er leeeenge.

Skrevet

Det spørs veldig da. Noen er veldig modne som 16 åringer( har ikke møtt mange enda) og klarer å vise seg tilliten verdig. Når gutta jeg hang med var 15-16 og fikk prøve seg hjemme alene, endte det alltid med hjemmefest som gikk over styr. Selv var jeg hjemme alene med min lillebrødrene mine på 3 og 13 år når jeg selv var 17 i 4 dager. Typen på 18 var også der. Jeg likte oppgaven husket jeg, sørge for matpakker og henting å bringing til barnehage ;) Fikk ansvar over noen andre enn meg selv, så da kunne det ikke falt meg inn å be masse folk...

Men hadde jeg vært alene? Hvem vet ;)

Skrevet

Her får jenta på snart 16 være alene et par dager innimellom, men må som oftest overnatte hos tante når jeg er borte. Foreldrene mine bor 2 min unna, og har overoppsyn når hun er alene. Jeg liker ikke at hun er alene, men hun er veldig flink og ansvarsfull, så det går veldig bra. Lillejenta må ofte på sykehus, så da er dette en ordning som funker for oss. Hadde IKKE dratt på ferie i ei uke, de er fortsatt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...