Gå til innhold

1. mai

Gjest Hercule Poirot

Anbefalte innlegg

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Har sett det har vært et par 1. mai-innlegg her, ang. det å jobbe kontra ikke jobbe, f.eks. i hagen, på huset osv. 1. mai.

Jeg har overhodet ikke noe i mot at folk pusler rundt i hagen, maler litt på huset eller vasker klær og henger ut til tørk 1. mai. Men jeg har ganske mye i mot at folk, nærmest i demonstrasjon skal brenne bråte, jobbe med gravemaskin og motorsag og for ikke å snakke om gårdbrukere som på død og liv må spre husdyrgjødsel denne dagen. Det siste har det heldigvis blitt mindre av de siste årene, antakeligvis fordi gårdbrukerne selv har forstått hvor barnslig en slik demonstrasjon er.

Det jeg vil fram til, er hvorfor kan man ikke vise litt respekt for denne internasjonale dagen, opprettet som arbeidernes kampdag?

Er vi ikke alle egentlig "arbeidere"? Er vi ikke alle glade for de rettighetene som det har tatt mange ti-år, og faktisk hundre-år å framforhandle? Det er ikke langt bakover man trenger å bla i historieboka for å se at det slettes ikke er en selvfølge at man skal ha ett års permisjon i forbindelse med barnefødsel, at man får 100 % sykepenger fra første sykedag, at man får alderspensjon når man når en viss aldersgrense, og at man har rett på ferie og får erstatning for skader man evt. pådrar seg på arbeidsplassen. Jeg synes det er grunn til å markere at vi er glade for å ha så gode velferdsordninger som vi faktisk har, og markere at vi forstår hvor hardt arbeiderne har kjempet for å opparbeide seg slike rettigheter. Jeg mener det faktisk er verdt en liten dags markering, f.eks. ved å heise flagget og ved å la være og drive med de store og bråkete arbeidene.

Ja, vi har en travel hverdag de fleste av oss, og en fridag midt i uka er en kjærkommen anledning til å ta unna ting og tang vi ikke rekker ellers, men må vi virkelig ta storjobbene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Mange eier ikke respekt.

Skrevet

Så dermed bør alle stemme Arbeiderpartiet?

Viser du selv den samme respekten for kristne helligdager? Kristne reddet landet vårt fra blodhevn, borgerkrig, menneskeofring og andre voldeligheter.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Viser du selv den samme respekten for kristne helligdager? Kristne reddet landet vårt fra blodhevn, borgerkrig, menneskeofring og andre voldeligheter.

Har jeg noe sted i innlegget mitt nevnt Arbeiderpartiet? Nei, jeg har ikke det. Og nei, jeg mener overhodet ikke at alle bør stemme Arbeiderpartiet, jeg har faktisk ikke tenkt partipolitikk i mitt innlegg i det hele tatt!

Ja, jeg respekterer de kristne helligdagene, i høyeste grad.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet (endret)

Enig og godt innlegg! Men jeg kan samtidig si at det plager meg ikke nevneverdig hvordan andre velger å bruke dagen siden jeg selv ikke har verken gått i tog eller hørt taler i år.

Jeg har flagget og jeg har "snakket" med morfar. Jeg "snakker" med ham hvert år på 1.mai, gammel fagforeningsmann som alltid tok meg med i tog på 1.mai og som lærte meg mye. Gamle menn i dress på 1.mai gjør meg litt sentimental....

Nå roter jeg meg bort. her... Godt innlegg. Enig.

Endret av Lykke Fryd ♥
Skrevet

Eh... bare tenkte at Arbeiderpartiet jo skal være partiet for arbeiderne, og du skriver at vi alle egentlig er arbeidere.

Skrevet

"Kristne reddet landet vårt fra blodhevn, borgerkrig, menneskeofring og andre voldeligheter."

Tror du blander det litt med nettopp hvordan kristendommen ble innført i Norge

Skrevet

Jeg er bonde og har spredd gjødsel i dag. Det er riktignok kunstgødsel, men jobben er like viktig. Jeg har gitt alle arbeidsfolkene fri (mot deres vilje) men jeg selv og mine foreldre har jobbet i hele dag. Det skammer jeg meg ikke for. Her i området har folk så liten respekt for dagen at både skoler og barnehager holdt stengt i går slik at folk kunne få tatt en langhelg. Nesten ingen er hjemme og det eneste arrangemanget jeg har sett er et idretsarangenang.

Hvis 1. mai ble flyttet til november (med nytt navn ;) ) ville det vært mye færre bønder som jobbet, men mai er en veldig travel tid da man må utnytte de dagene man har. Det er mange fridager om våren!

Fredag er det spådd regn. Før det er det mange planter jeg skal ha i jorden. Etter at det har regnet går det fort 3 dager før jorda er laglig for planting igjen. 3 dager om våren betyr minst en uke utsatt høsting. Det kan være skjebnesvangert.

Jeg kan ikke se at det burde være mer provoserende at jeg er ute og jobber med traktoren enn at naboen som er jurist bruker dagen på å pusse båt.

Skrevet

Oppsummering 1 mai 2012: Arbeiderklassen koste seg med hage og hus, mens makteliten protesterte mot penger og arbeid (og Israel).

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Interessant å se om det er noen som vil mene noe om dette i dag. :-)

Og obs: Jeg påberoper meg ikke å ha lest opp fasiten, altså! Jeg er slett ikke så sikker på om det i hele tatt finnes noen fasit her. Selvsagt mener jeg det jeg mener, men har jeg rett? Vet ikke! Men interessant å lufte meninger, synes jeg. ;-)

Gjest Antarctica
Skrevet

8 timers arbeidsdag var en av de viktigste kampsakene på begynnelsen av 1900-tallet. Syns de som ikke støtter den 100-årige kampen for arbeiderrettigheter bør jobbe 12 timer den dagen, ikke pusle i hagan sin. Og så bør de gjøre det dagen etter der igjen, og etter der igjen, og etter der igjen...

(Småbrukere i Norge gjør allerede det, så de skal være unnskyldt.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...