Gå til innhold

Hvordan bli kvitt sukker- og matavhengighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er avhengig av å spise noe hele tiden og helst noe søtt med sukker. Må også ha godteri og brus hver dag. Kjenner ubehag i magen osv. om jeg ikke får det. Akkurat som nikotinavhengighet!

Hva skal jeg gjøre? Blir så sint på meg selv og føler meg så jævlig stygg

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Sukker er faktisk avhengihets skapende.. Slitt med det samme her, nå har jeg et år uten noe godis.. er forferderlig hardt, men nødvendig for å bli kvitt det. De første 3 dagene uten skalv jeg faktisk på hendene, var trøtt og sliten, kvalme og hadde hodepine så det holdt.. Nå er det caen månde og det går bedre ;)

Skrevet

Da bestemmer du deg for en dag du skal begynne ditt nye liv, så begynner du.

Høres enklere ut enn det er - men når du får unna de første to dagene, går det egentlig greit. Går egentlig greit de første dagene også, men det er å kleie seg i gang å starte som er vanskelig. Jeg har vært der selv.

Nå har jeg stort sett klart meg uten i 3 mnd.

Jeg unner meg superchips hver fredag, så jeg har noe å se fram til, som ikke er for langt frem i tid. (Og den pakken har jeg enten på lørdag eller søndag også).

Jeg slanker meg nå, men det går ikke like fort som det gjør om jeg kjører nazi-regime, men det orker jeg ikke, så da tar jeg det heller sakte, men sikkert.

Er 8 kilo lettere nå. (har hatt "slankepauser" til påske og en og annen helg i tillegg).

Røyking er forøvrig mye vanskeligere å slutte med. Jeg har prøvd begge deler.

Skrevet

For det første, kvitt deg med all snop, chips, brus og junk food. Kjøp inn grovt brød/knekkebrød, godt og sunt pålegg, grønnsaker, frukt osv. Når du føler suger etter noe søtt så spis litt frukt, ett knekkebrød osv. Lag smoothie, det er kjempe godt:) bestem deg for at snop osv hører til på lørdagen. Her kjøper jeg inn en flaske brus, en pose chips og litt smågodt som vi spiser på lørdagen. De første dagene er verst, tro meg, var cola avhengig i mange år. Drakk så og si bare cola hver eneste dag.

Du må bare bestemme deg for at NÅ skal du slutte.

Lykke til

Ps: her en noen oppskrifter på smoothie hvis du liker det

http://www.vektklubb.no/artikkel/drikk-groennsakene-20197672

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Da bestemmer du deg for en dag du skal begynne ditt nye liv, så begynner du.

Høres enklere ut enn det er - men når du får unna de første to dagene, går det egentlig greit. Går egentlig greit de første dagene også, men det er å kleie seg i gang å starte som er vanskelig. Jeg har vært der selv.

Nå har jeg stort sett klart meg uten i 3 mnd.

Jeg unner meg superchips hver fredag, så jeg har noe å se fram til, som ikke er for langt frem i tid. (Og den pakken har jeg enten på lørdag eller søndag også).

Jeg slanker meg nå, men det går ikke like fort som det gjør om jeg kjører nazi-regime, men det orker jeg ikke, så da tar jeg det heller sakte, men sikkert.

Er 8 kilo lettere nå. (har hatt "slankepauser" til påske og en og annen helg i tillegg).

Røyking er forøvrig mye vanskeligere å slutte med. Jeg har prøvd begge deler.

Røyken stumpet jeg på dagen her, null stress. Verre med sukkeret ;)

Skrevet

Røyking er mye lettere å slutte med!! Det kan man kutte helt. Men mat MÅ man jo ha, så det er vanskeligere å lære seg å styre. Krever enorm selvdisiplin, men det går om man holder ut. Tror jeg.... Sliter med det samme selv og har forsøkt å få kontroll over vekt, overspising og sukkeravhengihet utallige ganger. Har ennå ikke lyktes.

Men erfaringen tilsier at de første dagene uten sukker er verst. Når man har vært uten en stund, smaker brusen drit og godteri alt for søtt!

Men det er utrolig lett å falle tilbake til gamle vaner :(

Motivasjon og mental trening er kjempeviktig! Også tar det tid! 1,5-2 år tar det før en ny måte å spise på har blitt en godt innarbeidet vane.

Det er en helvetes kamp, men man kan jo ikke gi opp! Tror det er viktig å snakke mye med seg selv hver dag. Bli klar over handlingsmønster, være klar på hva man putter i munnen til en hver tid og hvorfor. Lære å kjenne etter om man er mett, istedenfor å spise til det er tomt osv.

Huff, det er ikke moro å ha det sånn!!!

Skrevet

Det er forresten veldig godt å vite at det er flere som har det som meg!

Skrevet

Jeg har vært gjennom både røykeslutt og snusslutt så vet hva jeg snakker om ang. det :) Og mat- og sukkeravhengigheten er verre!

HI

Skrevet

Her er jeg ikke enig. Slik fungerer ikke min kropp. Røykeslutten plager meg daglig selv etter mange år. Sukkeravhengighet kommer jeg meg ut av på et par dager. Så vi er nok ikke like.

Skrevet

Pass på å holde blodsukkeret ditt stabilt. Det er alfa omega.

Det gjør du ved å spise lav gi, grovt brød, grove kornprodukter.

Du kan spise frukt og grønt. Men en frukt om dagen er nok, og heller mer grønsaker.

Jeg var sukkeravhengig før. Nå går det litt i bølger, er flink mesteparten av tiden. Så fort jeg skeier ut en dag, så har jeg det gående. At jeg får lyst på søtt hver dag. Helt til jeg bestemmer meg. Da er maten jeg velger viktig. M¨å spise noe skikkelig mat. Spiser jeg mc donalds får jeg alltid lyst på sjokolade etterpå.

Les litt om kosthold.

Når du spiser ordentlig mat, altsa sunn mat, så syns jeg sukkeravhengigeten og lysten på godteri og brus blir borte på magisk vis. Det går helt av seg selv. Det kan være en psykisk vane også, sitte foran tv og spise godteri, det gjorde jeg før. Det tar litt tid å venne seg av. Finn frem litt frukt eller grønt. Bestem deg for at du ikke skal spise. Jeg har brukt noen år på denne karusellen. Og er kjempe glad for at jeg har blitt så mye bedre.

Håper det lykkes for deg.

Deilig å kunne gå i butikken uten å måtte kjøpe noe søtt. Og slippe å kjenne suget etter godteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...