Gå til innhold

bleie slutt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen min blir 3 år om 2 mnd å han vil ikke slutte med bleie når jeg tar av han bleien så griner han han vil ha bleie på seg =(

noen ganger jeg tar av han bleien om dagen når han vil tisse så løper han selv til dø men det er ikke alltid han gidder å gå på dø han holder seg og griner han vil ha bleie hva skal jeg gjøre for at han skal slutte med bleien

bleien hans er helt tør om natten og han vil ikke bæsje på dø han for ikke det til =( han syns det er får slitt som å sitte på dø

noen som kan hjelpe meeg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For sønnen vår brukte vi klistremerke belønning. Jeg laget en kalender hvor han selv fikk bestemme når vi skulle sette datoen for å kaste bleia. Kalenderen gikk over ca. 5uker. Hver gang han risset fikk han ett klistremerke og to når det var bæsj. Vi laget små milepæler hvor vi f.eks. Etter 3 uker var så han fikk plukke seg ut noen nye tøffe truser.

Skrevet

Vi hadde også sånn klistremerke system. Hang opp en lapp på veggen med mange ruter i, hvor han fikk et klistremerke for hver gang han gikk på do. Det var helt OK å ta av han bleia, men etter at han tisset på seg EN gang, nektet han å gå uten bleie (dette var i en periode hvor vi ikke hadde tenkt til å slutte med bleie, men venne han til følelsen av å gå uten bleie)

mens vi holdt på med klistrremerkene, oppfordret jeg han til å tisse på potta hver gang vi skiftet bleie - selvom bleia var våt. Hvis han ikke ville, godtok jeg det. Noen ganger glemte jeg det, og da sa han til meg at han ville tisse.

I påska sa han ifra at han måtte tisse, og jeg bestemte meg for å ta av bleia for godt. Det ble noen innvendinger om at han ville ha på bleia, men jeg sa at det var tomt og at jeg måtte kjøpe ny. Da kvelden kom fikk han på seg bleia og var kjempe fornøyd. Dagen etterpå var bleia av igjen, og sa at det var tomt.

Etter en uke klarte han endelig å bæsje på potta. Da hadde han allerede bæsja et par ganger i trusa. Han syns det var skummelt å bæsje på potta, og sto på badet med frykten i øya over at bæsjen kom og han var naken... Han satte seg etterhvert på potta, og da han var ferdig var han sååå stolt, og det har gått greit.

Han er 2,5 år.

Skrevet

Gutter er oftere litt tregere til og slutte med bleie enn d jenter er. Man kan ikke tvinge d fram. De må være klare for d selv. Men et ark på veggen på badet med klistermerker kan være en fin belønning. Fin motivasjon hvis de kjenner noen andre barn som tiser og bæsjer på do. Plutselig så vil de kaste bleia. Lykke til :)

Skrevet

Vi hadde samme problem som det HI. Sønnen vår virket ikke klar i det hele tatt. Han var flink fram til i fjor sommer å tisse på potta morgen og kveld, men så sa det stopp. Han er født januar 2009.

Siden jul har vi hatt litt trøbbel med bæsjinga hans. Han satt på kne med helen inn i rumpa og pressa. Uten å gi flere detaljer, så sier det seg selv at det ikke er så lett å få noe ut på den måten...

Vi satte opp klistremerkebelønning på vaskemaskina på badet. Hver gang han tisset fikk han klistremerke, og hver gang han bæsjet fikk han to klistremerker og en sjokoladebit. Så satte vi en dato for når vi skulle ta av bleia, og var helt åpne om det. Han virket ikke noe interessert, og første dagen alene hadde vi 7 klesskift! Andre dagen hadde vi to skift, men hver gang vi prøvde å sette han på potta slo han seg fullstendig vrang og hylte som en stukken gris. Vi var i ferd med å kaste inn håndkledet, helt til jeg kom på en Lynet McQueen bilbane jeg kjøpte etter jul som lå på skapet hans. Vi viste han den, og forklarte at om han var flink å sitte på do og fylte alle firkantene med klistremerker så skulle han få den. Det hjalp! Vi måtte sette han på potta omtrent hver halvannen time. Etter halvannen uke begynte han å si fra selv, og han fikk bilbana. Det var stoooor stas! Nå sliter vi fortsatt litt med bæsjing, da han er litt "redd" for å bæsje på do/potte, men det går mye bedre. Det har vel gått litt over en måned siden han sluttet med bleie nå. Bruker fortsatt om natta da, da han ikke har helt tørre bleier da ennå.

Håper dette hjalp litt...

Skrevet

Vi begynte med gutten vår når han var tre år, men han var ikke klar for det. Han var motivert når vi snakket om klistermerker, men fikk litt panikk av å sitte på do og skulle bæsje.

Jeg bestemte meg for å vente litt. Ønsket ikke han skulle få total vegring, eller etter gjentatte uhell fØle seg "misslykket" på noen måte. Så vi ventet til gutten var 3 1/2 år. Da skulle vi til spania. Jeg informerte han om at der nede hadde de ikke bleier, at vi skulle bade en del etc. Og at der måtte vi gå på toalettet. Han var da veldig klar, mer moden og veldig motivert. Tror han hadde to uhell, mest fordi han var i leik og ble for sen. Vi brukte "nattbleie" en stund, bare for at han skulle slippe fØlelsen med å tisse seg ut i sengen. Han hadde vel bare et par uehll der det kom i bleien.

Jeg tror det er viktig å ikke presse for mye på, slik at de fØler seg misslykket om de ikke klare der. Det kan være mot sin hensikt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...