Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 Jeg prøver å bli enig med eksen ang. 4-åringens sommerferie. Det har vist seg å være alt annet enn lett :-/ Han har fri fra jobb uke 29-32, men har planer som ikke innbefatter barnet i uke 30. Han kan imidlertid ha vanlig samvær den uken. I uke 32 skal de feire hans mors fødselsdag. Han ønsker ferie med barnet i uke 29+32. Barnet må ha 3 ukers sammenhengende ferie fra barnehagen. Det passer veldig dårlig for meg å ha henne hjemme fra barnehagen i uke 29-31. (Jeg holder på å bygge hus, og har mye som må gjøres mens snekkerne har ferie.) Ideelt sett ville jeg ikke hatt henne hjemme fra bhg noen av disse ukene, men er inneforstått med at kompromisser må til for å få ting til å gå rundt. Jeg er derfor innstilt på at hun blir hjemme hos meg én av disse ukene. Jeg har foreslått at hun er hos ham i uke 29+31, og så kan han ha ekstra samvær i uke 32 slik at hun blir med på feiring. Da får hun begge uker hos sin far mens han har fri fra jobb og ikke har andre planer, samtidig som jeg ikke spolerer feiringen. (Jeg foreslo også 30+32, men det passet altså ikke.) Det trodde jeg var en grei løsning, men han er ikke enig. Alternativt har jeg sagt at han kan få uke 29+32, men da vil jeg bestemme til neste år, hvis vi er uenige da også. Det er egentlig min tur å bestemme i år. Han nekter for det også, sier at jeg ikke kan bestemme hvert år. Jeg ønsker ferie i uke 25, den andre uka må jeg nesten tilpasse etter hans uker, ellers blir det veldig mange ferieuker fra bhg. Så kommer det kinkige. Strengt tatt tror jeg ikke at jeg kan bestemme hans uker, så for å få dette til å gå rundt, men jeg antageligvis ta uke 32 selv. Vet ikke helt om det har gått opp for barnefar enda. Synes det blir ganske tullete, for jeg ønsker ikke på noen måte å hindre barnet i å delta i feiring. Men samtidig så trenger jeg den tiden i fellesferien for å få gjort det som må gjøres i huset. Er lei av at det alltid er jeg som må gi meg for å unngå flere konflikter. Jeg har vært i kontakt med familiekontoret, vi er velkommen dit, men jeg tviler på om han vil. Da gangene vi har vært der før, har han ikke vært villig til å diskutere noe. Han er ganske så steil når han har satt seg noe i hodet, og sier stort sett nei til at jeg foreslår, uten å ta hensyn til hva som er best for barnet. Vi var i retten i fjor, og nå truer han med advokat igjen. Er det noen som har noen gode råd å komme med? Jeg synes selv jeg er rimelig, har prøvd å finne ulike løsninger, men han vil ikke høre. Ser ikke at han har noen god grunn til å si nei, annet enn at han helst vil gjøre ting vanskelig for meg. Han på familiekontoret sa det ikke nyttet med slike typer, jeg måtte bare bestemme meg hva jeg ville og si at slik blir det! Men jeg klarer liksom ikke å la være å prøve, synes det er så dumt for barnet at vi ikke klarer å samarbeide...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 "Jeg har foreslått at hun er hos ham i uke 29+31, og så kan han ha ekstra samvær i uke 32 slik at hun blir med på feiring. Da får hun begge uker hos sin far mens han har fri fra jobb og ikke har andre planer, samtidig som jeg ikke spolerer feiringen. (Jeg foreslo også 30+32, men det passet altså ikke.) Det trodde jeg var en grei løsning, men han er ikke enig" Hvorfor er han ikke enig i det? Høres da ut som en grei løsning. Om han vil ha sommerferie med barnet så må han også komme deg i møte. Det er nemlig ikke slik at far bare kan velge og bestemme, og så skal mor følge på og ta restene. Sett hardt mot hardt. Gi ham et tilbud. Avslår han så får det så for hans regning og da får han ikke noe sommerferie. Du kan ikke dikkedikke med ham lengre for da vil dette problemet bare fortsette og du, og ikke minst barnet, vil slite med en far som er vrien og vrang i viljen.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Så det er greit at du har så mye og gjøre og vil bestemme over når han bør ta ferie med sin datter, men ikke greit at han sier det ikke passer så godt for han??? Kan du ikke ta 30 og 31 da, og ta med deg 4åringen litt eller få noen til å passe barnet når du skal noe? Eller lar han ta 29+32, og tar 33 og 34 selv, da har h*n ja 3uker sammenhengende fri? Eller du tar 27 og 28? Rimelig?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Synes ikke du er såååååå rimelig jeg.. Men men...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 "Hvorfor er han ikke enig i det? Høres da ut som en grei løsning." Tusen takk! Det trengte jeg virkelig å høre :-) Han får det til å høres ut som om det er jeg som er vanskelig hele tiden, og etter en stund blir jeg i tvil selv... Barnet får ikke lov å være med i bursdagsselskap i min familie (eller noen andre hvis invitasjonen kommer til meg først, slik at jeg må bringe den videre til ham) hvis det faller på hans dager. Han spør riktignok sjelden meg om noe ekstra, så jeg vet ikke om de klarer å legge det til hans samværsdager, eller om han bare ikke bryr seg om hun blir med på feiring eller ei. Han hatet slike familiesammenkomster da vi var gift. Da hans onkelbarn ble døpt, og han var fadder, reiste jeg alene (7 timer hver vei) med nyfødt baby og var med på dåpen... Hvordan kommer man seg ut av en slik ond sirkel? Jeg har igrunnen fått beskjed av "alle" om at jeg må slutte å tenke på det, er ikke noe jeg kan gjøre med det, men hjertet mitt blør for barnet mitt, hun kommer jo til å skjønne dette etter hvert...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 Her hadde det visst kommet flere svar innimellom. Barnet må ha 3 ukers sammenhengende ferie fra bhg der siste uka er uke 32. Ergo går det ikke at jeg tar uke 33+34. Jo, hun kan ha ferie i uke 27+28, men siden vi har planer i uke 25, må jeg da ta henne ut av bhg i 5 uker, istedenfor 4. Det passer for ham å ha barnet uke 29, 31 og 32. Han sier han kan ha 29+32 eller 31+32. Jeg synes ikke det er noen god løsning at hun er to uker på rad når hun bare er 4 år. Argumentet for at han ønsker uke 32 er denne feiringen. Jeg har sagt at det ikke er noe problem, han kan få ekstra samvær da. Jeg har også sagt at jeg kan gi meg, hvis det er så viktig for ham. Men da vil jeg ikke gi meg til neste år også. Er det så urimelig?? Eller er det meningen at jeg skal bøye meg hvert år? HI
Globox Skrevet 29. april 2012 #7 Skrevet 29. april 2012 Jeg har ikke så mange råd å komme med i forhold til den situasjonen dere har akkurat i år, eks og jeg har vært gjennom noe av det samme flere ganger og det er ikke hyggelig for noen. Men vi har funnet en minnekort løsning etter hvert, og når har vi det slik at de ukene barnet har ferie fra barnehage/skolen/sfo deler vi i to og bytter motsatt neste år osv slik blir det annet hvert år de to første/de to siste ukene av denne perioden vi har barnet, og i stedet for å måtte krangle om dette hvert år vet vi begge hva vi har å forholde oss til og kan planlegge ferien ut i fra det. Bare et tips fra meg :-)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 Er det et problem å ta henne ut i 5 uker da? Så deilig for barnet da..
Godgutten 07 Junispire :-D Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 Samme tenker jeg. 5 uker ferie er jo bare godt for barnet. Og når hun er 4 år så er det vel ikke problem og være hos pappan i 14 dager?? Høres ut som det er du som syns det er lenge. Med de har det vel bra sammen? Da burde jo ikke 1, 2 eller 3 uker være et problem? Her sendte jeg 4 åringen til nordnorge på 14 dagers ferie til besteforeldre i fjor. Han storkoste seg ;-)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #10 Skrevet 30. april 2012 Jeg hadde heller ikke hatt noe problem med å sende henne på ferie med besteforeldrene i 2 uker! Har litt større problemer med pappaen, siden jeg vet hvordan han prioriterer. Men ærlig talt, hva er galt med mitt forslag? Han har mulighet til å ha henne i uke 29+31, det medførerer ingen praktiske problemer for ham, men gjør det enklere for meg. Han sier nei kun for å skape problemer for meg! HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #11 Skrevet 30. april 2012 Etter råd fra familiekontoret satte jeg hardt mot hardt, og sa at hvis han ikke er villig til å samarbeide, ser jeg ikke noe annet valg enn å velge uke 32 selv. Han nektet fortsatt å ta uke 29+31, og endret istedenfor sitt valg til uke 30+31, selv om han opprinnelig hadde planer i uke 30. Han nekter altså å komme meg i møte, selv om det medfører at hans planer for uke 30 nå må endres. Men det er JEG som er vanskelig... I rest my case!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 Ja, jeg synes du også er vanskelig... Hva med å la henne få 5 uker da?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 Kanskje jeg like gjerne skulle ta henne ut av bhg hele sommeren, for det er vel ingen som har barnet sitt i bhg fordi de trenger barnepass? Er jo helt topp å betale for uker i bhg som vi ikke bruker, og heller skaffe annen barnevakt? Hun har for øvrig hatt 4 ukers ferie fra bhg allerede dette bhg-året. HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #14 Skrevet 30. april 2012 Så fint for henne at hun har hatt så mye fri da men jeg syns du overreagerer litt. Du får heller tenke på hvor flott det er for jenta di og ha en så lang ferie, enn å tenke på pengene til bhagen.. Du betaler vel også mindre for bhagen som alenemor?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #15 Skrevet 30. april 2012 Betale mindre for bhg fordi jeg er alenemor?? Ja takk, det hørtes fint ut, men slik rabatt får man ikke i denne kommunen i alle fall! Hvem skal passe henne mens hun har alle disse ekstra friukene fra bhg da? HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #16 Skrevet 30. april 2012 Djises!!! Hva med å bare drite i å kommentere hvis dere ikke har noen råd som faktisk kan hjelpe, her...! Kranglefanter og kverulanter! Jeg har ingen gode råd for deg HI, men kjenner jeg blir en smule irritert over alle disse slibrige kommentarene du får! Har en x-svoger som oppfører seg som din x, og jeg kan bare ane noe av din frustrasjon! Syns du strekker deg langt, jeg! Håper det går i orden, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #17 Skrevet 30. april 2012 Tusen takk til deg, # 16, jeg setter stor pris på dine ord :-) Nå er det altså avgjort, etter at han har vært i kontakt med sin advokat. Ferie uke 30+31 hos ham, 25+32 hos meg. Blir spennende hva som skjer ang. feiringen i uke 32, men hvis jeg kjenner ham rett, kommer han neppe til å spørre meg om noe, og heller bruke det mot meg senere at jeg har "hindret" barnet i å være med. Derfor lagrer jeg nå alle sms til og fra ham. Sånn sett er det jo greit at han nekter å prate med meg, for da har jeg det i alle fall skriftlig, og det er litt lettere å bevise hvem som sa hva. P.S. Han ville ikke være med på familiekontoret. ønsker alle en konfliktfri sommerferie! HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #18 Skrevet 30. april 2012 men hva er problemet med at barnet er hos faren sin 2 uker i strekk??? Jeg har ei stedatter på 9 år. vi har delt sommeren med moren siden hun var 1,5 år.. noe år så har vi 2 uker hos mor/far hele sommeren.. altså 2 uker her, 2 uker der, 2 uker her.. osv.. far har rett på 4 uker iløpet av sommeren.. og noen år så har vi først 1 uke her, og 1 uke der, så 3 uker her og 3 uker der.. kommer ann på hvordan vi har satt opp sommern.. vi har aldri hatt noen problem med å ha barnet 2 uker i strekk..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #19 Skrevet 30. april 2012 eg har ingen planer i sommer og har premisjon så litt lettere for meg kansje.. men her ville exen ha barnet i barnehage mens han hadde henne på ferie.. det mener eg eg feil.. og stakkars barn som må vere alene i barnehagen på en annen avdeling med vikarer og andre barn som hun ikkje kjenner.. så eg sette faktisk foten ned og tok hun ut 6 uker ferie så får han velge uker selv.. men han skal ha henne selv.. ikkje drive og sende hun i barnehagen.. han er litt av en kranglefant og gjør alt for og gjør mitt liv surt.. hvertfall siden eg er i den perfekte tilværelsen etter eg flytta fra han har eg funnet mannen i mitt liv. har god jobb, kjøpt stort fint hus med hav utstikk og venter nr 2. mens han sitter og sturer aleine i leiligheten sin og har funnet seg en dame som er ung og bor hjemme hos moren sin.. tror eksene kan verre litt bittre og ikkje vil samarbeide.. lykke til med sommer ferien håper han kan ta til vett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå