Gå til innhold

Svangerskapspenger...noen som kan fortelle litt om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som vikar..første gang jeg fikk barn mistet jeg alle rettigheter til svangerskapenger fordi det hadde gått mer enn 14 dager mellom vaktene mine. Dette fikk jeg ikke opplyst før et par uker før jeg gikk i permisjon. Fantastisk gøy gitt...

Dette er flere år siden...er det samme reglene i nå? Hva er kriteriene for å beholde rett til svangerskapspenger?

(skal lese på NAV sine sider, men er alltid greit å høre andres erfaring:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...eller er det fødselspenger det heter? Er visst lenge siden sist jeg var oppdatert på dette merker jeg:) #anonym 21.40#

Skrevet

Jeg ringte nav å spurte siden jeg kom ut fra ulønnet permisjon da jeg ble gravid igjen.. 1 mnd sammenhengende jobb fikk jeg beskjed om,det er kravet for å få svangerskapspenger..Men hvis du ikke har jobbet på 14 dager tror jeg det går under den regelen at da er du i ulønnet permisjon (uten inntekt i 14 dagersammenhengende) å da må du ha en mnd sammenhengende jobb etter de 14dagerne uten lønn..så jobb så hardt du kan i en mnd før du søker ;)

Skrevet

Svangerskapspenger er di du får når du er gravid å ikke kan gå i jobb pga helsefare for baby :) Fødselspenger er de du får i forbindelse med fødsel :) da må du ha jobbet 6 av di 10 siste mnd før fødssel..usikker på hvordan den 14dagersgreia kommer til å fungere der..Ring nav å spør,er det enkleste enn å lese på sidene deres..

Skrevet

Hva hvis man er sykemeldt mellom permisjonene? Jeg er ferdig juni, og starter ny permisjon sept/okt .

Skrevet

Hva hvis man er sykemeldt mellom permisjonene? Jeg er ferdig juni, og starter ny permisjon sept/okt .

Sykemelding telles som arbeid :) samme med betalt perminsjon og dagpenger telles også som arbeid :)

Skrevet

Regelen om ikke mer enn 14 dager mellom vaktene gjelder fortsatt... Jobber du som tilkallingsvikar og har mer enn 14 dager mellom vaktene telles det ikke som en periode i opptjeningen av foreldrepenger... Om du jobber veldig sporadisk kan du altså risikere å ikke få full opptjening selv om du jobber i minst 6 mnd....

Om du har en vikarstilling og jobber en fast prosent men har vaktene litt spredt gjelder ikke den regelen, den gjelder kun de som jobber som tilkallingsvikar/ekstravakt..

Svangerskapspenger er for øvrig for friske gravide som har en jobb som er til fare for fosteret og der arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Arbeid med farlige kjemikalier f.eks...

Foreldrepenger er den stønaden man får når man går ut i permisjon 3 uker før termin...

Skrevet

Det høres ut som noen har god peiling her - jeg har også et spørsmål. Til nå har jeg vært i super form, og var på første kontroll uke 23 forrige uke. Da hadde nettopp bekkenplagene satt inn, foran i symfysen. Jeg sa at jeg er i helt fin form, bortsett fra at jeg har vondt på kveldene etter jobb også pga pendling (har 1.5 time reisevei hver vei - bil-tog-tbane). Jordmor sa da at jeg bare måtte si i fra om det ble verre, for da ville hun søke om svangerskapspenger. Jeg ble litt satt ut, for jeg har ikke tenkt hverken i sykemeldingsbaner-eller enda mindre svangerskapspenger. Kan det brukes i et slikt tilfelle, der pendlingen i seg selv er belastende (nå tenker jeg på sikt om det ikke gir seg og jeg får ytterligere slitasje - ingen som reiser seg på t-banen i oslo he he - eller gir plass på toget for den saks skyld)?

Skrevet

"Dette fikk jeg ikke opplyst før et par uker før jeg gikk i permisjon. Fantastisk gøy gitt..."

Hvem mener skulle fortalt deg dette?

Det er du selv som plikter å sette deg inn i lovene og reglene for en stønad du ønsker å søke om.

Alt står på enten NAV sine sider eller inne på lovdata

Skrevet

Anonym bruker over. Det er NAV sin oppgave å belyse dette ordentlig på deres hjemmesider knyttet opp mot foreldrepenger. Dette er altså ikke gjort. Fjortendagers-regelen står difust og inndirekte i trygdeloven dersom man leter godt nok. Dette er ikke tilstrekkelig, mener nå jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...