Gå til innhold

Status med bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selv en nydelig bunad som min bestemor har sydd, og den er ikke akkurat billig...

Når jeg konfirmerte meg så kunne jeg ikke brydd meg mindre, husker jeg ikke hadde noe særlig ønske om bunad da, men er så glad jeg fikk bunad for nå synes jeg det er så fint å gå med.

Her jeg bor er det litt status å ha bunad tror jeg, mange som har..og mine barn skal ha bunad!! Enten de vil eller ikke..for de kan jo få glede av den som voksen, slik som jeg gjorde:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil jeg si. Bunad er et dyrt og staselig plagg, og jeg føler meg alltid så flott når jeg går i den. Fikk den i eksamensgave hos foreldrene mine etter endt utdanning. Husker jeg var kjempeglad for at jeg ikke hadde bunad da jeg ble konfirmert, for jeg ville heller ha hvit kjole og babyrosa dressjakke.... :-)

Skrevet

Har inntrykk av at de aller fleste damer her har bunad, alle jeg konfirmerte meg sammen med hadde.

Skrevet

Ja, jeg syns bunad er flott. Jeg føler meg skikkelig pyntet når jeg har bunaden min på, og er stolt over å eie et slikt plagg:) Jeg kommer fra et sted der "alle" har bunad, hadde nesten følt meg utenfor på 17 mai om jeg hadde brukt andre klær.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Status?

Nei, bunad er temmelig vanlig å eie, og noen klarer jo å få seg til å si det er bondsk og gammeldags. Det er begreper som ikke akkurat går godt overens med "status".

Skrevet

Syns bunad er så dyrt så kjøpte stakk i steden ,ikke billig det heller.koster vel totalt 15000 -20000kr

Skrevet

Jeg har ikke bunad og er så misunnelig på de som har det, hehe. Syns ikke at det er status å ha bunad, men bunad er kjempe fin. Spare til en nå :)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg vil si at det er status, men ikke på en negativ måte slik mange tolker dette med status. Jeg vil si at det er status med tanke på kultur, at man viser frem med bekledning hvilken tilhørighet eller aner man har og at man har økonomi til å kunne kjøpe et slikt plagg eller har mennesker som er flinke i håndarbeid rundt seg.

Skrevet

noen klarer jo å få seg til å si det er bondsk og gammeldags.

Det finnes en del kvinner som mye heller vil gå i sexy minikjole på fest, enn i bunad.

Skrevet

Jeg har bunad men den ble for liten etter jeg fikk barn for 15 år siden. Bryr meg ikke så mye, syns det er så mye annet fint å ha på seg. Syns ikke bunad er status akkurat, men tror de aller fleste syns det.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Enig med Lykke Fryd!

Jeg får bunad til neste 17 mai og jeg vet ejg kommer til å føle meg ekstra fin da, og føle at jeg "tilhører en gruppe"

Skrevet

Status?

Nei, bunad er temmelig vanlig å eie, og noen klarer jo å få seg til å si det er bondsk og gammeldags. Det er begreper som ikke akkurat går godt overens med "status".

Er ikke alle som har råd til bunad selv om de gjerne VIL ha...derfor er det litt status. Her vi bor allefall.

Skrevet

"Alle" har jo bunad, så jeg synes ikke det er et statusplagg. Har bunad selv.

Skrevet

De stedene jeg har bodd har det gjerne vært de med lav status normalt sett som ikke hadde bunad. Så det er på en måte ikke status å ha bunad, men lavstatus å ikke ha.

Skrevet

Syns bunad er så dyrt så kjøpte stakk i steden ,ikke billig det heller.koster vel totalt 15000 -20000kr

Jeg som ikke vet noe om bunader,men ønsker meg sterkt en norlandsbunad... Hva er forskjell på bunad og stakk? Jeg trodde stakken var skjørtet til bunaden...

Skrevet

En lokal "bunad" som ikke er godkjent som bunad, men sikkert som en festdrakt. Regner jeg med.

Her bruker de gamle ordet stakk om skjørt generelt.

Skrevet

Jeg kommer fra et sted hvor de aller aller fleste jenter får bunad til konfirmasjonen, så jeg har aldri tenkt på det som status. Selv om det er dyrt blir det prioritert så sant man kan.

I andre deler av landet er det mer vanlig å pynte seg i kjole til konfirmasjon og 17. Mai, og det syntes jeg alltid var veldig rart da jeg var yngre. Er de ikke opptatt av tradisjon, liksom?

Selv er jeg litt "streng" på dette med bunader og synes man skal ha tett tilknytning til den bunaden man bærer, ikke at oldemor er fra hardanger.... Gikk med mamma sin sunnmørsbunad en gang min var for liten (er oppvokst på østlandet) og jeg følte meg helt malplassert selv om mamma er derfra. Mine barn kommer til å ha arvebunad som små, men få fra området vi bor når konfirmeres eller fyller 15.

Skrevet

En lokal "bunad" som ikke er godkjent som bunad, men sikkert som en festdrakt. Regner jeg med.

Her bruker de gamle ordet stakk om skjørt generelt.

Jøye meg, kunnskapsløshet.

Stakk er skjørtet til bunaden ja, noen bunader er mer eller mindre bare stakken, men kun seler eller et kort, kort empireliv til., eks Hallingstakk.

Bunad er festklær med rot i tadisjonelle folkedrakter. Noen bunader er konstruert uten at man har brydd seg om å følge èn epoke eller ett sted sin stil, eks de fleste av disse mørkeblå ullstakkene med snøringliv og rosebroderier. Noen er rekonstruert nøyaktig etter et draktområde og en epoke, eks rekonstruert nord-trøndelag. Andre har gått uavbrutt over fra folkedrakt til bunad, eks Hallingstakk og Rondastakk og Sedesdalsbunaden.

Festdrakt er festdrakt, som du sier, og har ingenting med stakk å gjøre.

Stakk er ikke et "mindreverdig" plagg som sådan, men var hverdagsplagg i folkedraktstradisjon. De kunne dresses opp og ned, og ulike farger og tilbehør markerte om de var til hverdags eller fest, og hvor mye penger bæreren hadde.

Se forøvrig bunad og folkedraktsrådet sine sider for mer om de 5 kategoriene vi har av bunader.

Skrevet

Selv er jeg litt "streng" på dette med bunader og synes man skal ha tett tilknytning til den bunaden man bærer, ikke at oldemor er fra hardanger.... Gikk med mamma sin sunnmørsbunad en gang min var for liten (er oppvokst på østlandet) og jeg følte meg helt malplassert selv om mamma er derfra. Mine barn kommer til å ha arvebunad som små, men få fra området vi bor når konfirmeres eller fyller 15.

Jeg er oppvokst i oslo sentrum, men føler absolutt null tilhørighet dit, og flyttet utenbys så fort jeg fylte 16.

Min mor og hele hennes slekt, inkludert min kjære mormor og moffa, kommer fra et område med sterke folkedrakt- og bunadtradisjoner. Her har vi både en gård og et fjell som bærer mitt etternavn.

Mener du at jeg da likevel kun har "rett" til å bære oppspinnsdrakter fra Oslo??

Og jeg er bunadnazipoliti selv, er korrekt fra topp til tå og kunne aldri hatt en bunad jeg ikke har tilknytning til, men har aldri tenkt i dine baner.

Skrevet

Ja det er starus. Ja jeg har.

Nei, jeg liker ikke bunad spesielt godt. Nei, jeg går akdri i min, nei, kommer aldri til å selge den, for da blir jeg en bunadsløs tøs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...