ana baroma Skrevet 29. april 2012 #26 Skrevet 29. april 2012 Jeg regner nok med at både mine foreldre inviteres i konfen når den tid kommer, sammen med stefars foreldre. Om søsken av steforeldre bes er vi neimen ikke sikre på enda, men vi finner nok ut av det:) Her har særkullsgutten mange som anser seg for å være i familien hans, og heldigvis har han foreldre som er rause nok til at det er greit. Dette passer ikke alle, men det hadde vært mange færre konflikter om man greide å være bittelitt rausere;) I denne saken er det rart at dine foreldre ikke bes, men som du selv sier - dere får ha en fin restefest etterpå. Vi har heldigvis allerede begynt å diskutere dette, og det er enda et par år til den store dagen evt står... kanskje ikke så dumt å ta det opp i forkant?
Magetaska Skrevet 29. april 2012 Forfatter #27 Skrevet 29. april 2012 Han skal konfirmeres neste år, og jeg lurer litt på hvordan andre særkullsfamilier gjør det. Har kjent gutten i ti år. Jeg og barna skal selvfølgelig i konfirmasjonen. Men mine foreldre er ikke bedd. De er naboene våre, og gutten har sprunget inn og ut dørene der hver dag i ti år. Synes det er naturlig at de også skulle bli bedd. De har et mye bedre forhold enn det gutten har med sine besteforeldre på farssiden som han nesten ikke kjenner. Vet min mor synes dette er sårt. Hva tenker dere? Det er ingenting automatisk naturlig i at steforeldres foreldre inviteres i konfimasjoner ol. Det vil være individuelt hver gang. Nei, selvfølgelig ingen automatikk i det, men i denne situasjonen føles det naturlig. Det føles naturlig for deg. Det føles ikke naturlig for barnets mor. Da kan det diskuteres hvor naturlig det er Og det føles naturlig for barnet. Det er hans dag, ikke moren. Det er vel ikke naturlig for henne å ha meg og halvsøsken der heller, så da bør vi bare la vær å gå da? Og hvorfor skal moren bestemme mer en faren om hvem som skal komme? Begge har gutten like mye, og de betaler selv for "sine" gjester. Men avgjørelsen er tatt, mine foreldre skal ikke bli bedd, og ingen lager bråk av det. Men jeg må da få lov å få ut litt gruff her
Magetaska Skrevet 29. april 2012 Forfatter #28 Skrevet 29. april 2012 Jeg regner nok med at både mine foreldre inviteres i konfen når den tid kommer, sammen med stefars foreldre. Om søsken av steforeldre bes er vi neimen ikke sikre på enda, men vi finner nok ut av det:) Her har særkullsgutten mange som anser seg for å være i familien hans, og heldigvis har han foreldre som er rause nok til at det er greit. Dette passer ikke alle, men det hadde vært mange færre konflikter om man greide å være bittelitt rausere;) I denne saken er det rart at dine foreldre ikke bes, men som du selv sier - dere får ha en fin restefest etterpå. Vi har heldigvis allerede begynt å diskutere dette, og det er enda et par år til den store dagen evt står... kanskje ikke så dumt å ta det opp i forkant? Åh, som jeg misunner deg! Skulle ønske vi også hadde det sånn. Men men, får gjøre det beste ut av det. Er heldigvis over ett år til den store dagen så har litt tid på å forberede mine foreldre på dette.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #29 Skrevet 29. april 2012 Det er vel ikke naturlig for henne å ha meg og halvsøsken der heller, så da bør vi bare la vær å gå da? Nå overdriver du litt... Du er gift/sambo med konfirmantens far, så da skal du iallfall komme dit som hans partner. Jeg er fullt klar over at du har gjort mye for å ta deg av konfirmanten gjennom årene, og dermed føler at han er mer enn din "stesønn". Men stemorens rolle er ofte utakknemlig... Det å ha en "sjalu eks" i bakgrunnen er historisk sett en ganske ny rolle, siden folk ikke skilte seg så ofte før i tida. De var for kloke til det, hehe. Men sånn generelt... hvis man finner kjekke reservebesteforeldre, skal de da inviteres i konfirmasjonen? Ville kanskje ikke gjort det hvis det fantes mange slektninger å invitere? Vet ikke om jeg hadde forventet å bli invitert i konfirmasjonen om jeg hadde vært en "reservebestemor".
Magetaska Skrevet 29. april 2012 Forfatter #30 Skrevet 29. april 2012 Det er vel ikke naturlig for henne å ha meg og halvsøsken der heller, så da bør vi bare la vær å gå da? Nå overdriver du litt... Du er gift/sambo med konfirmantens far, så da skal du iallfall komme dit som hans partner. Jeg er fullt klar over at du har gjort mye for å ta deg av konfirmanten gjennom årene, og dermed føler at han er mer enn din "stesønn". Men stemorens rolle er ofte utakknemlig... Det å ha en "sjalu eks" i bakgrunnen er historisk sett en ganske ny rolle, siden folk ikke skilte seg så ofte før i tida. De var for kloke til det, hehe. Men sånn generelt... hvis man finner kjekke reservebesteforeldre, skal de da inviteres i konfirmasjonen? Ville kanskje ikke gjort det hvis det fantes mange slektninger å invitere? Vet ikke om jeg hadde forventet å bli invitert i konfirmasjonen om jeg hadde vært en "reservebestemor". Ja, viktig å overdrive litt for effektens skyld vet du Men altså, føler ikke hun er "sjalu eks". Vi har egentlig et helt greit forhold til hverandre. Kanskje derfor jeg synes dette er så rart.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #31 Skrevet 30. april 2012 Jeg vil jo faktisk si at det er vel så viktig hva GUTTEN selv vil, enn hva MOR vil. Jeg var i konfirmasjon til ei venninne, jeg var ikke en del av familien, og kjente vel igrunn bare venninna mi der. Hadde ikke vokst opp med henne eller noe. Jeg var eneste venninna hun hadde der. Det var HENNES ønske som hennes foreldre godtok. Om HAN vil ha med stebesteforeldre i konfirmasjonen, så synes jeg han burde det, om ikke han vil det, så lar man det være
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #32 Skrevet 30. april 2012 Han skal konfirmeres neste år, og jeg lurer litt på hvordan andre særkullsfamilier gjør det. Har kjent gutten i ti år. Jeg og barna skal selvfølgelig i konfirmasjonen. Men mine foreldre er ikke bedd. De er naboene våre, og gutten har sprunget inn og ut dørene der hver dag i ti år. Synes det er naturlig at de også skulle bli bedd. De har et mye bedre forhold enn det gutten har med sine besteforeldre på farssiden som han nesten ikke kjenner. Vet min mor synes dette er sårt. Hva tenker dere? Det er ingenting automatisk naturlig i at steforeldres foreldre inviteres i konfimasjoner ol. Det vil være individuelt hver gang. Nei, selvfølgelig ingen automatikk i det, men i denne situasjonen føles det naturlig. Det føles naturlig for deg. Det føles ikke naturlig for barnets mor. Da kan det diskuteres hvor naturlig det er Og det føles naturlig for barnet. Det er hans dag, ikke moren. Det er vel ikke naturlig for henne å ha meg og halvsøsken der heller, så da bør vi bare la vær å gå da? Og hvorfor skal moren bestemme mer en faren om hvem som skal komme? Begge har gutten like mye, og de betaler selv for "sine" gjester. Men avgjørelsen er tatt, mine foreldre skal ikke bli bedd, og ingen lager bråk av det. Men jeg må da få lov å få ut litt gruff her Hvordan vet du at det føles naturlig for gutten? Stemor skriver at gutten ikke sier noe særlig om det.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #33 Skrevet 30. april 2012 Jeg var i en konfirmasjon hvor stemor og hennes barn var i konfirmasjonen, men ingen andre fra konfirmantens farsfamilie. Det var litt spesielt. Poenget er at all den tid du og dine barn erinvitert HI så bør du være fornøyd med det. Din slekt er ikke naturlige gjester i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #34 Skrevet 30. april 2012 Min kusine har 4 barn. Den eldste dattern henes har en annen far. I fjord giftet den eldste dattern seg og da var hele familien til stefaren bedt. Hans foreldre, og søsken... det var helt natulig der...
Magetaska Skrevet 30. april 2012 Forfatter #35 Skrevet 30. april 2012 Han skal konfirmeres neste år, og jeg lurer litt på hvordan andre særkullsfamilier gjør det. Har kjent gutten i ti år. Jeg og barna skal selvfølgelig i konfirmasjonen. Men mine foreldre er ikke bedd. De er naboene våre, og gutten har sprunget inn og ut dørene der hver dag i ti år. Synes det er naturlig at de også skulle bli bedd. De har et mye bedre forhold enn det gutten har med sine besteforeldre på farssiden som han nesten ikke kjenner. Vet min mor synes dette er sårt. Hva tenker dere? Det er ingenting automatisk naturlig i at steforeldres foreldre inviteres i konfimasjoner ol. Det vil være individuelt hver gang. Nei, selvfølgelig ingen automatikk i det, men i denne situasjonen føles det naturlig. Det føles naturlig for deg. Det føles ikke naturlig for barnets mor. Da kan det diskuteres hvor naturlig det er Og det føles naturlig for barnet. Det er hans dag, ikke moren. Det er vel ikke naturlig for henne å ha meg og halvsøsken der heller, så da bør vi bare la vær å gå da? Og hvorfor skal moren bestemme mer en faren om hvem som skal komme? Begge har gutten like mye, og de betaler selv for "sine" gjester. Men avgjørelsen er tatt, mine foreldre skal ikke bli bedd, og ingen lager bråk av det. Men jeg må da få lov å få ut litt gruff her Hvordan vet du at det føles naturlig for gutten? Stemor skriver at gutten ikke sier noe særlig om det. Jeg er stemor, og kjenner gutten. Han tenker ikke ikke på faktiske familieforhold, for han aner ikke hvem som er søskenbarn/stesøskenbarn osv.. For han er familien de han omgås med til vanlig.
Magetaska Skrevet 30. april 2012 Forfatter #36 Skrevet 30. april 2012 Jeg var i en konfirmasjon hvor stemor og hennes barn var i konfirmasjonen, men ingen andre fra konfirmantens farsfamilie. Det var litt spesielt. Poenget er at all den tid du og dine barn erinvitert HI så bør du være fornøyd med det. Din slekt er ikke naturlige gjester i utgangspunktet. Skal jeg være fornøyd med det? Jeg er ikke bedd, jeg er med å arrangerer festen, som farens kone og mor til guttens søsken. Er også med å betaler for selskapet, så nei, jeg skal ikke være ydmyk og takknemlig for at jeg får "lov" å komme...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #37 Skrevet 30. april 2012 Jeg var i en konfirmasjon hvor stemor og hennes barn var i konfirmasjonen, men ingen andre fra konfirmantens farsfamilie. Det var litt spesielt. Poenget er at all den tid du og dine barn erinvitert HI så bør du være fornøyd med det. Din slekt er ikke naturlige gjester i utgangspunktet. Skal jeg være fornøyd med det? Jeg er ikke bedd, jeg er med å arrangerer festen, som farens kone og mor til guttens søsken. Er også med å betaler for selskapet, så nei, jeg skal ikke være ydmyk og takknemlig for at jeg får "lov" å komme... Du trenger strengt tatt ikke å arrangere festen eller betale noe som helst. Den jobben hadde jeg overlatt til mor og far.
Gjest Pusikatt Skrevet 30. april 2012 #38 Skrevet 30. april 2012 Hm. Da mitt barn var konfirmant inviterte vi hele stemors familie, både søsken og foreldre. Fordi det føltes naturlig. Hele stemors familie har stilt opp og vært en del av mitt barns hverdag når han har hatt samvær med far, så jeg følte at noe annet ville bare vært dumt. Men så har kanskje vi et mer ok forhold enn andre har. Stemoren til barnet mitt hjalp meg blant annet med både invitasjoner, kakebakst og pynting/rydding.... Hun er veldig ok.
Magetaska Skrevet 30. april 2012 Forfatter #39 Skrevet 30. april 2012 Jeg var i en konfirmasjon hvor stemor og hennes barn var i konfirmasjonen, men ingen andre fra konfirmantens farsfamilie. Det var litt spesielt. Poenget er at all den tid du og dine barn erinvitert HI så bør du være fornøyd med det. Din slekt er ikke naturlige gjester i utgangspunktet. Skal jeg være fornøyd med det? Jeg er ikke bedd, jeg er med å arrangerer festen, som farens kone og mor til guttens søsken. Er også med å betaler for selskapet, så nei, jeg skal ikke være ydmyk og takknemlig for at jeg får "lov" å komme... Du trenger strengt tatt ikke å arrangere festen eller betale noe som helst. Den jobben hadde jeg overlatt til mor og far. Vi har fellesøkonomi, så halvparten av selskapet betales fra vår konto. Så jo, er med på å betale. Og moren har delt ut oppgaver mellom henne og faren, og far kommer hjem med liste over hvilke kaker vi skal ha med, og at vi skal lage bordkort og blomsteroppsatsene... Ikke akkurat mannfolksarbeid, så de tar det begge to som at en selvfølge at det er jeg som ordner det. Noe jeg selvfølgelig skal.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #40 Skrevet 30. april 2012 Jeg var i en konfirmasjon hvor stemor og hennes barn var i konfirmasjonen, men ingen andre fra konfirmantens farsfamilie. Det var litt spesielt. Poenget er at all den tid du og dine barn erinvitert HI så bør du være fornøyd med det. Din slekt er ikke naturlige gjester i utgangspunktet. Skal jeg være fornøyd med det? Jeg er ikke bedd, jeg er med å arrangerer festen, som farens kone og mor til guttens søsken. Er også med å betaler for selskapet, så nei, jeg skal ikke være ydmyk og takknemlig for at jeg får "lov" å komme... Ingen som sa noe om ydmykhet og takknemlighet her. Jeg skrev vær fornøyd med å være invitert. For mange stemødre er det dessverre slik at de ikke blir invitert. gjennomgående i denne tråden overdriver du og tolker det andre skriver på merkelige måter. Det gjør at du virker en smule aggressiv.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #41 Skrevet 30. april 2012 Om HAN vil ha med stebesteforeldre i konfirmasjonen, så synes jeg han burde det, om ikke han vil det, så lar man det være Det høres enkelt ut, men det er jo ikke sikkert gutten våger å såre sine stebesteforeldre, dersom han ikke ønsker så mange gjester f.eks.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #42 Skrevet 30. april 2012 Han skal konfirmeres neste år, og jeg lurer litt på hvordan andre særkullsfamilier gjør det. Har kjent gutten i ti år. Jeg og barna skal selvfølgelig i konfirmasjonen. Men mine foreldre er ikke bedd. De er naboene våre, og gutten har sprunget inn og ut dørene der hver dag i ti år. Synes det er naturlig at de også skulle bli bedd. De har et mye bedre forhold enn det gutten har med sine besteforeldre på farssiden som han nesten ikke kjenner. Vet min mor synes dette er sårt. Hva tenker dere? Vi har snakket med gutten vår som først skal komfirmeres (min stesønn). Han ønsket at alle skulle komme - det vil si hans biologiske mor med sin samboer og barn (hans halvsøsken), sin biologiske far og mge med stesøsken og halvsøsken, og alle besteforeldre (biologiske og bonus). Det blir et stort kalas, og vi er der alle for han, det er hans dag. Mor var i utgangspunktet ikke så interessert i en slik løsning - men har ombestemt seg og synes det nå er greit siden han selv ønsker deg slik. For å få det til uten "krangel", har vi sagt at vi betaler for selskapet. Da blir det minst mulig støy annet enn det som er viktig, at gutten får en fin dag.
Berta_78 Skrevet 30. april 2012 #43 Skrevet 30. april 2012 Det ser ikke ut som om du har tatt det opp med konfirmantene selv, og da er det jo vanskelig å si hva han vil og ikke. Det høres jo ut som om det ville vært naturlig å invitere bonusbesteforeldrene her - har di snakket med sin mann om dette? Det blir litt galt om du tar det opp.. Kjenner at jeg får piggene litt ut når du nevner at din mor synes det er sårt. Det er så vanskelig for en tenåring å tråkke rundt i et landskap av tidligere, nye, dumpede, velkomne og uvelkomne familiemedlemmer som de ikke selv har valgt, at jeg bestemt synes at såre følelser ikke har noen plass på hans dag uavhengig av utfall. Om de ikke inviteres, betyr ikke det at han er noe mindre glad i dem, bare at han prøver å følge spilleregler han selv sikkert skjønner lite av.
Berta_78 Skrevet 30. april 2012 #44 Skrevet 30. april 2012 Sorry mange pussige feil - gikk litt fort på iPhone
☆☆☆ Skrevet 30. april 2012 #45 Skrevet 30. april 2012 Min onkel har en stedatter. Fra første stund har hun vært en del av familien og når bestemoren min får spørsmål om hvor mange barnebarn hun har teller hun med stebarnebarnet. Hele slekta var selvfølgelige gjester i konfirmasjonen, selv om de birger på en annen kant av landet. At man ikke finner plass til stebesteforeldre i nabohuset er mystisk synes jeg...
Magetaska Skrevet 30. april 2012 Forfatter #46 Skrevet 30. april 2012 Det ser ikke ut som om du har tatt det opp med konfirmantene selv, og da er det jo vanskelig å si hva han vil og ikke. Det høres jo ut som om det ville vært naturlig å invitere bonusbesteforeldrene her - har di snakket med sin mann om dette? Det blir litt galt om du tar det opp.. Kjenner at jeg får piggene litt ut når du nevner at din mor synes det er sårt. Det er så vanskelig for en tenåring å tråkke rundt i et landskap av tidligere, nye, dumpede, velkomne og uvelkomne familiemedlemmer som de ikke selv har valgt, at jeg bestemt synes at såre følelser ikke har noen plass på hans dag uavhengig av utfall. Om de ikke inviteres, betyr ikke det at han er noe mindre glad i dem, bare at han prøver å følge spilleregler han selv sikkert skjønner lite av. Selvfølgelig ver ikke gutten at min mor synes det er sårt. Vi har sagt at vi tar en restefest hos oss dagen etterpå, og det syns gutten var greit
Magetaska Skrevet 30. april 2012 Forfatter #47 Skrevet 30. april 2012 Min onkel har en stedatter. Fra første stund har hun vært en del av familien og når bestemoren min får spørsmål om hvor mange barnebarn hun har teller hun med stebarnebarnet. Hele slekta var selvfølgelige gjester i konfirmasjonen, selv om de birger på en annen kant av landet. At man ikke finner plass til stebesteforeldre i nabohuset er mystisk synes jeg... Mine foreldre teller også med stebarnebarna sine, og det syns jeg er flott. Skulle ønske alle var like imøtekommne
Berta_78 Skrevet 30. april 2012 #48 Skrevet 30. april 2012 Det ser ikke ut som om du har tatt det opp med konfirmantene selv, og da er det jo vanskelig å si hva han vil og ikke. Det høres jo ut som om det ville vært naturlig å invitere bonusbesteforeldrene her - har di snakket med sin mann om dette? Det blir litt galt om du tar det opp.. Kjenner at jeg får piggene litt ut når du nevner at din mor synes det er sårt. Det er så vanskelig for en tenåring å tråkke rundt i et landskap av tidligere, nye, dumpede, velkomne og uvelkomne familiemedlemmer som de ikke selv har valgt, at jeg bestemt synes at såre følelser ikke har noen plass på hans dag uavhengig av utfall. Om de ikke inviteres, betyr ikke det at han er noe mindre glad i dem, bare at han prøver å følge spilleregler han selv sikkert skjønner lite av. Selvfølgelig ver ikke gutten at min mor synes det er sårt. Vi har sagt at vi tar en restefest hos oss dagen etterpå, og det syns gutten var greit Skjønte det :-) Det jeg mener, er at man ikke kan eller bør føle at noe er "galt" der en ung gutt prøver å gjøre de voksne til lags. Ha en fin fest og restefest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå