mer enn bare mor Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 (endret) Jeg har en gutt på 9 dager, og jeg er så sår at jeg blør og det gjør vondt å amme (selv om han har riktig sugetak).. Innimellom tar han feil tak og da korrigerer jeg det, men nå er det vondt uansett så da er det vanskelig å vite hva som er vondt pga sårheten og hva som er pga feil sugetak. Det viste seg også at han fikk for lite melk så jeg må gi tillegg også. Følelsen av å ikke strekke til blir ganske stor når jeg ser hvor mett og fornøyd han blir etter en flaske erstatning..... Nå ammer jeg og supplerer med kopp hvis han er mer sulten (stress), men i går var jeg så sår at jeg var nødt å kutte ut et måltid og eller gi en hel flaske med mme.. Strevde med ammingen med førstemann også og fikk det aldri til, så begynner å mistenke at amming ikke passer til meg.. Denne gangen begynte det bedre, men nå er det jo slik at jeg ikke har nok melk og er så fryktelig sår hvor lenge skal man blø før brystene er herdet? Syns det er leit at barselstiden blir så kjip pga ammingen, men så var det alle fordelene med ammingen også.. Sukk, jeg måtte bare få det ut... Endret 29. april 2012 av "mamma har baby i maagen!"
Ikkesåallerværst Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 Huff, føler med deg.. Har termin med nr to i morgen og gruer meg så fælt til ammingen. Har ingen gode råd jeg, annet enn at du ikke er noe mindre mamma selv om du har såre brystknopper! Har du prøvd skjold? Min jm sa foresten at de nå har gått mer bort fra dette med sugeforvirring, at de blir det så lett, så jeg har tenkt å droppe koppen denne gangen, og bruke flaske. Kopp er no dritt!
Gulosten™ Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Jeg har en gutt på 9 dager, og jeg er så sår at jeg blør og det gjør vondt å amme (selv om han har riktig sugetak).. Innimellom tar han feil tak og da korrigerer jeg det, men nå er det vondt uansett så da er det vanskelig å vite hva som er vondt pga sårheten og hva som er pga feil sugetak. Det viste seg også at han fikk for lite melk så jeg må gi tillegg også. Følelsen av å ikke strekke til blir ganske stor når jeg ser hvor mett og fornøyd han blir etter en flaske erstatning..... Nå ammer jeg og supplerer med kopp hvis han er mer sulten (stress), men i går var jeg så sår at jeg var nødt å kutte ut et måltid og eller gi en hel flaske med mme.. Strevde med ammingen med førstemann også og fikk det aldri til, så begynner å mistenke at amming ikke passer til meg.. Denne gangen begynte det bedre, men nå er det jo slik at jeg ikke har nok melk og er så fryktelig sår hvor lenge skal man blø før brystene er herdet? Syns det er leit at barselstiden blir så kjip pga ammingen, men så var det alle fordelene med ammingen også.. Sukk, jeg måtte bare få det ut... Hei, har du lest her? http://ammehjelpen.no/artikkel/138/Sare-brystvorter
mer enn bare mor Skrevet 29. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2012 Ja, skjold har jeg prøvd men de passer ikke brystene mine så det resulterer i mer sårhet Og ja, har lest på ammehjelpen, men vet ikke helt hva som passer for mitt tilfelle. Skal til hs i morgen så frem til dess tror jeg at jeg håndmelker meg... Orker ikke tanken på amming nå når det gjør så vondt Har uansett ikke nok melk (har prøvd å legge til oftere for å øke men det gav ingen resultater - og da var jeg ikke fullt så sår)... Nå sover minsten og er mett og fornøyd etter en flaske med mme...
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Alle jeg kjenner har slitt med smerter ved amming. For noen varte det i 1 uke før brystene var "herdet", men for mange av oss gikk det måneder med blod, svette og masse tårer før ammingen ble kos. For min del gikk det to måneder. Det var så sinnsyke smerter at jeg flere ganger holdt på å gi opp, men nå er det jo så utrolig kos med ammingen. Så jeg er glad jeg "holdt ut løpet"! På det verste sto mannen min klar hver gang jeg skulle amme (når han var tilstede) og masserte føttene mine mens poden ble koblet på. Og vi prøvde absolutt alt... Det eneste som hjalp var å ta tiden til hjelp dessverre! Amming er utrolig viktig, men det er (i mine øyne) enda viktigere med mamming (altså at babyen har en mamma som gir trygghet, en mamma som har det bra og ikke bekymrer seg for ammingen)!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 Du har min fulle sympati, jeg skjønner godt hvordan du har det. Jeg slet også så voldsomt med amminga de første to månedene at jeg holdt på å gi opp tusen ganger. De første 5 ukene ville hun rett og slett ikke ta puppen, så jeg måtte pumpe hver 3.time.. slit. Tilslutt tok hun puppen, men da ble jeg så sår at jeg måtte pumpe meg og gi flaske annenhver gang. Vet ikke med den sugeforvirringa, men det gjaldt ikke min jente.. Hun fikk bare flaske de første 5-6 ukene, men tok puppen når hun var klar for det.
imari Skrevet 29. april 2012 #7 Skrevet 29. april 2012 Les Gro Nylanders Amme-ABC! Massevis med gode råd, den reddet meg..
LilleV1 Skrevet 29. april 2012 #8 Skrevet 29. april 2012 Amming er ikke noe dans på roser nei.. Er tøft i begynnelsen!!! Jeg hadde også "blødende brystvorter", men etter ca 6 uker var alt fint.. (HELDIGVIS) Var jo på gråten hver gang han skulle suge... Nå er lille 4 mnd Selv har jeg også periodevis gitt litt ekstra (MME) på kveld.. Men det er kun i perioder han trenger det.. Håper du får det til, og at sårheten snart går over Er jo veldig "lettvindt" med denne ammingen da, når alt går som det skal (vel og merke)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå