Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 Enkelte kulturer benytter seg av gråtekoner i visse situasjoner, f.eks. begravelser. Dette virker jo sprøtt og falskt for oss i vår kultur, men: I det siste har jeg begynt å se annerledes på dette, i sammenheng med terrorsaken. Jeg gråter lett av visse nyheter fra den fronten, særlig ifbm vitneprov, selv om jeg ikke er direkte berørt. Men jeg "tenker" at de ikke skal være alene om sorgen og tårene, derfor gråter jeg med dem. "Overlat smerten til meg noen sekunder, så du kan få litt fred selv. Jeg skal gråte for deg", er den tankegangen i andre kulturer. Og jeg kan forstå den.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 29. april 2012 #2 Skrevet 29. april 2012 Synes det er en fin tankegang jeg. Som du sier, det dreier seg om å hjelpe andre med å bære smertene. Det er bra vi har forskjellige tradisjoner i forskjeliige kulturer. Vi kan lære mye av hverandre
bobbelfru Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Jo da gråtekoner er sikkert vel og bra, men det er den overdrivelsen jeg ikke liker. ja sorg er stort men de hyler og skriker mest det er ikke tårer som kommer fra de men hyling og skriking.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Jeg må helt ærlig si at jeg ikke har hørt om dette før, altså om gråtekoner. Tanken høres jo god ut, men jeg klarer ikke å se for meg at dette hjelper i praksis. Selv hadde jeg ikke blitt mindre lei meg om noen andre hadde sagt de kunne gråte for meg. Men så er jo alle forskjellig da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå