bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 Fullammer en stor jente som trenger mye mat. Har nok av melk så det er ikke noe problem annet enn at det blir jo mye amming da :-) Er så usikker på om jeg skal begynne med smaksprøver når hun bikker 4 måneder eller vente til hun er nærmere 6 måneder. Hører så mye forskjellig om hva som er lurt. Vi har ingen allergier så tenker ikke så mye på det. Er det forresten greit å begynne å gi banan før man har introdusert grøt?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #2 Skrevet 28. april 2012 Det er ingen regel som sier at man SKAL begynne med grøt. Det er bare en godt innarbeidet tradisjon her i Norge. Grøt er tungt fordøyelig og sånn sett burde det være det siste som ble introdusert. Frukt og grønt er mye lettere for en lite mage og takle og egentlig det beste å begynne tilvenning med. Begge mine har fått langvarig problem med magen etter innføring av grøt, men jeg har lært og med et evt 3. barn blir grøt det siste som introduseres. Banan kan lett gi hard mage så ikke alltid det beste å gi, men små mengder går nok bra da. Bland gjerne med morsmelk. Andre ting som er fine å starte med er avokado(f eks blandet med banan), sviskemos, aprikosmos, potet og gulrotmos. Denne bloggen er fin: http://barebarnemat.blogspot.com/ For tiden blir den vel ikke oppdatert, men der ligge mye info allikevel.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #3 Skrevet 29. april 2012 Er helt enig med innlegget før meg. Grøt må vel egentlig være den typen mat som ligger lengst unna morsmelk når det gjelder energisammensetning...? Jeg har aldri spist grøt selv, men tenker at jeg skal gi gutten min det. Han er 5 måneder og 10 kilo, så han er en stor gutt som fullammes. Vi begynte å gi noen små smaksprøver for noen uker siden. Som most potet, most banan, most avocado og most frukt. Vi gir bare en liten smakebit og venter gjerne i noen dager før vi introduserer neste mattype. Det finnes masse bøker (anbefaler Margit Vea sin) og blogger om temaet! Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Enige med de to over. Kan jeg få spørre deg Annie over om hva HS sier til vekten til baby? Her var min 9 kg på månederskontroll og hun kallte han rett ut tykk:( Ble så lei meg.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Enige med de to over. Kan jeg få spørre deg Annie over om hva HS sier til vekten til baby? Her var min 9 kg på månederskontroll og hun kallte han rett ut tykk:( Ble så lei meg. På 5 månedsen..
81-Mamma<3<3 Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 Jeg ammet til hun var 6 md. Da begynte vi å introdusere ett grøtmåltid. Nå, 3 uker senere er hun vell oppi "dobbel smaksporsjon" (i følge oppskriften på pakken nå). Hvorfor starte med mat hvis du ikke må? Anbefalt fullamming er til 6 md. Og i følge min helsesøster betyr smaksprøver: en liten smak på tunga, dvs at det ikke skal være nok til å svelge engang. Ang andre ting enn grøt, så begynte jeg med frukt på mitt første barn, og hun er blitt ganske kresen i matveien. Det kan jo være tilfeldig, men frukt er jo veldig søtt og godt, og da er det kanskje ikke like godt med grøt etterpå... Men det kan som sagt være tilfeldig!
Smil123 Skrevet 30. april 2012 #7 Skrevet 30. april 2012 Her begynte vi med grøt da hun var rett over 4 mnd. Brukte lang tid på tilvenningen og fikk litt sviskemos også etter en liten stund. Gikk uten problemer. Gav gøten på dagtid i begynnelsen i tilfelle magevondt så er det greit å unngå nattestid. Begynte å gi på kvelden etter et par uker. Grunnen til at vi begynte med grøt ved 4 mnd var en sulten baby som fikk både MM og MME og håpet at litt grøt skulle gjøre henne lenger mett utover natten. Begynte med NEstles 4 mnd grøt. Er satt sammen skånsom for magen. Men for de som fullammer og baby er fornøyd med det er det jo bare å amme i vei. Men tror det er viktig å gi smaksprøver i tillegg hvis ikke risikerer man en kresen baby... Og frukt er søtt og dermed ikke det lureste å begynne tilvenning med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå