Gå til innhold

Hvor mange ord kan din 1,5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 19 mnd. Jeg synes han kan veldig få ord. Han sier , takk, tego (vær så god) mama til mat (vi har sagt mye nam nam når han spiser), ade (ha det) . Han sier ikke mamma og pappa, det er vel det som bekymrer meg mest. Men han skjønner mye, han vet hvem han skal gå til hvis jeg f. Eks sier gå til pappa. Store søster kunne prate og gjøre seg forstått på hans alder. Er det andre som kan så lite eller er det bare han? Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt sa svært lite når han var 18-19 mnd. Bil, pus, og hei mener jeg å huske. Samt en del lyder, bla dyrelyder og brum brum(til bil).

Begynte å si pappa når han var 18 mnd, mamma et par mnd senere.

Han har vært sen språklig, men det løsnet betraktelig når han ble 2,5 år. Noe som også er vanlig.

Nå er han 3 år og 4 mnd og ligger fortsatt litt etter språklig, men har fin framgang og gjør seg godt forstått. Helsestasjon og barnehage er ikke bekymret, så da er ikke vi det heller.

Skrevet

Unger er så forskjellige. Mine har pratet mye. Elste kunne synge hele sanger, telle til åtte og skravlet i vei da hun var 1 1/2 år. Hus sang til og med engelske sanger med meg. De andre to var også flinke men ikke i nærheten som elste. Men har en jeg er tante til han kunne få ord som toåring og ville knapt snakke med andre enn foreldrene. Men plutselig løsnet det og det kom mye ord daglig. Du vil nok veldig snart oppdage det med din også, at det kommer nye ord daglig, så ett par ord etter hverandre... Ikke stress, gled deg over de ordene som kommer:-)))

Skrevet

Han er straks 20 mnd, og rundt 18 mnd kom det plutselig masse nye ord. Han snakker ikke rent da mat er bat feks, men hører tydelig hva han mener da orda er tilnærmet likt. Nå sier han vel ca 20 ord.

Skrevet

Frøkna her er bare 1 år og 3 uker.. hun ligger litt foran på ordene.. kan mamma, pappa, der, sjå, se, oi, nei, ja, borte, hei, æsj, pus, kose, tiss ( vi spørr hele tiden om hun har tissa.. så der fikk vi igjen for den), tittit, der.. kan si hei mamma og pappa der.. ( og peke til kjellerdøra.. der han alltid kommer fra da han kommer fra jobb).. hun sier hei til alt og alle hun ser..

men sønnen til ei venninne av meg sier kun papapa(pappa) og mamama(mamma).. de er like gamle.. så det er stor forskjell på barn.. men det er andre veien da det gjelder utviklinga hos de.. for vesla her krabber og klatrer, imens gutten til venninna mi går rundt men klatrer ikke..

alle utvikler seg forskjellig.. :)

Skrevet

Tusen takk for svar, blir nok mer bekymret pga av forventningene om hvor mye de skal kunne.Jeg begynte å bekymre meg når han var 15 mnd gammel og de på helsestasjonen sa at han bør begynne i bhg siden han kan så lite. Og på 1 års kobtrollen så mente legen at alle barn må kunne forstå hva Bil er, og f. Eks peke på en bil. Men det kunne ikke han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...