Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 Har ei jente som nettopp har fylt 2 år og hun snakker som en foss! Hun kan synge mange sanger helt uten feil, snakker tydelig og gjør seg forstått, hun kan si hvike farger forskjellige duplo klosser har osv... barnehagen sier hun er tidig ute, men er ikke dette helt normalt?Hun er jo 2... hvor mye snakker deres 2 åring?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. april 2012 #2 Skrevet 28. april 2012 Hun snakker mye, men ikke alltid like rent. Hun kan noen sanger, men ikke uten feil Hun kan telle til 10, men har ingen tallforståelse utover 1,2 og 3, og hun kan noen farger (grønn, blå og gul). Og så påstår hun hardnakket at apekatt heter apepus siden katten heter pus. Hun er god på logikk, det skal hun ha
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #3 Skrevet 28. april 2012 HUn snakker mye, men ikke like rent alltid. Hun gjør seg forstått.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #4 Skrevet 28. april 2012 Synes hun virker litt treg. Sønnen min regner også, ikke gangetabbellen og slikt, men pluss og minus. Han har også akkuratt blitt 2 år.
I scream for icecream! Skrevet 28. april 2012 #5 Skrevet 28. april 2012 Min eldste snakker nesten helt rent når han var 2 år. Da vi var på 2årskontroll (han var da 2.5), snakket han i setninger på minst 11 ord. Alltid vært tidlig ute, og snakket mye også som 1åring. Min yngste er helt annerledes, han sier en del ord, men det er også mye babling vi ikke helt forstår. Han synger sanger, men det er liksom bare "M..el rev.. og skrev.." Hehe. Ikke hele setninger med andre ord. Han forstår mye da, og gjør seg jo stort sett forstått selv om det noen ganger tar litt tid. Det er nok store individuelle forskjeller her, men jenta di er nok litt tidlig ute, akkurat som min eldste.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #6 Skrevet 28. april 2012 Jenta mi var akkurat slik som du beskriver din jente, da hun var 2 år. Hun snakket hele setninger (7-8 ord i sammen), kunne alle fargene, telle til 20, teksten til mange sanger (feks alle sangene i Dyrene i Hakkebakkeskogen) osv. "Alle" sa at hun var veldig tidlig ute. Den ene gutten min ble 2 år nå i februar, og han er på et helt annet nivå enn søsteren var. Nå bruker nå setninger med 3-4 ord sammen. Han vet ikke forskjell på fargene (selv om vi har øvd mye med han), han kan enkelte ord i sangtekster, men synger ikke uten hjelp. Så mine barn har vært veldig forskjellig når det gjelder språkutvikling, men så er det vel slik at jenter ofte er litt tidligere ute enn gutter med språket.
AdrenaLine Skrevet 28. april 2012 #7 Skrevet 28. april 2012 Synes hun virker litt treg. Sønnen min regner også, ikke gangetabbellen og slikt, men pluss og minus. Han har også akkuratt blitt 2 år. Kan de ikke gangetabellen?!? ;O Sett på maken...
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #8 Skrevet 28. april 2012 Gutten min på 2 år snakker veldig lite. Har så vidt begynt å si enkelte ord. Men han gjør seg absolutt forstått allikevel Kan ingen farger, bokstaver, sanger osv. Eller han vil vi skal synge, så skal han gjøre ting som vi synger om. Men stresser null med språket. Det kommer Hans storesøster var stikk motsatt. Hun snakket som en foss da hun var to. Kunne sikkert 30 sanger, alle fargene, leste alle bokstavene i alfabetet og var generelt veldig tidlig ute på mange områder. Barn er forskjellige. Noen er tidlig ute på enkelte områder, mens de er senere på andre områder. Noen er tidlig ute med språk, andre er tidlig ute med å klatre, enkelte lærer tall og farger raskt, andre lærer seg bilmerker. Men selvsagt, som mamma blir man ekstra stolt når barnet er tidlig ute på noen områder. Det er vår oppgave å være slik
Bustehue Skrevet 28. april 2012 #9 Skrevet 28. april 2012 Jeg vil tro hun er ganske tidlig ute. Gutten min snakker som en foss han også, men uttalen er ikke så god at andre kan forstå alt han sier. Han sier lange setninger. Forteller historier. Kan fargene sånn noenlunde. Teller litt også, hehe, type "to, te, åtte". De sier i barnehagen at han er tidlig med språket, men jeg tror egentlig det er en feiltolkning. Jeg tror det ligger mest i at han er veldig sosial, derfor prøver å si veldig mye og er glad i å prate med folk. Men som sagt, det er som regel bare meg og pappan som forstår det han sier så lenge det ikke er snakk om å peke på og si navnet på et konkret objekt. Han kan ingen sanger da.. ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #10 Skrevet 28. april 2012 Jente på 2 år og 1 mnd: Kan tre-fire farger, og mange ord ellers. Men snakker lite i lange setninger selv. Etterligner derimot ofte hva andre sier, og da sier hun hele setninger som de nettopp har sagt. Hun kan ingen sanger, men så holder jeg ikke på og synger de enkleste sangene for henne så ofte :-) Liker nok heller å synge vanskelige sanger for henne, og det kan være årsaken til at hun ikke klarer å etterligne. Hun kan forstå at hvis det er to like ting, er det to ting. En-to
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #11 Skrevet 28. april 2012 Mitt ene barn kunne max 5ord når hun var 2år. Begynte å snakke når hun var 3,5år, og snakket ganske rart frem til hun var 4,5år. Hun har sett på video av seg selv fra den tiden, og hun spurte oss hvilket språk hun snakket for hun skjønte ikke noe. Helsesøster sa aldri noe, barnehagen sa heller ikke noe. Nå er hun skolejente og ligger forran i norsk og engelsk. Mitt andre barn snakket som en foss når hun var 2år. Tall, bokstaver, sanger og i grunn det meste klarte hun. Så de er forskjellige de barna.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #12 Skrevet 28. april 2012 Vi har video av gutten vår som står og synger flere barnesanger helt feilfritt på toårsdagen sin. Riktig i forhold til ord vel å merke, høres ut som han er tonedøv... Kunne snakke omtrent "flytende"; i lange sammensatte setninger og ganske rent (hadde rulle-r ganske bra på plass). De fleste kunne lett forstå hva han sa. Han kunne også de fleste farger og hadde vel tallforståelse for 2 eller 3 (selv om han kunne "telle" til 20). Nå er han noen måneder eldre og har fått ganske god tallforståelse, teller som regel riktig til 10 i hvert fall. Barn som snakker "flytende" når de er akkurat 2 regnes å være tidlig ute, selv om det ikke er eksepsjonelt. Barnehagen har alltid gitt uttrykk for at gutten vår er tidlig ute og han pleier å plasseres i gruppe med de som er ca et halvt til ett år eldre når de skal øve på ferdigheter.
MillaCamilla Skrevet 28. april 2012 #13 Skrevet 28. april 2012 Han kan kanskje 10-12 bokstaver og telle nesten til ti (hopper oftest over noe), synger første setning i mange sanger men ikke mer. Babler som en foss, forståelig men ikke rent (kan ikke si r feks). Er et lite ekko og gjentar ord/setninger vi sier. Tror han er helt gjennomsnittlig.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #14 Skrevet 28. april 2012 Jenta vår snakket ganske vanlig da hun var to. Dvs; vi hadde normale samtaler med henne. Hun forsto hva vi sa, og svarte normalt tilbake. Kunne telle til 20, mener jeg å huske, i tillegg til å huske sangtekster på fransk (faren er fransk).
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #15 Skrevet 28. april 2012 Jeg hører stemmen til 2 åringen min hvert sekund og minutt hun er våken... Jabba går i ett;)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #16 Skrevet 29. april 2012 Har ei babbleguri som prater hull i alt;-) Kan nesten alt av barnesanger de synger i barnehagen, og hakuna matata.. Hun teller til 13, og kan telle når hun ser tingene. Stopper å telle når hun kommer til antallet hun har fremfor seg. Hun er tidlig ute, men jeg er ikke storfan av at vi diskuterer! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå