Gå til innhold

Om barn og vekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at mitt barn er over gjennomsnittet mtp vekt/høyde. 3 år + 3 mnd, og 108 cm lang. Ca 18 kilo.. Hva kan man som voksen gjøre for å forhindre overvekt? Vet at h*n er stor allerede, eller i godt hold kan man si. Gode lår, og gode kinn. Men ikke synlig overvektig, og det har heller ingen andre kommentert. Men etter å ha lest her inne ser jeg jo at h*n er større enn en gjennomsnittlig 3-åring! Skal på ingen måte slanke barnet mitt, men være påpasselig siden h*n har litt ekstra på kroppen. I ukedagene spiser vi kun grovt brød, ingen søte pålegg ( ala nugatti/syltetøy) prøver å velge magre produkter. Ingen jus, saft eller melk drikker vi, men barnet får såklart litt jus (f.eks en solrik) og litt lørdagssnop på lørdager.. Av frukt og grønt er barnet veldig glad i gulrøtter, epler, bananer, agurk og pærer, så frukt kjøper vi av og til. Vi lager "vanlige middager" og er ikke hypernazi på å lage sunne middager hver eneste dag, men ungen spiser allikevel små porsjoner med middag. Har også slutta å kjøpe youghurter. I barnehagen er barnet veldig aktiv hver eneste dag, og i helgene går vi gjerne turer i nærområder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke bekymret meg så veldig da h*n er så liten ennå... Virker jo som dere gjør alt riktig, de fleste endrer seg når de blir 5-6. Ene jenta her i huset var matglad og var som din når hun var 3 år, nå er hun 9 og er helt normal størrelse.

Skrevet

Takker for beroligende svar=) Jenta min har dager der hun har mye apetitt og dager der hun nesten ikke spiser, men tror vel at det er normalt? Håper bare ikke å få beskjed på fireårskontrollen den dagen det kommer, at hun er altfor tung osv..

Skrevet

Er det så mye med 18 for en treåring da? Min er 19 mnd, og veier 14 kg, ca 90cm høy, (siste kontroll) . Han ser helt vanlig ut. Men skjønner godt at du vil være føre var. Men jeg tror de vokser mye av seg.

Skrevet

Mener 18 kilo er gj.vekt for en fireåring? (Om jeg ikke har lest feil). -HI-

Skrevet

Da jenta mi var 3,5 år, så var hun 107,5 cm og 19 kg...... Hun var da ikke rund likevel :)

Og gutten min var som akkurat fylt 4-åring 108,5 cm og 18,7 kg. Og han var likevel mager. Helsesøster lurte på hvor alle de kg'ene var hen.

Mine barn er i dag skolebarn, og de er slanke. Gutten på grensen til undervekt utfra utseende(og ikke kg), og jenta er sterk, aktiv og normalt slank, men ikke mager.

Erfaringen med mine barn, er at de spiser mye mer i perioder de vokser lite. Og så blir de som fugler mens de strekker seg som mest :) Da liker de ingenting.

Hva er det du ser som "rund og god"?

Skrevet

Takk du siste her:) Synes bare jeg leser om damer her inne som har 3-åringer som veier 13-14 kilo, men som er lavere da. Barn er jo såklart individuelle og er ulike i høyde og vekt, men jeg synes min jente er større enn andre 3 åringer på sin avd. i barnehagen også. Vil ikke si hun er rund og god egentlig.. bare litt i kinnene og lårene. Men det synes jeg gjør at hun ser sunn ut faktisk. Høres sikkert dust ut her og overhysterisk, men mange mener jo mødre legger slør over øynene når det gjelder egne barns vekt/overvekt.. Bare derfor jeg ville ha deres synspunkt:)

Skrevet

Barnet ditt er kanskje stor for alderen, men vekt i forhold til høyde er HELT normal...! :) Faktisk nesten midt på normalen..! Forstod det slk at det er en jente? Her er skjemaet helsesøster bruker for lengde og vekt: http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfh_girls_p_2_5.pdf

Så tror neppe du får beskjed om en overvektig unge ;)

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt HI! jenta mi var på 4 årskontroll ca 4 mnd etter fullt dato. Hun veide 18,5 kg og var ca 108. Hun begynte snakke om sunn kost, porsjoner o.l blabla ingen fare at hun er over snittet sitt nå, men hvis det vedvarer blabla! For noe tøv, er fornærma enda, du finner ikke sunnere jente, hun er gla i grønnsaker, frukt, veldig lite middagsglad, men liker brødmat som hun også spiser moderat av. Jeg gir henne ikke snop i hverdagene, is en sjelden gang osv. Hun ser helt normal ut, ikke skranten, men langtfra rund, men jeg vil heller ha henne "normal" enn tynn! Jeg er sikker på det er en periode, jenta mi har alltid vært tynnere pga høyden!

Skrevet

Barnet ditt er kanskje stor for alderen, men vekt i forhold til hØyde er HELT normal...! :) Faktisk nesten midt på normalen..! Forstod det slk at det er en jente? Her er skjemaet helsesØster bruker for lengde og vekt: http://www.who.int/c...girls_p_2_5.pdf

Så tror neppe du får beskjed om en overvektig unge ;)

Tusen takk! Ja, jeg har ei jente :-) Når familie f.eks spØr om hvor stor hun er blitt nå og jeg sier hun veier 18 kilo, får jeg liksom "18 kilo?! Oi, hun er jo tuung.." Men så synes jeg hun er veldig lang for alderen da, om rundt 104 cm er gjennomsnittshØyde for en fireåring, og hun er 108 cm ved 3 år. HØyden har hun iallefall ikke fra moren sin, det skal sies ;- )

Skrevet

Da jenta mi var 3,5 år, så var hun 107,5 cm og 19 kg...... Hun var da ikke rund likevel :)

Og gutten min var som akkurat fylt 4-åring 108,5 cm og 18,7 kg. Og han var likevel mager. Helsesøster lurte på hvor alle de kg'ene var hen.

Mine barn er i dag skolebarn, og de er slanke. Gutten på grensen til undervekt utfra utseende(og ikke kg), og jenta er sterk, aktiv og normalt slank, men ikke mager.

Erfaringen med mine barn, er at de spiser mye mer i perioder de vokser lite. Og så blir de som fugler mens de strekker seg som mest :) Da liker de ingenting.

Hva er det du ser som "rund og god"?

Jeg tror nok det er omvendt. De spiser mye når de vokser, fordi kroppen da forbruker og trenger mer energi. I perioder de vokser mindre, forbrukes energien saktere.

Skrevet

Har en jente som er like gammel som din, hun er 22 kg og litt kortere. Hun er ikke tjukk og jeg bekymrer meg ikke. Storesøster var like stor og hun er nå tynn som en strek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...