Gå til innhold

Dette med at far må ta 3 mnd permisjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører folk sier at "jamen det er jo ikke alle som KAN ta permisjon", eller "hva med de som ikke kan ta permisjonen sammenhengende slik at barna må i barnehagen tidligere". Hvem gjelder dette egentlig, utenom selvstendig næringsdrivende? Hva med offshore-arbeidere, de får vel sammenhengende permisjon i 3 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg og på. Min mann har en kronisk sykdom, jobber nå 100% og bidrar med det han kan hjemme. Å være alene med baby i 3 mnd hele dager betyr drepen for han, det er ikke fysisk mulig uten veldig mye hjelp. Dette pga av løft/trille vogn og lignende. Er det ikke mulig at mor overtar de 3mnd med permisjon om mannen får en evt legeerklæring fra spesialist?

Skrevet

Vi taper mye penger (halve lønnen) når pappaen gå hjemme. Grur meg allerde. Det er stor forskjel på å få 33 000 i mnd enn 17 000. Spesielt når vi har lån og utekter laang mer enn det..

(takk og lov for feriepenger og at vi fikk igjen masse på skatten)

Det skullet vært mer valgfritt. 3 mnd til pappan er mye. Spesielt når en ikke får det en tjener. Han har mer enn 6G. Men overtid teller ikke. så han får bare av grunnlønn. noe som er så vidt over 300tusen...

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvilke menn dette er ettersom det også er kvinner som er selvstendig næringsdrivende, som jobber offshore osv. og disse kvinnene klarer å ta mammaperm så da burde også menn klare det som disse kvinnene klarer.

De er nok bare vrang i viljen.

Skrevet

Vi taper mye penger (halve lønnen) når pappaen gå hjemme. Grur meg allerde. Det er stor forskjel på å få 33 000 i mnd enn 17 000. Spesielt når vi har lån og utekter laang mer enn det..

Det skullet vært mer valgfritt. 3 mnd til pappan er mye. Spesielt når en ikke får det en tjener. Han har mer enn 6G. Men overtid teller ikke. så han får bare av grunnlønn. noe som er så vidt over 300tusen...

Man vet gjerne om at man er gravid i 7 måneder og gjerne mer så man har god tid til å spare opp litt ekstra penger.

Staten er raus som gir oss tid og penger til å være hjemme. Noe må man da klare å sørge for selv.

Skrevet

Min mann tjener også mer enn 6G, og jeg er helt enig med deg om at det burde vært mer valgfritt. Jeg har i tillegg ingen jobb for tiden, så har gått på dagpenger, så jeg aner ikke hva jeg skal finne på mens han skal være hjemme! Jeg vil jo prøve å få meg noe da selvfølgelig, sist var jeg heldig og fikk et vikariat i 6 uker (det var fedrekvoten da). Men gjør jeg ikke det så må jeg gå på dagpenger. Joda det blir sikkert fint å være hjemme begge to, men litt av poenget er jo borte da! :)

Skrevet

Jeg har mere enn 6G så "taper" på å gå hjemme. Men her har arbeidsgiver valgt å betale ut lønn og kun få refundert 6G av NAV. Kanskje det finnes flere arbeidsgivere der ute som setter pris på sine ansatte.

Skrevet

Jeg har mere enn 6G så "taper" på å gå hjemme. Men her har arbeidsgiver valgt å betale ut lønn og kun få refundert 6G av NAV. Kanskje det finnes flere arbeidsgivere der ute som setter pris på sine ansatte.

Da er du heldig! :) Skulle ønske mannens arbeidsgiver gjorde det, så ikke vi hadde tapt på mye.. Men som en annen nevnte, vi skal selvfølgelig spare til den perioden :)

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvilke menn dette er ettersom det også er kvinner som er selvstendig næringsdrivende, som jobber offshore osv. og disse kvinnene klarer å ta mammaperm så da burde også menn klare det som disse kvinnene klarer.

De er nok bare vrang i viljen.

HI her igjen, det er akkurat det som er poenget mitt, jeg tror det finnes en del menn som ikke vil ha permisjon. Og så klager man da, på at man ikke får velge selv. Skjønner at det kan være enkelte som faktisk ikke KAN ta perm, men det kan vel ikke være så mange?? Og som du sier, kvinner klarer jo alltid å få til permisjonstid. Så jeg bare lurer på hvem disse mennene er..

Skrevet

Jeg er anonym 3.

Sjønner ikke hvorfor dere hisser dere slik opp?

Det er jo fakta.

Han får ikke 470 000 engang når han går hjemme. (noe som er max fra nav)

Joda, dette er 3 barnet vårt, og vi vet om regler og penger :)

Så vi skal leve fint. Vi går hjemme til barnet blir 15 mnd. og begge storesøsken som går på skolen får heldigvis gå hjemme hele ferien og slippe sfo. :)

Så det passer fint.

At vi må leve litt trangere i noen mnd, det viste vi FøR jeg ble gravid.

Men hos oss hadde det vært best om jeg fikk has kvote. da jeg koser meg glugg i hel hjemme. og han blir småsur og rastløs.

Men Han er en fantastisk far, og vi har kjent hverandre i over 15 år.

Så han tar sin del, og vi skal ikke skilles eller noe annet pga litt mindre penger.

Skrevet

Jeg er anonym 3.

Sjønner ikke hvorfor dere hisser dere slik opp?

Det er jo fakta.

Han får ikke 470 000 engang når han går hjemme. (noe som er max fra nav)

Joda, dette er 3 barnet vårt, og vi vet om regler og penger :)

Så vi skal leve fint. Vi går hjemme til barnet blir 15 mnd. og begge storesøsken som går på skolen får heldigvis gå hjemme hele ferien og slippe sfo. :)

Så det passer fint.

At vi må leve litt trangere i noen mnd, det viste vi FøR jeg ble gravid.

Men hos oss hadde det vært best om jeg fikk has kvote. da jeg koser meg glugg i hel hjemme. og han blir småsur og rastløs.

Men Han er en fantastisk far, og vi har kjent hverandre i over 15 år.

Så han tar sin del, og vi skal ikke skilles eller noe annet pga litt mindre penger.

De vet at det samme gjelder der mor har høy lønn?

Det er ikke slik at det kun er menn som tjener mye. likevel velger kvinner å få barn og klarer å være hjemme en del.

Skrevet

Dette lurer jeg og på. Min mann har en kronisk sykdom, jobber nå 100% og bidrar med det han kan hjemme. å være alene med baby i 3 mnd hele dager betyr drepen for han, det er ikke fysisk mulig uten veldig mye hjelp. Dette pga av løft/trille vogn og lignende. Er det ikke mulig at mor overtar de 3mnd med permisjon om mannen får en evt legeerklæring fra spesialist?

Da får han ta det ut gradert. Ikke verre enn det.

Skrevet

Utekter??

Skrevet

Mannen min er selvstendig næringsdrivende og driver et enkeltmannsforetag hvor hele inntektsgrunnlaget ville blitt borte om han tok "fri" i 3 mnd så det er helt uaktuelt.

Men vi fikk da til å løse det likevel. Jeg tok siste delen min av permisjonen som tidskonto og jobbet to dager i uken, de to dagene tok mannen også ut fedrekvoten som tidskonto og var hjemme med barnet.

På denne måten trengte ikke barnet begynne tidlig i barnehage pga fars jobb, vi var hjemme annenhver dag.

Da vi fikk første barnet hadde vi en periode hvor jeg var hjemme tre dager i uken, mannen var hjemme en dag i uken og mormor passet barnet en dag i uken. Da trengte vi ikke barnehageplass før ungen var 15 mnd.

Det meste går om man planlegger godt og er innstilt på å finne løsninger.

Skrevet

Det er dessverre ikke alle arbeidsgivere som godtar gradert permisjon. Jeg fikk det ikke innvilget, når pappa skulle ha en permisjonsdag i uken, så jeg måtte ta ferie og ulønnet permisjon.

Skrevet

Her taper vi rundt 50.000 på min permisjon, ingenting på mannens.

Har aldri falt meg inn å ikke ta permisjon allikevel. Penger er ikke så viktig for meg.

Men penger er nok ganske viktig for mange andre, derfor vil de ikke at far skal ta permisjon. Tror ikke det er bare mannen som er vrang i viljen, men også kona.

Skrevet

Arbeidsgiver kan i prinsippet ikke si nei til gradert uttak, da skal de ha en ekstremt god grunn og det er det ikke mange som har. De fleste som er selvstendig næringsdrivende har også mulighet til å ta det ut gradert hvis de bare tilrettelegger det og man har jo tross alt hele svangerskapet + de ukene mor tar permisjon på å planlegge.

Når det gjelder sykdom som en av de første skriver om, så tror jeg det er mulig å få overført det til mor hvis man får en bekreftelse på at far ikke kan være hjemme alene å ta seg av barnet.

Skrevet

Det er dessverre ikke alle arbeidsgivere som godtar gradert permisjon. Jeg fikk det ikke innvilget, når pappa skulle ha en permisjonsdag i uken, så jeg måtte ta ferie og ulønnet permisjon.

Må si jeg ble litt nysgjerrig på hva arbeidsgiveren din brukte som årsak til å nekte deg gradert uttak. Det kan de nemlig bare gjøre om det er til vesentlig ulempe for bedriften og det skal begrunnes skikkelig skriftlig... Det er veldig sjelden en arbeidsgiver har mulighet til å nekte dette altså.

Skrevet

Det gjorde ikke arbeidsgiveren til sambo forrige gang heller. Men det må de! Sambo og en kollega i samme situasjon vant så det suste i tvisteløsningsnemda, og arbeidsgiver måtte gi dem den permisjonsformen de ønsket.

Når det er sagt synes jeg det er helt på trynet at man ikke kan velge selv. Sambo er brannmann, har døgnvakter, og er på jobb 1-2 gange i uka. Dvs at han er MYE hjemme helt fra baby er liten. For oss hadde det vært mye mer praktisk om jeg bare kunne fått alt. Men staten skal bestemme at de tar fra meg og gir til han!

Skrevet

Og for vår del har det ingenting med penger å gjøre, kun det praktiske...

Skrevet

Det gjorde ikke arbeidsgiveren til sambo forrige gang heller. Men det må de! Sambo og en kollega i samme situasjon vant så det suste i tvisteløsningsnemda, og arbeidsgiver måtte gi dem den permisjonsformen de ønsket.

Når det er sagt synes jeg det er helt på trynet at man ikke kan velge selv. Sambo er brannmann, har døgnvakter, og er på jobb 1-2 gange i uka. Dvs at han er MYE hjemme helt fra baby er liten. For oss hadde det vært mye mer praktisk om jeg bare kunne fått alt. Men staten skal bestemme at de tar fra meg og gir til han!

Hva har de tatt fra deg? De TILBYR deg 9 uker, han 12 uker og dere 26 uker til fri fordeling. Det er frivillig å ta ut disse ukene, og du blir på ingen måte straffet om far skulle velge å takke nei til sin "gavepakke".

Skrevet

Jeg sammenligner me forrige perm da han hadde 6 uker... DA hadde jeg 2 uker mer enn jeg får nå. Ellers er jeg ikke uenig i at ordningen vi har er bra, jeg mener bare at enhver familie, og ikke staten, vet hva som er best for dem.

Skrevet

Jeg synes strengt tatt at dere som har lønn over 6 G ikke trenger å sutre for at dere ikke får alt i permisjonspenger. Med så god lønn bør dere kunne spare til pappapermisjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...