Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 Dere som har erfaring med at barna reagerer på melk, hvordan har dette artet seg? Grunnen til at jeg spør er at leder på lille sin avdeling lurer svært på om hun er allergisk mot melk og vil gjerne at vi skal gjennomføre ca 3 uker uten melk i kosten. Jeg er ikke enig i den "diagnosen" og ser derfor mørkt på et slikt prosjekt. Samtidig er det jo dumt å ikke ta bekymringen på alvor, jeg vil ikke at ungen skal gå rundt å lide vondt for at ikke mora skjønner at det er grunn til bekymring. Veldig takknemlig for innspill og erfaringer her.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 28. april 2012 #2 Skrevet 28. april 2012 Vi holder på med akkurat det samme! De lurte på om junior hadde melkeintoleranse av noe slag og ba oss om å kutte ut melk til over helga. Symptomene her var løs mage, men ingenting annet. Jeg har trodd det var tenner på gang, og tror det egentlig fortsatt, men tenker at det skader jo ikke å prøve noen dager uten melk og se om det endrer seg. Han skal få melk igjen på mandag, og så ser vi om det blir noen endringer i magen.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #3 Skrevet 28. april 2012 jada, 3 dager hadde jeg nok klart, men tre uker? Hi
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 28. april 2012 #4 Skrevet 28. april 2012 Mille har allergi mot melk. Fikk beskjed om å kutte melk i 2 uker, legen på sykehuset sa at bare noen dager ikke holder da melken fremdeles vil være i kroppen og trigge.. Hard mage, skrek mye, spiste dårlig, la på seg dårlig, utsett var symptomene her. Hun fikk diagnosen da hun var 7 uker og er nå etter over hun har ikke intoleranse, men allergi altså hun reagerer på proteiner i melk ikke laktosen.. Hun får Neocate erstatning. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Oi, 7 uker! Men allergi er vel betydelig verre enn intoleranse. Mille gav da uttrykk for mye mer smerte enn det jenta mi gjør. Takk for svar. Betyr melkefritt kosthold at jeg ikke kan gi pålegg eller brød som inneholder melk heller?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 Er tidlig i mistanken om reaksjon på melk hos jenta mi, hun er akkurat fylt1 år. Det ble oppdaget når vi begynte å gi yoghurt ved 10 mnd alder. Her merket vi det mest på at hun fikk mageknip. Hun har også en del hard mage og utslett som muligens også er tegn. Hun har hatt en del problemer med magen tidligere også, men er ganske sikker på at det ikke skyldes melk. Hun fikk også en reaksjon på gluten ved ca 6 mnd alder. Dette ga seg ved ca 9 mnd. Så der trengte hun nok bare lang introduksjon. Fikk beskjed av lege å vente med mer intoduksjon av melk. Skal på 1 årskontroll om 1 mnd, så venter i alle fall til da før jeg gir noe mer. Har ikke kuttet melk i matlaging, men lar inntaket være på et minimum. Nå er det vel ikke de barnehageansatte man skal være i samråd med ved mistanke om allergi/intoleranse. Kontakt heller helsesøster/lege før du kutter ut melk fra kosten.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #7 Skrevet 29. april 2012 Barnet mitt ble urolig ved 2md og fikk satt diagnose ved 6mnd. Symptomer: urolig, gråt, bæsjet blod og slim. Vokste det av seg rundt 1 år. Bare små mengder med f-eks tilsatt mysepulver i en matrett jeg spiste og ammet han etterpå ga store reaksjoner. Så har man melkeallergi kan man ikke ha noe former av melk overhodet i kosten. Har man intolleranse er det litt letter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå