Gå til innhold

Dere med litt større barn,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var barna da de begynte å lage middag alene?

Hvilke middagsretter begynte de med å lage?

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Hm. Jeg har en 6. klassing, de har mat og helse på skolen og barnet lager ofte retter hjemme som de har lært på skolen. H*n baker også en god del, og synes nok det er morsommere enn å lage middag.

Enkle retter som supper, laget fra grunnen av, ikke noen Toro-poser. Brennende kjærlighet fikk vi en gang, det var veldig godt.

Skrevet

Når min var 8 kunne hu lage nudler og varme opp middagsrester. Når hun ble 9 var det spagetti og kjøttdeig. Pølse og mos. Samt steike speilegg osv. Enkle små retter. Som 11 åring baker hun brød, gulrotkake og lager innbakt pizza ol. Vi har alltid likt oss på kjøkkenet så bake toro muffins og brownies har de kunne gjort alene fra 7 års alderen.

Skrevet

14åringen har bare laga middag en gang, og det var i forbindelse med noe skolegreier. Hun er ikke innteressert i å lage mat, og bare det å smøre seg en skive er helt grusomt. Da velger hun heller å la være å spise.

11åringen vil ikke lage mat alene, men å lage mat sammen med andre liker hun. Hun vil ikke være i nærheten av stekeovnen, hun kan tilnøds røre og gjøre litt der om det er en voksen der. Men lager hun mat sammen med de som er mindre er det de som må holde på med tingene på komfyren. Så vis vi spør om hun kan begynne på middagen gjør hun det, kutter og gjør det meste klart slik at det kan lages på ovnen, men hun må ha ett småsøsken i nærheten for å spørre om det er noe.

9åringen syns det er veldig gøy å lage mat, jeg må lage oppskrift til henne for hun syns det er for vanskelig å lese en vanlig oppskrift. Skrive ned litt pungtvis hva hun skal gjøre. Slik som å sette på stekeovnen før hun begynner når hun skal bruke den. Sette over poteter/pasta/ris. Kutte opp alt som skal kuttes opp, før hun begynner å kokkelere over komfyren. Men nå er det mye hun kan lage uten at jeg må lage oppskriften, trenger bare å minne på at komfyren må på og ta potene først.

Men hun syns det er kjempe gøy å eksprimentere på kjøkkenet, men da skal vi være sammen. Hun finner frem oppskrifter i bøker og på nettet som vi skal lage sammen. Noen ganger har hun ringt meg på jobb og gitt meg liste over hva jeg må kjøpe i butikken, for hun har funnet en oppskrift hun vil lage og hun leiter rundt i skap og skuffer for sjekke at vi har det vi skal ha til den. Og det vi mangler må jeg kjøpe med.

7åringen starter på middag alene. Hun lager mat etter hodet sitt og det hun husker vi har laget sammen. Hun roper fra kjøkkenet når hun lurer på noe eller trenger hjelp. Men såfort det ikke er så mye å gjøre glemmer hun at hun lager mat og forsvinner. Når ting bare skal koke eller stå i ovnen. Så hun kan ikke starte på noe uten at 9åringen er hjemme eller vi voksne er hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...