Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Når barnet ble født i starten av mars og mor er ute på fest eller byen og drikker seg dritings hver helg mens far sitter hjemme å spiller mens han passer på ungen. Foreldra skal også til syden uten ungen når ungen er ca. 3 mnd. i en uke. Ungen skal da være hos bestemoren. Ingen av foreldra har jobb.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Det i seg selv er ikke nok til at noen "tar" ungen nei.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Det er 5 typer for omsorgssvikt: - Passiv fysisk omsorgssvikt: manglende omsorg, manglende beskyttelse (eksempler på passiv fysisk omsorgssvikt kan være dårlig hygiene, lite nærhet etc.) - Passiv psykisk omsorgssvikt: understimulering, likekyldighet - Aktiv fysisk omsorgssvikt: vold mot barnet - Aktiv psykisk omsorgssvikt: trusler, trakassering, "nedlatede språk" - Seksuelle overgrep Utfra det lille du skriver så kan jeg ikke, kun basert på det, se at barnet er utsatt for omsorgssvikt så lenge far er tilstede og yter god omsorg, for selv om han spiller så betyr det ikke at han ignorerer babyen når han/hun er våken. Eller gjør han det?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Tror det skal VELDIG mye til før de går inn å henter en unge. Naboen min ble meldt pga barnemisshandling, fyllekjøring, m.m. Det endte med tiltak i hjemmet, mor ble tvunget til psykkiatrisk behandling og hun blir medisinert.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Kan tillegge at nei, det er ikke nok for at bv tar barnet. Mulig at de kan trenge hjelp til å bli bedre foreldre, men vanskelig å si utfra det lille du skriver #3
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Aner ikke om han gjør det. Bare skrev det jeg visste jeg og bare lurte
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Eine venninna mi mista ungen sin i 2 mnd fordi ungen hadde onanert i bhg. Bhg kontaktet bv pga de mistenkte seksuell mishandling pga at ungen jokka så mye på dukkene i bhg. BV fikk mye refs fra både retten og barnepsykologer pga dette da ingen andre kunne se at dette alene skulle tilsi at barnet ble utsatt for seksuelle handlinger. Så barnet ble levert tilbake, og nå går de til sak mot bv. Så det skal noen ganger myyye til og andre ganger ingenting...
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Det skal ganske mye til for at barnevernet "tar" ungen ut av hjemmet. Barnevernet jobber også mye med veiledning og tilrettelegging for at barnet skal få det best mulig. Det er som oftest det beste at barnet er sammen med sine foreldre og får omsorg fra dem. Men desverre så er det altfor mange hjem hvor det nettopp ikke er slik. Barnevernet kan derimot ikke ta barnet ut av hjemmet uten bekymringsmeldinger og undersøkelse av hjemmet. Det er som oftest en prosess og sakbehandlingstid. De fleste tilfeller barn blir tatt ut av hjemmet er hvis det er grov mishandling, mot barnet selv, eller hvis far feks. mishandler mor. Da er også ofte politiet innblandet og det er dem som kontakter barnevernet. Det er ikke svikt i omsorgen å reise til syden uten barnet når det er 3 mnd gammelt. Jeg skal ikke si at det er bra for barnet, eller si at jeg selv ville gjort det. Men barnet kan ha det like så bra hos sin bestemor. Og det vil ikke være grunn nok til at barnevernet griper inn. At mor er ute å fester hver helg, er jo ikke bra. Men så lenge barnet er hjemme med far, så vil ikke dette være en stor nok årsak til at barnevernet griper inn. Far er hjemme å spiller sier du, hvis barnet er mett, sover, ren bleie, så er vel dette heller ikke så bekymringsverdig. MEN, er det slik at mor kommer stupdrita hjem, tar med seg folk og fest hjem der hvor barnet er, far spiller og barnet gråter av sult hele kvelden og barnet får null omsorg, så er det en annen sak. Du gir lite i dine utsagn på hvordan situasjonen egentlig er. Er barnevernet i det hele tatt kontaktet? Det er mye som er uklart, og på bakgrunn av det du sier, så er ikke dett nok til at barnevernet griper inn og "tar" barnet ut av hjemmet. Er du oppriktig bekymret, kan du ringe politiet, eller anonymt ringe barnevernet. Men det krever som sagt litt mer enn at mor er ute ofte og at far spiller.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 # 8 her! jeg vil også tilføye at jeg synes det dog var er merkelig oppførsel som nybakte foreldre. Festing var ikke i mine tanker eller lyst da jeg nettopp hadde fødet. Min oppmerksom var rettet bare til den lille eller å få seg litt søvn. Jeg ville heller aldri reist bort når barnet var 3 mnd. fordi jeg ikke ville klart å være borte fra barnet. Jeg tror veiledning på hvordan det voksne liv faktisk er og fungerer er noe disse to trenger. For meg så høres dem kanskje unge ut, som tviholder litt på ungdomstiden og ikke kanskje var klare for å bli foreldre enda. slik veiledning vet jeg barnevernet gir mye av, da jeg selv jobber i barnevernet.
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Alt for masse noen ganger. Noen ganger er det også mangel på bevis eller at de må gjennom sånne og sånne prosedyrer først. Mange ting kan/skal prøves før barna tas ut av hjemmet. Dette gjelder selvfølgelig ikke alvorlige tilfeller, men tilfeller der det er tvil eller vanskelig å bevise ting. Bv må jo ha en sak og kunne stå for det de gjør. Noen tror også at de styrer hele barneomsorgen og truer med å ta barna fra mor og/eller far pga bagateller.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #11 Skrevet 27. april 2012 En Bv-ansatt sa til meg at deres oppgave var å sannsynliggjøre. Da jeg sa at "mannen i gata" ikke tror at det foregår slik, satt de der som spørsmålstegn. De forstod visst rett og slett ikke hva jeg mente! Hvis Bv mener det er stor sannsynlighet for framtidig omsorgssvikt, kan de overlate undersøkelsen til en sakkyndig psykolog. Som selvsagt har fått dette og andre oppdrag fra Bv. Det koster mange penger for kommunen, så de gjør det vel ikke hele tida. De har neppe råd til å "hive ut" 40.000 kroner på alle sakene, men det er ikke tvil om at det finnes mange ofre for psykologene der ute. Vi nektet å slippe psykologen inn i huset, dermed måtte Bv gi seg, etter måneder med terrorisering. Det kan være at Bv rett og slett overser de alvorligste sakene, siden de vet at disse barna neppe vil fungere i fosterhjem, dvs. at barna er helt ødelagte. Og at Bv dermed går etter barn som egner seg bedre for adopsjon.
HvittHus Skrevet 27. april 2012 #12 Skrevet 27. april 2012 (endret) Det kan være at Bv rett og slett overser de alvorligste sakene, siden de vet at disse barna neppe vil fungere i fosterhjem, dvs. at barna er helt ødelagte. Og at Bv dermed går etter barn som egner seg bedre for adopsjon. Paranoid much?? Endret 27. april 2012 av zellica
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #13 Skrevet 27. april 2012 Paranoid mutch?? Hva skulle de ellers trenge psykologer til, enn for å sannsynliggjøre framtidig omsorgssvikt? Hvis det var slik at Bv hadde veldig mange alvorlige saker, ville de ikke ha trengt å betale for disse knalldyre psykologene. Så det blir egentlig slik at de betaler for psykologene med kommunens penger, for å beholde sine egne jobber! Sykt...
HvittHus Skrevet 27. april 2012 #14 Skrevet 27. april 2012 Paranoid much?? Hva skulle de ellers trenge psykologer til, enn for å sannsynliggjøre framtidig omsorgssvikt? Hvis det var slik at Bv hadde veldig mange alvorlige saker, ville de ikke ha trengt å betale for disse knalldyre psykologene. Så det blir egentlig slik at de betaler for psykologene med kommunens penger, for å beholde sine egne jobber! Sykt... Du er ikke bare ute på feil jorde, du er langt inne i skauen;-) En av grunnene til at Bv bruker sakkyndige er at saksbehandlerene er så overarbeidet at de er nødt til å kjøpe eksterne tjenester for å få sakene ferdig behandlet. Ikke rent sjeldent har en enkelt saksbehandler over 40 saker som skal følges opp eller behandles.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #15 Skrevet 27. april 2012 saksbehandlerene er så overarbeidet at de er nødt til å kjøpe eksterne tjenester for å få sakene ferdig behandlet. Nei, de bruker sakkyndige fordi sakkyndige har så stor makt i retten at de i praksis avgjør sakene på forhånd. Dette har vi også sett i Breivik-saken. Da den første utredningen kom, begynte de med en gang å bedre sikkerheten på Dikemark (som er det stedet utilregnelige havner).
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #16 Skrevet 27. april 2012 Barnevernet har jeg dessverre mange eksempler på at ikke gjør jobben sin. Kjenner ei som har fått barnevernet på nakken - skolen meldte henne fordi hun har klaget på læreren to ganger - og ikke uten grunn. Læreren likte ikke at barnet gjorde mer enn han fikk beskjed om, og visket bort alt barnet hadde reknet ut i matteboka, slik han ikke skulle komme lengre enn de andre i klassen. Barnet er oppvakt og kjeder seg på skolen. Hun forlangte tilrettelegging og at han fikk utfordringer (som han har krav på etter læreplanen). Rektor fikk nok av maset, og meldte henne(!!). Det syke er at bv har fattet vedtak om å gå inn i hjemmet deres og se samspillet mellom foreldre/barn. Søksmål rett rundt hjørnet her også, tipper jeg. Kjenner begge foreldrene godt. Begge høyt utdanna, i 40-årene og det er i alle fall ikke omsorgssvikt på gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå