Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Jeg har snart vært sykemeldt i et år. Idag var jeg å snakket med kommunelegen og følte meg direkte latterligjort. Synd dette var på en fredag, nå er hele helga mi ødelagt. Han spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe med eldre, og jeg sa at pga fysiske plager så blir dette vanskelig og det har blitt vanskelig å tilby andre hjelp når jeg også sliter psykisk. ( har gjort det i snart 3 år) så begynte han Å LE, og sa , men kjææære deg hvorfor er du her da, du må da si opp jobben hvis du ikke er arbeidsfør. Og du må jobbe med deg selv og begynne å takle stress bedre enn det du gir utrykk for. For å gjøre hele historien kort og heller komme til poenget; må jeg si opp min stilling i kommunen når jeg har vært sykemeldt i et år, og kan de sparke meg så lett?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Tror ikke de er pliktige til å ta deg igjen etter et år, det går vel begge veier.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 De er kanskje pliktige til å gi deg en annen stilling? Ikke si opp før du har snakket med fagforening, personaltjenesten osv! Evt også advokat.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Etter et år kan du sies opp pga sykmeldingen. Da mister du også retten på sykepenger. Sansynligvis kan du komme over på atføring, men det blir mindre penger og det kommer sansynlig vis til å bli stilt mer krav til at du er åpen for å begynne i helt nye jobber også på vernet bedrift hvis du ikke takler vanlig jobb.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Etter ett år har du ikke jobben lengre. Da må du enten over på noe annet gjennom NAV eller finne ny jobb. Jeg syns det er rart at denne legen har sykemeldt deg så lenge om han ikke mener det feiler deg noe.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Ikke si opp! Jeg har også vært sykemeldt i 1 år og det er faktisk sånn at arbeidsgiver da kan si deg opp med loven i hånd. Men det er absolutt ikke vanlig å gjøre det, det vanlige er å gi deg permisjon fra stillingen mens du går på arbeidsavklaringspenger så jobben venter på deg en stund til. Jeg jobber nå 40% og har permisjon fra 60% av stillingen min samtidig som jeg får aap fra nav. Sånn skal jeg gå i 1 år mens jeg fortsetter med behandling og opptrening de dagene jeg ikke er på jobb. Jeg tror ikke det er vanlig å si opp folk fra kommunale stillinger når de er syke, så ikke si opp stillingen din. Om du har vært sykemeldt i 1 år og fremdeles er for syk til å jobbe må du søke arbeidsavklaringspenger fra nav og skrive en oppfølgingsplan med veilederen din der så du har et mål å jobbe mot. Om det er behandling, arbeidstrening, kurs eller annet som er aktuelt for deg finner du og veilederen din ut i samarbeid med legen din. Så må du ha et møte med arbeidsgiveren din og finne ut av om du skal søke permisjon fra stillingen din mens du blir frisk, min veileder fra nav sa at dette var måten det vanligvis ble gjort på, hun hadde aldri hørt om folk som faktisk fikk sparken. Da var de ti tilfelle de som var så syke at de i samarbeid med arbeidsgiver fant ut at de aldri ville kunne gå tilbake til stillingen og dermed sa den fra seg. God bedring.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Å tusen takk for svar alle sammen. Det er ikke denne legen som har sykemeldt meg altså. Dette her var kommunelegen. Jeg gikk der med stort håp om at jeg måtte tenke på meg selv og at de kan tilrettelegge jobben jeg har eller kanskje tilby meg en annen stilling med mindre stress. Jeg begynte nesten å gråte rett foran han, men måtte virkelig holde igjen for da hadde han nok bare blitt glad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå