Gå til innhold

Tegner hus, og er litt rådvill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk!

Vi skal bygge hus i sommer, og har valgt hustype Nyborg fra Mesterhus.

http://mesterhus.no/hustype.ephtml?id=229

Elsker huset, men det er selvfølgelig en del endringer som må gjøres.

En del ting har vi tegnet om på, men badet og soverommet i første etasje gjenstår. Blir ikke helt enig med meg selv.

Jeg vil ha større bad, så vi tar en del fra gangen, men likevel så blir det ikke stort større enn 9-10kvm. Soverommet nede blir vårt rom, så vi tar bort den lille verandaen, og bygger en "walk-in" garderobe der i stedet.

Det jeg egentlig lurer på er dørene inn til soverommet. Det er ei dør direkte fra gangen inn til rommet, og ei skyvedør inn fra badet. Hvor nødvendig er det med egen inngang til badet fra soverommet? Eller kan vi ta bort døra fra gangen? Blir det veldig upraktisk at vi Må gå gjennom badet for å komme til soverommet?

Håper noen kan dele sine erfaringer, evt frustrasjoner ifb med en slik løsning. Jeg vil også ha tips til andre gode ideer eller dårlige ideer. Hva er dere fornøyd med etter dere bygde? Eller hva angrer dere på?

Ble litt langt dette, men en viktig avgjørelse for oss:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med å gå igjennom badet for å komme til soverommet diskuterte jeg og mannen også, og jeg tapte. Selv ser jeg ikke problemet med å gå igjennom badet først da det er det rommet du bruker mest av de to.

Synes derimot at et bad på 9-10 kvatdrat er mer enn nok, så hadde ikke jobbet særlig med å få det større. Husk, bad er noe dritt å rengjøre, he he.

Men det jeg derimot ikke hadde gjort er å lage gangen mye mindre. Jo mindre gang, jo mer dritt videre inn i huset.

Så jeg hadde tatt av ingangspartiet utvendig og fått inn både Walk inn closet til yttertøy, kanskje gjort om den ytterboden til det. Samt fått inn en liten gjestedo, det trenger ikke noe mer enn et par kvm.

Gjestedo ved inngangen er bra både for å slippe å ha andre på deres bad, men også for å slippe å ha ungene løpendes gjennom huset hver gang da skal på do. For å ikke snakke om vennene dems som skal låne doen.

Har ikke bygget selv enda, men tegner og planlegger :)

Skrevet

Vi har allerede tegnet den utvendige boden inn i huset, og tatt mer fra inngangspartiet. Da synes jeg gangen er stor nok, ettersom vi har vaskerom med egen inngang. Planen er å skyve barn full av gjørme innpå der:)

Det vaskerommet synes jeg liksom ikke at jeg får stort nok. Har tegnet det helt ut til enden av den muren, men likevel så er det lovlig lite. (Blir skråtak der da) Tips?

Skrevet

Jeg ville aldri tatt bort døren fra gangen og inn på soverommet. Tenk om en av dere vil legge dere, må hente noe el (eller verre, er på soverommet og må ut av rommet), og så sitter den andre på do med dårlig mage, omganssyke el? Litt kjipt da både å stå utenfor badet å vente på at man skal få legge seg, og å sitte der og vite at noen venter på at du skal bli ferdig.

Jeg personlig synes det er gull med dør mellom soverom og bad så lenge den kan låses fra begge sider. Er kjempedeilig å slippe å gå ut i gangen når en må på do på kvelden/natten. Men det er ikke noe must heller.

Soverommet er ganske stort. Jeg tror jeg heller ville tatt balkongen som en del av badet og beholdt gangen, enn å lage walk-in. Jeg skjønner at du har lyst på det (vi skal ha det selv), men en litt romslig gang er viktigere enn walk-in. Dere trenger jo strengt tatt ikke 13 kvadrat til bare en dobbeltseng, det er masse plass til store skap der også da.

Skrevet

Jeg har ikke sett tegningen. MEN det er helt uvurderlig å ha bad rett fra soverommet om det er slik at det er flere bad i huset og dette blir deres eget private bad (du og gubbens).

Skrevet

Jeg ville aldri tatt bort døren fra gangen og inn på soverommet. Tenk om en av dere vil legge dere, må hente noe el (eller verre, er på soverommet og må ut av rommet), og så sitter den andre på do med dårlig mage, omganssyke el? Litt kjipt da både å stå utenfor badet å vente på at man skal få legge seg, og å sitte der og vite at noen venter på at du skal bli ferdig.

Jeg personlig synes det er gull med dør mellom soverom og bad så lenge den kan låses fra begge sider. Er kjempedeilig å slippe å gå ut i gangen når en må på do på kvelden/natten. Men det er ikke noe must heller.

Soverommet er ganske stort. Jeg tror jeg heller ville tatt balkongen som en del av badet og beholdt gangen, enn å lage walk-in. Jeg skjønner at du har lyst på det (vi skal ha det selv), men en litt romslig gang er viktigere enn walk-in. Dere trenger jo strengt tatt ikke 13 kvadrat til bare en dobbeltseng, det er masse plass til store skap der også da.

Ift gangen, så er den litt større en den ser ut på bildet. Vi har tegnet inn den utvendige boden, og dermed fått litt større gang. Den er egentlig stor nok, for vi vil også ha vaskerommet som vi hiver de verste gjørmeklærne innpå.

Nå heller vi litt mot å ha skyvedør fra garderoben og rett på badet. Evt en dør fra soverommet inn til garderoben, og en dør fra garderoben til badet. Da får vi likevel den gjennomgangen direkte til badet.

Du har rett i at vi ikke trenger så stort soverom. Spørs om litt av det blir brukt til badet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...