Gå til innhold

Herde brystvortene før fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg skulle få jenta mi husker jeg mamma maste om at jeg måtte herde brystvortene i forkant. Er dette vanlig? I så fall hvordan.

Jeg tenkte ikkemye på det sist, men de var jo veldig vondt å amme i begynnelsen så hvis jeg kan begrense smertene hadde dt vært bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det samme gjore min mor. hørte ikke på det øre. skal si jeg angret etterpå.

så nå herder jeg brystvortene vær dag med en fuktig vaskeklut i 10 min.

Skrevet

Min mor sier også dette, men hun fødte på en tid hvor det også var vanlig å røyke og ta seg et glass rødt i svangerskapet.

Både jordmor og amme-veileder på helsestasjonen har sagt at dette var mer vanlig før og at det ikke er bevist at det hjelper noe. Stoler på de jeg.

Gjest Lilu87
Skrevet

Man skal IKKE herde brystvortene, fordi da får du hardere hud og har større sjanse for å få vonde sprekker. Det er bedre med myk og elastisk enn stram og stiv.

Skrevet

Jeg har nettopp vært på ammekurs og fått beskjed om at man skal ikke herde brystvortene, slik de gjorde "i gamle dager".. Gjør bare vondt verre, og man ender opp med å være sår FøR ammingen har begynt. Det viktigste rådet er å legge barnet riktig til fra første stund :)

Skrevet

Det er flere måter å gjøre "herding" og det er vel først og fremst kjerringrådene med opprisping med håndkle, svamp etc. som er omstridt. Det kan gjøre vondt verre... Jordmor har bedt meg holde meg unna sånne råd.

Min mor maser også om herding, men med en metode jeg har mye mer tro på! Smøring med jordnøttolje og litt "napping" hver dag i forkant hjalp henne veldig godt. Da blir man heller ikke sår som med de andre metodene, men simulerer litt mer hva som vil skje når babyen suger:) Og vortene blir veldig myke og mindre såre under siste delen av svangerskapet :)

Skrevet

jeg har melk i brystene og tørr ikke herde dem for det stimulerer etter som jeg har hørt til enda mer melkeproduksjon, og jeg har igjen 12 uker til fødsel og må bruke ammeinlegg for å ikke få flekker på klærne........jeg smørrer dem med en dagkrem jeg og de holder seg mykje....

Skrevet

jeg har melk i brystene og tørr ikke herde dem for det stimulerer etter som jeg har hørt til enda mer melkeproduksjon, og jeg har igjen 12 uker til fødsel og må bruke ammeinlegg for å ikke få flekker på klærne........jeg smørrer dem med en dagkrem jeg og de holder seg mykje....

*myke
Skrevet

Takk for svar alle sammen, da skal jeg være tunghørt på det øret denne gangen også. Men tar nok rådet med å smøre med jordnøttolje, det høres jo fornuftig ut.

Skrevet

Skyter bare inn her at å herde brystvortene kan også trigge kynnere og maserier og eventult også for tidlig fødsel. Jeg kan ikke en gang tenke på brystvortene mine for da er de neste timene ødelagt av sterke kynnere. Og, gnnnn...., der kom det en, ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...