Gå til innhold

Tid begynner barn å leke mer på rommet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, kanskje et rart spørsmål, men tid begynner å de å bruke rommet sitt mer?

Her har vi alle soverommene i andre etasje og et bad med vaskemaskin osv, så er kun der oppe om jeg vaske tøy, eller noe sånt.. Alle lekene er nede i en krok, men han vil kanskje etterhvert ønske å stikke seg litt vekk? Tid begynner de å bli interresert i å være alene på eget rom?

Han er bare 2år, så kanskje litt tidlig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har fått med meg må det bli nærmere skolestart før barnet er interessert i å være ute av synet for foreldrene i lengre tid. Vår på 4 har begynt litt når hun har venninne på besøk, men sjelden ellers.

Skrevet

Det kan du jo styre litt selv. Flytte leker fra stue til rom, først noen, så flere etter hvert.

Ta initiativ til å leke sammen på rommet. Sett i gang leken, etter hvert går det lettere å trekke seg unna.

Sett opp et lite telt, "hytte ", eller lag en koselig krok på annen måte som inviterer til lek der.

Ikke ha så høye forventninger i begynnelsen. Kanskje vil barnet bare være der sammen med noen, kanskje bare noen få minutter alene i begynnelsen. Men lag gode vaner og gjør rommet til noe spennende, så blir det gradvis bedre.

Hos oss tok det ca et år fra vi begynte å leke litt på rommet til vi hadde en stue helt uten barneleker. (Så kom det en ny baby, så vi fikk ikke nyte lekefri stue så lenge :-))

Skrevet

Leker i stua plager meg ikke så mye, men snart kommer baby og tenkte kansje at han vil leke litt for seg selv uten at babyen "ødelegger" når h*n begynner å krabbe rundt selv og. :)

Han er der og leker av og til, men aldri helt alene, for jeg er som regel på soverommet eller badet og gjør husarbeid..

HI

Skrevet

Kommer helt an på barnet og tilgangen til leker andre steder enn på rommet :)

Da jentene vår var små hadde de rom i 1. etg. mens stue og kjøkken var oppe. De lekte ikke alene på rommet før de var rundt 4-5 år tenker jeg. De hadde en liten krok i stuen med leker ;)

Lilleknott derimot som har rommet sitt i samme etg som stue,kjøkken, alle andres soverom++ har lekt alene på rommet sitt siden han var knappe 2 år.

Han har ikke leker andre steder enn på rommet sitt og han elsker å sitte å bygge lego etc. Så han er en type som liker å være alene å pusle litt;)

Skrevet

Eldste var vel ca. 4 år, men yngste var vel bare 2,5 år siden hun ville leke med storesøster.

Skrevet

Eldstemann her er tre år, og jeg har såvidt begynt å flytte litt leker opp på rommet hans. Han leker ikke alene på rommet sitt, men han går av og til opp for å hente ting, eller se til at tingene er der han mener de skal være (en liten ordensmann dette;-). Han kommer raskt ned igjen, men det med å gå opp alene er nytt. Av og til roper han oppefra "mamma, se på denne" osv, og holder på i kanskje 10 minutter (max).... Av og til leker vi også sammen på rommet hans, men fremdeles mest i stua.

Skrevet

Min erfaring er at de begynner leke med på rommene sine når de får noen å leke med der.

Akkurat nå er guttene mine på 8 og 10 år i kjelleren og leker, mens jentene på 3 og 4 år er oppe på rommet til den ene av dem og leker.

Hadde jeg bare hatt en unge hjemme hadde den ungen garantert vært her i stuen sammen men meg uansett om det var 3 åringen eller 10 åringen som var hjemme.

Men det er en del personlighet i dette også, noen unger er mer selskapssyke enn andre. Av mine barn er det henne på 3 år som er mest glad i å trekke seg unna og leke helt alene av og til, de andre følger etter hverandre fra rom til rom fordi de synes det er best å ha noen å snakke med, leke med eller krangle med ;)

Skrevet

Akkurat blitt tre og han har lekt oppe på rommet sitt en god stund allerede. Vi har ingen leker nede på stua.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Hun er 1 og har ingen leker i stuen, jeg sitter mye på rommet hennes med tlf, eller avisen mens hun leker. Så lenge jeg bar e er der er hun fornøyd:)

Nå leker hun med en geitefigur og jeg henger på dib..

Skrevet

Eldste var nesten 5 før hun ville sitte alene på rommet sit å leke. Yngste har gjort det i timesvis fra hun var 3.

Skrevet

Eldste jenta på 5.5 år vil være på rommet i fred noen gangen å leke, men dessverre så vil alltid lillesøster på 3.5 være med...da blir det krangling. Men ellers så er ingen spesielt intresert i å leke på rommet nei.

Har ingen leker i stuen eller loftstuen. alt på rommet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...