Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Hehe, kanskje et rart spørsmål, men tid begynner å de å bruke rommet sitt mer? Her har vi alle soverommene i andre etasje og et bad med vaskemaskin osv, så er kun der oppe om jeg vaske tøy, eller noe sånt.. Alle lekene er nede i en krok, men han vil kanskje etterhvert ønske å stikke seg litt vekk? Tid begynner de å bli interresert i å være alene på eget rom? Han er bare 2år, så kanskje litt tidlig..
lille sprelle Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Så vidt jeg har fått med meg må det bli nærmere skolestart før barnet er interessert i å være ute av synet for foreldrene i lengre tid. Vår på 4 har begynt litt når hun har venninne på besøk, men sjelden ellers.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Det kan du jo styre litt selv. Flytte leker fra stue til rom, først noen, så flere etter hvert. Ta initiativ til å leke sammen på rommet. Sett i gang leken, etter hvert går det lettere å trekke seg unna. Sett opp et lite telt, "hytte ", eller lag en koselig krok på annen måte som inviterer til lek der. Ikke ha så høye forventninger i begynnelsen. Kanskje vil barnet bare være der sammen med noen, kanskje bare noen få minutter alene i begynnelsen. Men lag gode vaner og gjør rommet til noe spennende, så blir det gradvis bedre. Hos oss tok det ca et år fra vi begynte å leke litt på rommet til vi hadde en stue helt uten barneleker. (Så kom det en ny baby, så vi fikk ikke nyte lekefri stue så lenge :-))
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Leker i stua plager meg ikke så mye, men snart kommer baby og tenkte kansje at han vil leke litt for seg selv uten at babyen "ødelegger" når h*n begynner å krabbe rundt selv og. Han er der og leker av og til, men aldri helt alene, for jeg er som regel på soverommet eller badet og gjør husarbeid.. HI
3småtroll♥ Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Kommer helt an på barnet og tilgangen til leker andre steder enn på rommet Da jentene vår var små hadde de rom i 1. etg. mens stue og kjøkken var oppe. De lekte ikke alene på rommet før de var rundt 4-5 år tenker jeg. De hadde en liten krok i stuen med leker Lilleknott derimot som har rommet sitt i samme etg som stue,kjøkken, alle andres soverom++ har lekt alene på rommet sitt siden han var knappe 2 år. Han har ikke leker andre steder enn på rommet sitt og han elsker å sitte å bygge lego etc. Så han er en type som liker å være alene å pusle litt;)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Eldste var vel ca. 4 år, men yngste var vel bare 2,5 år siden hun ville leke med storesøster.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Eldstemann her er tre år, og jeg har såvidt begynt å flytte litt leker opp på rommet hans. Han leker ikke alene på rommet sitt, men han går av og til opp for å hente ting, eller se til at tingene er der han mener de skal være (en liten ordensmann dette;-). Han kommer raskt ned igjen, men det med å gå opp alene er nytt. Av og til roper han oppefra "mamma, se på denne" osv, og holder på i kanskje 10 minutter (max).... Av og til leker vi også sammen på rommet hans, men fremdeles mest i stua.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Min erfaring er at de begynner leke med på rommene sine når de får noen å leke med der. Akkurat nå er guttene mine på 8 og 10 år i kjelleren og leker, mens jentene på 3 og 4 år er oppe på rommet til den ene av dem og leker. Hadde jeg bare hatt en unge hjemme hadde den ungen garantert vært her i stuen sammen men meg uansett om det var 3 åringen eller 10 åringen som var hjemme. Men det er en del personlighet i dette også, noen unger er mer selskapssyke enn andre. Av mine barn er det henne på 3 år som er mest glad i å trekke seg unna og leke helt alene av og til, de andre følger etter hverandre fra rom til rom fordi de synes det er best å ha noen å snakke med, leke med eller krangle med
Underveis --> Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Akkurat blitt tre og han har lekt oppe på rommet sitt en god stund allerede. Vi har ingen leker nede på stua.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Hun er 1 og har ingen leker i stuen, jeg sitter mye på rommet hennes med tlf, eller avisen mens hun leker. Så lenge jeg bar e er der er hun fornøyd:) Nå leker hun med en geitefigur og jeg henger på dib..
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #11 Skrevet 27. april 2012 Eldste var nesten 5 før hun ville sitte alene på rommet sit å leke. Yngste har gjort det i timesvis fra hun var 3.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #12 Skrevet 27. april 2012 Eldste jenta på 5.5 år vil være på rommet i fred noen gangen å leke, men dessverre så vil alltid lillesøster på 3.5 være med...da blir det krangling. Men ellers så er ingen spesielt intresert i å leke på rommet nei. Har ingen leker i stuen eller loftstuen. alt på rommet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå