Gå til innhold

Liten skole eller stor skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Miryks
Skrevet

Har gått på begge deler.

Mange mener at på en mindre skole så får en bedre kontakt med klassekameratene, tettere miljø osv.

For min del var det bare et mindre antall elever som kunne mobbe meg og færre lærere som brydde seg.

På stor skole var det motsatt. Enda flere elever som mobba og enda flere lærere som snudde ryggen til.

Så, om skolen er stor eller liten har ingenting å si, det kommer an på miljøet og lærerne...

Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge deler.

Da jeg begynte på skolen var det på en liten bygdeskole, vi var 8 elever i klassen. Fordelen er jo et rolig og lite miljø, lærer som har tid til alle elevene osv. Men for meg ble det et mareritt, for jeg ble mobbet. Både av klassekamerater og av eldre elever på skolen. Vet ikke hva det var som gjorde at jeg ble offeret, men jeg ble mobbet for at jeg hadde krøllete hår, fordi jeg ikke turte tenne en fyrstikk o.l. De var etter meg på skoleveien, helte bøkene mine i søla, dyttet, slo osv, skikkelig mobbing. På en liten skole vil det være færre muligheter til "bestevenn", passer du ikke så godt sammen med eller ikke har så god kjemi med de få som er i klassen din har du ikke så mange andre muligheter.

Vi flyttet og jeg begynte på en stor skole, vi var 30 elever bare i min klasse. For meg var det som å komme til himmelen. Mange jeg kunne være venner med og ingen som var slemme. Nettopp fordi det var en stor skole hadde lærerne fokus på miljø og antimobbing, det var et supert miljø på denne skolen. Jeg var skoleflink så at det ble mindre tid på hver elev for læreren o.l. var ikke noe problem for meg.

Jeg har i dag venner med barn på mindre skoler, f.eks steinerskolen som har valgt å søke de inn på vanlig kommunal skole fra 3. og 4. klasse fordi miljøet blir for lite. Barna trenger flere mennesker rundt seg og et større sosialt miljø.

Gjest Lilu87
Skrevet

Enig i at størrelsen er av underordnet betydning.

Jeg har bare gått på små skoler (unntatt vgs) og det har vært svært varierende. Den første var det fritt frem for mobbing og en god del elendige lærere. Den andre var mye bedre - mens jeg gikk der. Nå vet jeg at de gode lærerne har sluttet, mobbingen eskalert og undervisningsnivået falt drastisk.

Skrevet

Jeg har hatt barn både på store skoler og små skoler. De har absolutt blitt tatt best vare på på små skoler. Derfor velger jeg helt bevisst å sende barna mine til skoler med små klasser. Er selv lærer, og vet noe om hvordan det er i en klasse på nærmere 30 elever:( Men det er min opplevelse av det.

Gjest Miryks
Skrevet

Jeg har hatt barn både på store skoler og små skoler. De har absolutt blitt tatt best vare på på små skoler. Derfor velger jeg helt bevisst å sende barna mine til skoler med små klasser. Er selv lærer, og vet noe om hvordan det er i en klasse på nærmere 30 elever:( Men det er min opplevelse av det.

Jeg mener ikke at en lærer har det hele og fulle ansvar for en klasse, men når det kommer til mobbing, så mener jeg det er læreren som må ta det første harde taket og steget.

Skrevet

Jeg mener ikke at en lærer har det hele og fulle ansvar for en klasse, men når det kommer til mobbing, så mener jeg det er læreren som må ta det første harde taket og steget.

Selvfølgelig har læreren ansvaret! Men det er lettere å ordne opp i en mindre gruppe tror jeg. Samt at elevene faglig sett får mye bedre oppfølging i mindre gruppe. Det viser faktisk den siste forskningen på området også.

Skrevet

Selvfølgelig har læreren ansvaret! Men det er lettere å ordne opp i en mindre gruppe tror jeg. Samt at elevene faglig sett får mye bedre oppfølging i mindre gruppe. Det viser faktisk den siste forskningen på området også.

Takk for svar:) Har selv gått på stor skole og har dårlig erfaring med det. Barnet går på liten skole og vi som er foreldre til disse barna er storfornøyd med skolen. Men kommunen vil dessverre legge ned alle småskoler her i området og samle alle på en stor skole .

HI

Skrevet

Min sønn har til nå gått på en stor skole. De er 30 3.klassinger. For han er ikke dette optimalt. Etter sommeren bytter han til en skole der det er ca 15 elever i hans klassetrinn. Jeg håper virkelig at han skal trives bedre og bedre seg faglig. Jeg har stor tro på at mindre skoler er bedre, men ikke altfor små heller. Er det feks fire elever i klassen så er nok ikke det nødvendigvis veldig positivt heller.

Gjest Miryks
Skrevet

Jeg har vel ikke nekta på at mindre skoler ikke er bedre?

Det hjelper ikke med mindre skoler om ikke læreren gidder å ta tak i evt mobbing. DET var poenget mitt.

Skrevet

En midt i mellom, er mitt råd. Jeg gikk på liten skole selv, og har vært lærer på både stor og liten skole i senere tid.

Det positive med små skoler er at elever får mer oppfølging. Det som er litt trist med små skoler, er at om du ikke er A4, så er du gjerne alene om å ikke være det. Jeg husker en klasse der alle guttene spilte fotball - unntatt 1, som var lmer musikertypen. Han hadde ikke venner, fordi samtlige andre bare spilte fotball i skoletiden og på fritida.

På en større skole, vil du i alle fall finne andre med samme interesser som deg selv.

Mobbing kan nok forekomme på både store og små skoler, men de skolene jeg har jobbet på, har slått hardt ned på dette, så jeg vil ikke si at det var et stort problem.

Skrevet

Jeg tror nedlegging av småskoler er noe som foregår i ganske stor skala over det ganske land. Det er kanskje bra for kommuneøkonomien å legge ned grendeskoler, men jeg er ikke så sikker på hva det gjør med kvaliteten - dessuten mener jeg det er av stor betydning at skolen ligger i barnas nærmiljø.

På vår lille skole er det kort vei fra meg som mor til rektor, vi har god kontakt med lærerne, og ikke minst har barna god kontakt med alle lærene. Skolen har flotte utearealer og gode turmuligheter, noe som brukes i kroppsøving og øvrig undervisning (for ikke å snakke om tuuuuurer).

- lykke til med kampen for småskolene!

Skrevet

På små skoler har de så mye større mulighet til å "se" hver enkelt elev, tilpasse undervisninga og dagene etter elevene. På grendeskolen her har de ikke standard 45 minutters skoletime, de har arbeidsøkter som varer så lenge som elevene har konsentrasjon før de bytter tema. Friminutt i tradisjonell forstand har de ikke, men de har et par lengre pauser. De har også lekepauser i timene.

Min gutt trenger ekstra oppfølging, og det får han på en så fin måte at jeg kan ikke få fullrost læreren nok. Elevenes sterke og svake sider blir utnyttet på best mulig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...