Gå til innhold

En himmel full av stjerner er IKKE er barnesang

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Den er skrevet av Pete Seeger tilbake på 50-60-tallet. Da var den en nesten "sjokkerende" politisk låt med sitt fredsbudskap i en krigssugen epoke. Seeger var opphavsmann til mange sosialistiske/syndikalistiske hits; noen han skrev sjøl (If I had a hammer, What did you learn in school today) og en god del han gjorde kjent, men som var skrevet av andre (Wimoweh, Guantanamera, Which side are you on, Solidarity forever). Seeger er nå over 90 år. Hans innflytelse på populærmusikken og fredsbevegelsen kan ikke undervurderes. Bl a var han den viktigste påvirkningskilden til musikere som Bob Dylan og Joan Baez.

Jeg ser ingen ting kleint, naivt eller kvalmende i å synge Seegers låter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vet også hvem den er skrevet av. Du vet vel at den er mye brukt som en barnesang her i Norge? Jeg husker godt vi sang/spilte den en del da jeg var barn.

Tror dessverre ikke roser, sang etc stopper, hindrer terrorr. Og det vet de fleste. Men det hjelper vel på selvfølelsen.

Synes vi trenger en diskusjon om hvorfor dette kunne skje i Norge. Hvorfor det skrekkelige kunne skje her.

Gjest Antarctica
Skrevet

Den terroren er allerede utført, så verken roser eller sanger kan endre det. Og ja, Lillebjørns versjon ble sunget med et barnekor som backing på plata. Men den var ikke tenkt sånn. Da den var ny, var den politisk sprengstoff enten du tror det eller ikke. Sang kan gjøre en HEL masse med folk....

Gjest Antarctica
Skrevet

(for eksempel den samme Seegers If I had a hammer, som ble nasjonalsangen til en hel borgerrettsbevegelse.)

Skrevet

Sang kan gjøre mye, men den kan nok ikke stoppe terrorr. Jeg er glad i sang og musikk. Jeg synes det er forferdelig det som skjedde og synes utrolig synd på de berørte.

Men synes sangen ble kvalmende. Det ble for mye i sommer også. For mye taler om hvor flotte vi nordmenn er, hvor fint vi nå skal ha det ....etc. Det skal da vel ikke terrorr til for at vi skal få et bedre samfunn.

Hvorfor skjedde det? Hvorfor tar ikke Jens den diskusjonen?

Gjest Antarctica
Skrevet

En av de berørte uttalte seg i dag på Kveldsnytt. Han lå på sykehus i sommer og fikk ikke se den solidariteten folk utøvet ved å fylle Oslo med blomster. Han syntes det var utrolig sterkt å komme ut av tinghuset og se det nå. Hvis du syns så synd på de berørte, bør du unne dem såpass.

Skrevet

Hvem har sagt at sangen eller rosetog skal stoppe terror?

Skrevet

Tror du virkelig at det ikke har vært og er oppe på dagsordenen? Eller etterlyser du at han skal komme og ta den diskusjonen med deg og høre dine argumenter?

På den andre siden..hvorfor skal vi lete etter logikk og årsak i vårt samfunn for å forstå gal manns verk? ABB har si helt egen oppfattelse av samfunnet vårt og historien vår, og den samsvarer ikke med allverdens mange andre ( håper jeg). Om vi tar han på alvor og innretter oss etter det han mener er galt med samfunnet vårt for å forhindre et nytt 22.7, så kan du banne på at det finnes andre der ute med et annet skrudd syn, bare i en annen ytterkant som kunne finne på å lage brudulje.

Noen ting kan vi aldri verge oss helt mot og samtidig ha et samfunn for "folk flest".

Skrevet

Jeg oppfattet sangen som en hyllest til mangfoldet, nettopp det motsatte av budskapet ABB prøver å spre, og synes det er vakkert.

Skrevet

Sang kan gjøre mye, men den kan nok ikke stoppe terrorr. Jeg er glad i sang og musikk. Jeg synes det er forferdelig det som skjedde og synes utrolig synd på de berørte.

Men synes sangen ble kvalmende. Det ble for mye i sommer også. For mye taler om hvor flotte vi nordmenn er, hvor fint vi nå skal ha det ....etc. Det skal da vel ikke terrorr til for at vi skal få et bedre samfunn.

Jeg regner med at når du skriver "Jens" på den måten betyr det at du står stikk motsatt fra ham politisk? Og selvfølgelig derfor mener at ting burde vært taklet annerledes. Noter deg da bak øret at også de som står stikk motsatt politisk er helt enige i at dette er en flott markering. Ref Fabian(om du insisterer på å være kun på fornavn)
Skrevet

Så utrolig smålig dere er når dere ikke er enige i noe. Nei, det er ikke en gal mann. Så lett å si det, å slippe å gå dypere i det. De aller fleste ser at han ikke er gal. Personlighetsforstyrrelser har han sikkert mange av. å uff, å uff, jeg sa jens, det må vi kritisere! å, så smålig og dumt. Jeg står for det jeg mener. Gjerningsmannen gjorde noe altfor grusomt og utilgivelig. Men han er ikke gal. Og vi må tørre å snakke om årsaker, og ikke være som dere var mot meg nå.

Skrevet

Victor Jara var en flott mann man ikke burde glemme og hans måte å stå opp, ta til motmæle og vise sitt engasjement var nettopp gjennom sang og musikk. Musikk, sang, littetaur og teater har gjennom tidene vært en måte å stå opp så det at vi gjør det nå også er verken nytt, naivt eller revolusjonerende. Kunst er en langt bedre uttrykksmåte enn vold, tortur og drap.

Skrevet

Trekker meg fra "diskusjonen". Det ble for dumt. Fra hun som bl a skrev jens....:-)

Gjest Antarctica
Skrevet

Om han er gal eller ikke gal gir jeg faktisk beng i. Jeg gir beng i hele fyren, han skal ikke få lov å bety noe for meg. At alle andre synger og fryder seg: så mye desto bedre.

Stoppe terror? Tja, kanskje stopper ikke en sang noe som helst. Men hvorfor har da så mange sanger blitt forbudte? Hitler forbød både "Din tanker er fri" og "Lili Marleen". Han må jo ha trodd at de betydde noe for folk og kunne endre noe, ellers ville han ikke ha mislikt dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...