Gå til innhold

Terskel for legevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor høy er terskelen for at dere oppsøker legevakta? Forrige gang jeg var der ble jeg litt overrasket over at sykepleierne klaget på at altfor mange oppsøkte legevakten i stedet for å gå til fastlegen neste dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da skal ungen være rimelig syk før jeg drar dit. Type skyhøy feber og ikke kontaktbar. Og selvsagt hvis noe er brekt eller trenger nål og tråd

Skrevet

Terskelen er skyhøy. Er sykepleier (jobber ikke på legevakta), og JA, folk oppsøker legevakta alt for fort. De svarer på telefonen også liksom.

Skrevet

Jeg oppsøkte en gang legevakten på en lørdag, pga urininfeksjon og urinen var helt rød. Var litt overrasket over at legevakta mente dette kunne vente til mandag og fastlegen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tenkte automatisk unger jeg nå, he he.

Terskelen er vel høyere på meg selv.klart, brudd og sting må ordnes der. ellers har jeg vel vært der med en allergisk reaksjon som gjorde at jeg omtrent ikke fikk puste. startet på morningen og ble gradvis verre. hadde da vært hos lege selvsagt, men når det tettet seg i halsen dro jeg på legevakta

Skrevet

Jeg mente egentlig terskelen for seg selv og barn. :) HI

Skrevet

Det har ikke hendt så mange ganger, men eldste har vært innom et par ganger for å sy. Selv har jeg vært der da kneet gikk av ledd og en gang halsen hovnet opp skremmende raskt.

Hvor grensen går er vansklig å avgjøre.

Skrevet

Vi har ikke legekontor her jeg bor. Eller jo, kontoret står det, men det er ingen leger som jobber der så da er terskelen for legevakten ikke så veldig høy (legevakten ligger i et annet fylke, men vi får komme inn siden vi ikke har verken fastlege eller privat alternativ til lege).

Bygda, ass!

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Ettersom vi bor på "landet", så må vi alltid ringe til legevakten for å få time først. Så da snakker vi med dem på forhånd, og hører hva de mener. Og de tar avgjørelsen på om vi burde komme eller ei.

Skrevet

Ettersom vi bor på "landet", så må vi alltid ringe til legevakten for å få time først. Så da snakker vi med dem på forhånd, og hører hva de mener. Og de tar avgjørelsen på om vi burde komme eller ei.

Vi må også ringe først og så man time, som hos en vanlig lege

Skrevet

Hvis man ikke drar på legevakta før man ikke får kontakt med ungen så har man for høy terskel spør du meg.

Skrevet

Om det er akutt eller alvorlig så drar vi på legevakta. Skader som må gjøres noe mere med enn vi kan klare hjemme, og sykdom som virker alvorlig drar vi for. De fleste gangene vi har vært på legevakta så har det handlet om sting som må syes, vrikka ankler, brekte fingre og bein.

I en periode hadde sønnen min oppfølging på legevakta av en skade som måtte skiftes på annenhver dag. Da skjønte jeg hva folk mener når de sier at noen drar på legevakta for småtteri. Jeg møtte bl.a en mor som var der med en gutt som hadde flis i fingeren, og en annen som var der med en unge med skrubbsår på knærne. Ikke noe store, dramatiske greier, men helt alminnelige, små skrubbsår som unger får 8 ganger i løpet av en sommer. Begge mødrene krevde å komme foran i køen fordi barnet var skadet...

Skrevet

Ville ikke falt meg inn å bare møte opp der uten å ringe først, selv om det er i en stor by og vi må vente i venterommet.

Har ikke vært der med barn enda, men den gangen jeg dro dit for meg selv var etter å ha snakket med de på tlf og de anbefalte meg å komme. Da hadde jeg infeksjon i et sår etter mini-operasjon, der såret verket og var så håvent og sprengt at jeg ikke klarte å gå skikkelig på den foten det gjalt. Han på tlf fryktet at jeg kunne få rakst og høy feber. Endte opp med å dra hjem etter å ha sittet et par timer på venterommet og måtte ta siste buss hjem, jeg var plassert i den gruppen som var lavest prioritert. Heldigvis fikk jeg ikke feber og dro til legen mandag istede og fikk ordnet opp skade og fikk antibiotika.

Jeg drar ikke på legevakten igjen med det første for å si det sånn.

Skrevet

Jeg ringer alltid legevakten hvis jeg er bekymret, og jeg får som regel beskjed om å komme en tur. Bor på landet så vi får timeavtale når det gjelder barn. Jeg har vært på legevakten 5-6 ganger på tre år med gutten vår. En av gangene var med øyekatarr (for å få startet medisinering, slik at han kunne gå i bhg dagen etter), og resten med høy feber...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvis man ikke drar på legevakta før man ikke får kontakt med ungen så har man for høy terskel spør du meg.

Det var nå litt satt på spissen da. Men jeg drar ikke på legevakta så fort feberen bikker 40 sånn jeg vet mange gjør. Og da er ungene som regel i god form. Mine skal være rimelig dårlige før jeg reiser. Jeg har reist pga feber og dårlig almenntilstand en gang, og det viste seg og være riktig. De andre gangene har det gått over. Men som tidligere ansatt på legekontor og mor til astmabarn som får feber annenhver uke, så har jeg blitt vant til sykdom.

Skrevet

Jeg drar når jeg ber noen om å sende meg ditet, har angst så det skal MYE til... De siste gangene har jeg blitt innlagt når jeg hadde dratt. Jentungen har jeg heldig vis sluppet og tatt med ditet enda :)

Jeg ringer alltid først (eller har andre til å ringe for meg, jeg tørr ikke). Har vært to tilfeller der vi ikke har avtalt time med de, ene var allergi utslag på medisin, da sto de klar med medisin til meg. Den andre gangen ble jeg plukket opp av noen forbipasserende og kjørt opp (hadde trynet på sykkelen og skadet kneet)

Skrevet

Jeg må nesten være død selv før jeg drar på legevakta, dro ikke da jeg totalvraket bilen engang...

Men har lav terskel for guttungen, han har vært inne med allergiske reaksjoner, og vært tungpustet. Fikk beskjed av legen på barneavdelingen at vi skulle ha lav terskel i forhold til pust, siden det er mulig at det er astma i tillegg til allergi.

Vi bor langt unna, så vi bare drar dit, vil ikke ha venting på telefon og mulige feilvurderinger per telefon i tillegg til den tiden det tar å kjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...