Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #1 Skrevet 26. april 2012 Er 1200 kalorier i dagsinntak for lite/for mye for vektnedgang? 165 cm og 90 kg, har de siste to ukene trent 5 dager i uka, step, styrke, ellipse, jogging i skog eller på tredemølle, med intervall, raske gåturer. Har prøvd meg litt på diett.no i dag, med registrering av matinntak og sånt, men jeg skjønner egentlig ikke bæret av hvor mye jeg bør ha i meg. Og ikke har jeg kjøkkenvekt heller, så det blir litt ca-måling, men tror jeg er MAKS på 1600 kalorier om dagen, tipper det er rundt 12-1300.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #2 Skrevet 26. april 2012 Kjøp digital kjøkkenvekt! Verdt hver eneste krone :-) Du vil bli overrasket over hva ting faktisk veier.... Jeg er 168 cm høy, veide 86 kg ved slankestart og skal gå ned 15 kg. Jeg fikk "utdelt" 1577 kcal pr dag. Så ca 1300 kcal vil jeg tro er passe for deg.... men du trener mye mer enn meg da Anbefaler deg å melde deg inn i vgs vektklubb, der får du bedre svar.
Soveposen Skrevet 26. april 2012 #3 Skrevet 26. april 2012 Så FLINK du er! Kan veldig lite om kosthold - men bør det ikke ligge på rundt 1500? Skal virkelig ikke påstå noe som helst, kanskje lurt å snakke med legen din om det?
Loglady Skrevet 26. april 2012 #4 Skrevet 26. april 2012 Dette kan du lett kalkulere på freedieting.com. Plott inn høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå, og du får vite hva du må innta for å holde vekten stabil, og hvor mye du må kutte for å gå ned. å gå ned en halv kilo i uka "koster" 500 kal daglig, mens en kilo i uka koster 1000.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #5 Skrevet 26. april 2012 Takk:) Ja jeg må nok kjøpe meg en vekt, men det blir et par uker til jeg får mulighet til det :-/ Jeg begynte for ca to uker siden, og gikk ned 2,5 kilo de første 8 dagene. Så var det helg og jeg feiret bursdag, og da stagnerte det litt. Nå er det snart en uke siden, og jeg har ikke gått ned noe mer, så ble litt frustrert. Derfor jeg lurer på om jeg spiser for lite, eller om jeg egentlig spiser mer enn jeg tror Vet jeg ikke skal, kan eller bør gå ned 2,5 kilo hver uke altså, men 1 kilo hadde vært kjekt! HI
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #6 Skrevet 26. april 2012 Dette kan du lett kalkulere på freedieting.com. Plott inn høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå, og du får vite hva du må innta for å holde vekten stabil, og hvor mye du må kutte for å gå ned. å gå ned en halv kilo i uka "koster" 500 kal daglig, mens en kilo i uka koster 1000. Oi, den sier 17-2100 kalorier.. Vil det si at jeg har spist så lite at jeg kan ha gått i sparebluss? Jeg spiser så jeg føler meg mett, går ikke sulten.. Spiser variert, mye fisk, grønnsaker, havregryn, fiberrike knekkebrød, pålegg som vanlig ost, tunfisk og spekeskinke..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #7 Skrevet 26. april 2012 Du er nødt til å veie maten, altså.. Jeg ble sinnsykt overrasket over hvor tynne skivene må være for å veie 30 gram i hvert fall! Fikk meg mange a-ha opplevelser på vekten gitt. Nå går det nedover så det suser... (de ukene jeg holder meg til planen!!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #8 Skrevet 26. april 2012 Dette kan du lett kalkulere på freedieting.com. Plott inn høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå, og du får vite hva du må innta for å holde vekten stabil, og hvor mye du må kutte for å gå ned. å gå ned en halv kilo i uka "koster" 500 kal daglig, mens en kilo i uka koster 1000. Oi, den sier 17-2100 kalorier.. Vil det si at jeg har spist så lite at jeg kan ha gått i sparebluss? Jeg spiser så jeg føler meg mett, går ikke sulten.. Spiser variert, mye fisk, grønnsaker, havregryn, fiberrike knekkebrød, pålegg som vanlig ost, tunfisk og spekeskinke.. Nei, det tar lengre tid å gå i sparebluss, og de som har mye å ta av vil ikke ha noe problem med dette før vekten nærmer seg et punkt der kroppen ikke har lyst til å miste så mye mer. Er du sikker på at du har telt riktig ifht kaloriinntaket ditt?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #9 Skrevet 26. april 2012 Ja, det er jo en grov beregning kanskje, men på diett.no kan jeg legge inn alt jeg spiser ganske detaljert (merke, type) og så forsøker jeg å runde opp når jeg anslår gram, og ellers oppgis mye i antall og da vet jeg jo hvor mye jeg har spist Men kan jeg ha lagt på meg de 2 kiloene igjen bare på en helg med bursdagsfering?I så fall får jeg bare starte fra scratch - nesten, var nede på 88,5 i dag, så har jo gått ned 1,5 kg på litt over to uker uansett, skal være fornlyd med det også Takk for innspill og tips, alle sammen!
L-8 Skrevet 26. april 2012 #10 Skrevet 26. april 2012 Det finnes ingenting som heter sparebluss. Hvis du vil senke fettprosenten din, men samtidig bevare muskelmasse bør du passe på å få i deg minst 2 g protein per kilo idealvekt daglig. For å forbrenne en kilo kroppsfett må du ha et kcalunderskudd på 9000, sånn sett enkelt å regne seg frem til. Med din kroppsvekt og aktivitetsnivå vil jeg tippe at daglig kcalforbruk ligger på ca 2500, får du i deg 1500 kcal vil det si et kcalunderskudd på ca 1000 daglig, dvs en kilo på ni dager. Er så enkelt som det! Pass nå bare på at fett og karbo kommer fra fornuftige, næringsrike kilder! Prøv gjerne å spise fett og karbo hver for seg, gjerne fett om morgenen og mer karborikt utover dagen. Og IKKE glem proteiner!!!
L-8 Skrevet 26. april 2012 #11 Skrevet 26. april 2012 Ja, det er jo en grov beregning kanskje, men på diett.no kan jeg legge inn alt jeg spiser ganske detaljert (merke, type) og så forsøker jeg å runde opp når jeg anslår gram, og ellers oppgis mye i antall og da vet jeg jo hvor mye jeg har spist Men kan jeg ha lagt på meg de 2 kiloene igjen bare på en helg med bursdagsfering?I så fall får jeg bare starte fra scratch - nesten, var nede på 88,5 i dag, så har jo gått ned 1,5 kg på litt over to uker uansett, skal være fornlyd med det også Du kan gå opp flere kilo etter en helg med utskeielser, men dette er vannvekt som du raskt går ned igjen. Blir utskeielsene hyppige er selvsagt utfallet annerledes... Takk for innspill og tips, alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #12 Skrevet 27. april 2012 Det finnes ingenting som heter sparebluss. Hvis du vil senke fettprosenten din, men samtidig bevare muskelmasse bør du passe på å få i deg minst 2 g protein per kilo idealvekt daglig. For å forbrenne en kilo kroppsfett må du ha et kcalunderskudd på 9000, sånn sett enkelt å regne seg frem til. Med din kroppsvekt og aktivitetsnivå vil jeg tippe at daglig kcalforbruk ligger på ca 2500, får du i deg 1500 kcal vil det si et kcalunderskudd på ca 1000 daglig, dvs en kilo på ni dager. Er så enkelt som det! Pass nå bare på at fett og karbo kommer fra fornuftige, næringsrike kilder! Prøv gjerne å spise fett og karbo hver for seg, gjerne fett om morgenen og mer karborikt utover dagen. Og IKKE glem proteiner!!! Tusen takk, setter stor pris på det, det regnestykket der hadde neppe min matematisk begrensede hjerne pønsket ut av seg selv. Spiser veldig fornuftig, sog følger med på næringsverdier gjennom Diett.no, slik at jeg får i meg anbefalt daglig inntak av det jeg trenger :-) Så da fortsetter jeg bare i samme bane som nå, og satser på å gå jevnt og trutt nedover i et fornuftig tempo. HI
Loglady Skrevet 27. april 2012 #13 Skrevet 27. april 2012 Det finnes ingenting som heter sparebluss. Hvis du vil senke fettprosenten din, men samtidig bevare muskelmasse bør du passe på å få i deg minst 2 g protein per kilo idealvekt daglig. For å forbrenne en kilo kroppsfett må du ha et kcalunderskudd på 9000, sånn sett enkelt å regne seg frem til. Med din kroppsvekt og aktivitetsnivå vil jeg tippe at daglig kcalforbruk ligger på ca 2500, får du i deg 1500 kcal vil det si et kcalunderskudd på ca 1000 daglig, dvs en kilo på ni dager. Er så enkelt som det! Pass nå bare på at fett og karbo kommer fra fornuftige, næringsrike kilder! Prøv gjerne å spise fett og karbo hver for seg, gjerne fett om morgenen og mer karborikt utover dagen. Og IKKE glem proteiner!!! 7000 kalorier utgjør en kilo, ikke 9000. Et underskudd på 1000 kal daglig vil gi vekttap på 1 kg i uka.
L-8 Skrevet 27. april 2012 #14 Skrevet 27. april 2012 Det finnes ingenting som heter sparebluss. Hvis du vil senke fettprosenten din, men samtidig bevare muskelmasse bør du passe på å få i deg minst 2 g protein per kilo idealvekt daglig. For å forbrenne en kilo kroppsfett må du ha et kcalunderskudd på 9000, sånn sett enkelt å regne seg frem til. Med din kroppsvekt og aktivitetsnivå vil jeg tippe at daglig kcalforbruk ligger på ca 2500, får du i deg 1500 kcal vil det si et kcalunderskudd på ca 1000 daglig, dvs en kilo på ni dager. Er så enkelt som det! Pass nå bare på at fett og karbo kommer fra fornuftige, næringsrike kilder! Prøv gjerne å spise fett og karbo hver for seg, gjerne fett om morgenen og mer karborikt utover dagen. Og IKKE glem proteiner!!! 7000 kalorier utgjør en kilo, ikke 9000. Et underskudd på 1000 kal daglig vil gi vekttap på 1 kg i uka. I teori ja, reelt må man ofte opp i 9000 for å kompensere for vannvekten fettcellene kvitter seg med under slanking, som gjerne returnerer når man er ferdig med diett. Bedre å tenke 9000 enn 7000 + vannvekt... Så blir man ikke skuffet ihvertfall
Loglady Skrevet 27. april 2012 #15 Skrevet 27. april 2012 Det finnes ingenting som heter sparebluss. Hvis du vil senke fettprosenten din, men samtidig bevare muskelmasse bør du passe på å få i deg minst 2 g protein per kilo idealvekt daglig. For å forbrenne en kilo kroppsfett må du ha et kcalunderskudd på 9000, sånn sett enkelt å regne seg frem til. Med din kroppsvekt og aktivitetsnivå vil jeg tippe at daglig kcalforbruk ligger på ca 2500, får du i deg 1500 kcal vil det si et kcalunderskudd på ca 1000 daglig, dvs en kilo på ni dager. Er så enkelt som det! Pass nå bare på at fett og karbo kommer fra fornuftige, næringsrike kilder! Prøv gjerne å spise fett og karbo hver for seg, gjerne fett om morgenen og mer karborikt utover dagen. Og IKKE glem proteiner!!! 7000 kalorier utgjør en kilo, ikke 9000. Et underskudd på 1000 kal daglig vil gi vekttap på 1 kg i uka. I teori ja, reelt må man ofte opp i 9000 for å kompensere for vannvekten fettcellene kvitter seg med under slanking, som gjerne returnerer når man er ferdig med diett. Bedre å tenke 9000 enn 7000 + vannvekt... Så blir man ikke skuffet ihvertfall Skjønner teorien. Men det er viktig å huske på at karbohydrat binder en god del vann, så dersom man kutter karbohydrater drastisk (slik at glukoselageret tømmes), vil dette gi et større vekttap, der mye er vann. Dette vil rakst komme tilbake når karbohydrater innføres igjen.
cheni Skrevet 27. april 2012 #16 Skrevet 27. april 2012 Vil bare tipse om vg vektklubb. Jeg gikk ned 8 kg passe raskt, og tror jeg lå på 1600 kcal. Supert program der bortimot alle matvarer er ferdig utregnet
**venter** Skrevet 27. april 2012 #17 Skrevet 27. april 2012 Jeg vil også anbefale 'Mat på data' (google det, så finner du det), et gratisprogram hvor du kan legge inn det du spiser og se nøyaktig hvilke næringstoffer/balanse mellom fett, type karbs og proteiner du får i deg. Tar et par minutter å sette seg inn i, men absolutt verdt det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå