Gå til innhold

Utpressing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kom til å hugge ned noen trær på naboeiendommen. Det er ikke i noens hage eller noe sånt, bare et lite skogholdt der eieren nesten aldri er innom. Nå har vi fått krav om å betale 15.000,- i erstattning. Hvis ikke vil de melde oss til politiet og saksøke oss. Har de lov til det? Hvis vi skal betale må vi ta penger fra sparekontoen til ungene. Er det lov å ta saken i egne hender slik og true med anmeldelse om vi ikke betaler? Hva bør vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ulovlig å hugge trær på andres grunn, så ja. Han kan nok anmelde det. Det lønner seg alltid å spørre først, men det har dere vel skjønt nå.

Jeg ville nok sjekket med en advokat hvordan reglene er.

Skrevet

Her er det dere som har tatt sakene i egne hender når dere har tatt dere til rette på annens eiendom.

Klart de vil reagere.

Skrevet

Bare rett og rimelig, desverre (for dere)

For grunneier er trær penger på rot.

Skrevet

Dere er absolutt erstatningspliktige, men jeg ville undersøkt og ikke bare betalt den summen grunneier slenger ut av seg.

Skrevet

Vi kom til å hugge ned noen trær på naboeiendommen. Det er ikke i noens hage eller noe sånt, bare et lite skogholdt der eieren nesten aldri er innom. Nå har vi fått krav om å betale 15.000,- i erstattning. Hvis ikke vil de melde oss til politiet og saksøke oss. Har de lov til det? Hvis vi skal betale må vi ta penger fra sparekontoen til ungene. Er det lov å ta saken i egne hender slik og true med anmeldelse om vi ikke betaler? Hva bør vi gjøre?

Hvordan kommer man bare til å hugge noen trær på annen manns grunn? Man er ute og lufter øksa og vips falt man og tok med seg noen trær i fallet?

Jeg synes det er forkastelig å ta seg slik til rette på andres eiendom. Dere er selvfølgelig erstatningspliktige og dere kan selvfølgelig bli politianmeldt.

Skrevet

Hvor mye kan et tre være verdt da? Det hadde jo blitt billigere å kjøpe veden ferdig enn å betale 15.000,-.

Skrevet

De prøver vel bare å finne en løsning før de evt melder til politiet da, der de opplyser om hva de ønsker for å unngå politisak. Enig i at det ble dyrt, men men, du kan jo bare la vær å betale og se hva som skjer.

Et annet eksempel er jo at jeg kommer til å putte en sjokolade i lomma i butikken som jeg ikke betaler for, og blir oppdaget, og da butikkeieren ønsker erstatning på 1000 kr for å unngå politisak. Selv om sjokoladen kostet 20 kroner. Men da hadde det jo vært opp til meg da, hva jeg ville gjøre videre. Ikke sikkert politiet hadde gjort noe med en slik fillesak, men på den annen side så har jeg gjort noe galt og det vet jeg jo, og ønsker jo ikke å bli anmeldt, inn til avhør eller liknende.

Skrevet

Prut litt på prisen, betal så. Ikke morro å være uvenn med naboen.

Skrevet

Få noen til å taksere trærne og betal det taksten tilsier. Og slutt å skaffe deg gratis ved fra naboens skog.

Skrevet

Det er ikke sikkert at naboen godtar en lavere pris selv om det sån sett er det trærne i seg selv er verdt. Trær kan ha flere verdier enn tømmerprisen. De kab være pene å se på, binde jorden, skape le osv. Da kan verdien for eieren være mye høyere enn tømmerprisen. Jeg leste om noen som ble dømt til å betale 100.000,- for å ha hugget ned et eneste tre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...