Gjest Heartbroken Skrevet 26. april 2012 #1 Skrevet 26. april 2012 For ikke å kuppe den andre tråden der det pågår en liten avstemning om ja eller nei til ul i uke 12, spør jeg heller her: Jeg ser at de fleste av de som sier nei, argumenterer at det ikke er en kostnad staten bør ta, men at de som ønsker det kan betale selv. Mulig jeg har misforstått, men jeg har oppfattet forslaget som at man flytter ordinær ul fra uke 18 til uke 12? Da blir det jo ikke noen merkostnad, så lenge alle allerede har tilbud om ul i uke 18? Det er også en som sier at om man virkelig ønsker det, klarer man alltids å skrape sammen 1000 kr. Da regner jeg med at du bor ganske sentralt, for her jeg bor, må vi kjøre i 25 mil for å komme til nærmeste ultralydapparat. Da kommer bensin, ferje og bompenger i tillegg. Om man i tillegg har lyst at far skal være med, må han ta ulønnet permisjon eller en feriedag med kostnadene dette medfører, så 1000 kr er nok bare en liten del av hva det koster oss i distrikta å kjøpe oss en tidlig ul. Noe å tenke på for nei-folket?
L-8 Skrevet 26. april 2012 #2 Skrevet 26. april 2012 Så det er snakk om å utvide tilbudet? Altså to ordinære UL, både uke 12 og uke 18?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 26. april 2012 #3 Skrevet 26. april 2012 Jeg har skjønt det slik at ordinær ul fortsatt skal være i uke 18/19 , men så kan man i tillegg be om ul i uke 12 dersom man ønsker det. Men kanskje jeg har oppfattet det feil? Det med kostnader er noe jeg også har tenkt på og det er ikke likt for alle, noe jeg mener det burde være. For mange vil det koste langt mer enn 1000,- (jeg regnet på det og for meg ville det kostet, enten med bil i 10 timer eller med fly til nærmeste by som utfører privat ul, rundt 4000,-) og selv om det koster å ha barn så bør helsetibudet til gravide være likt for alle, uansett hvordan økonomi man har eller hvor man bor i landet.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #4 Skrevet 26. april 2012 Jeg tror egentlig at det diskuteres begge deler. Enten 2 ordinære ultralyder, eller at det blir bare 1 i uke 18. Her så er jeg for 2ultralyder, men den i uke 18 kan være valgfri. Noe den er i dag og, men de flste vil jo se at alt er greit
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 26. april 2012 #5 Skrevet 26. april 2012 Ultralyden i uke 17-19 blir stående den, man får ekstra tilbudet om ultralyd i uke 12.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #6 Skrevet 26. april 2012 Det må jo være snakk om å utvide ja. UL i uke 12 vil jo kunne avdekke misdannelser. Men man må jo ha en rundt uke 18 for å se om fosteret utvikler seg som det skal. Vi ble innkalt til ordinær UL i uke 16 (visste ikke helt hvor langt jeg var på vei), da måtte vi komme tilbake etter et par uker for å få målt mer korrekt. I forrige svangerskap fikk jeg tidlig UL, for jeg ante ikke hvor langt jeg var på vei. Hadde jeg ikke fått det , hadde jeg ikke hatt mulighet til å ta privat. Er 20 mil til nærmeste private klinikk.
magica fra tryll Skrevet 26. april 2012 #7 Skrevet 26. april 2012 (endret) Det er mye å tenke på rundt dette både for ja og nei folket. Dette handler ikke bare om å "se at alt er ok". For meg handler det ikke om penger. Derfor er det nei fra meg. Endret 26. april 2012 av magica fra tryll
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #8 Skrevet 26. april 2012 Har også forstått det slik at vil bli tilbud om to UL. Men regelverket har jo til nå vært at legene ikke har hatt lov til å se etter eks downs så tidlig? Var selv til tidlig ul på sykehus pga tidl. aborter men fikk beskjed av legen at de kun så om det var liv da de kunne havne i fengsel dersom de screenet etter andre ting. Så det er jo en forbedring synes jeg at lovverket sannsynligvis endres.
L-8 Skrevet 26. april 2012 #9 Skrevet 26. april 2012 Men... MÅ det da være tidlig UL uke 12, eller kan man velge å ta den for eksempel i uke 9? Jeg tror nesten ikke jeg hadde villet at for eksempel nakkefolden skulle sjekkes, for jeg tror at dersom det ville bli funnet avvik ville det være en for omfattende avgjørelse for meg å ta, ville kanskje ha angret den ene eller andre veien resten av livet... Men det er jo emosjonelle meg da, og når det er sagt er det jo veldig betryggende å se et bankende lite hjerte, men da ille jeg heller ha valgt å gjøre det så tidlig som mulig, gjerne uke 9...
*bolla pinnsvin* Skrevet 26. april 2012 #10 Skrevet 26. april 2012 Du sier det jo selv, Heartbroken: Det koster deg jo masse penger å komme deg til UL, så det blir jo bare en tusenlapp ekstra uansett. Jeg står fortsatt på at dette ikke er en nødvendig del av svangerskapsomsorgen, men et skapt behov. Så derfor synes jeg at de som føler på det behovet kan dekke kostnadene selv.
Gjest Heartbroken Skrevet 26. april 2012 #11 Skrevet 26. april 2012 (endret) Du sier det jo selv, Heartbroken: Det koster deg jo masse penger å komme deg til UL, så det blir jo bare en tusenlapp ekstra uansett. Jeg står fortsatt på at dette ikke er en nødvendig del av svangerskapsomsorgen, men et skapt behov. Så derfor synes jeg at de som føler på det behovet kan dekke kostnadene selv. Når det er et offisielt tilbud, får man dekket reisekostnader. Så det blir veldig mye dyrere å ta privat ul i forhold til å benytte seg av et ordinært tilbud. Skjønner? Om du ser sånn på det, så er jo UL totalt et "skapt behov". I gamle dager tok de imot barna når de kom, enten det var en mnd før termin eller en mnd etter, de tok i mot barn med åpen ryggmarg, manglende nyrer og store hjertefeil uten å være forberedt på det. Vil du tilbake til den tiden? Medisinen er i stadig utvikling, og mennesker har alltid benyttet seg av de nye oppdagelsene ettersom de kom. Hvorfor skal ul i uke 12 være annerledes? Endret 26. april 2012 av Heartbroken
*bolla pinnsvin* Skrevet 26. april 2012 #12 Skrevet 26. april 2012 Du sier det jo selv, Heartbroken: Det koster deg jo masse penger å komme deg til UL, så det blir jo bare en tusenlapp ekstra uansett. Jeg står fortsatt på at dette ikke er en nødvendig del av svangerskapsomsorgen, men et skapt behov. Så derfor synes jeg at de som føler på det behovet kan dekke kostnadene selv. Når det er et offisielt tilbud, får man dekket reisekostnader. Så det blir veldig mye dyrere å ta privat ul i forhold til å benytte seg av et ordinært tilbud. Skjønner? Om du ser sånn på det, så er jo UL totalt et "skapt behov". I gamle dager tok de imot barna når de kom, enten det var en mnd før termin eller en mnd etter, de tok i mot barn med åpen ryggmarg, manglende nyrer og store hjertefeil uten å være forberedt på det. Vil du tilbake til den tiden? Medisinen er i stadig utvikling, og mennesker har alltid benyttet seg av de nye oppdagelsene ettersom de kom. Hvorfor skal ul i uke 12 være annerledes? Sorry, men uansett hvordan du argumenterer, så kommer jeg ikke til å bli enig med deg. UL med hovedformålet å roe engstelige foreldre synes jeg ikke skal dekkes av fellesskapet, men av de vordende foreldre selv.
Gjest Heartbroken Skrevet 26. april 2012 #13 Skrevet 26. april 2012 Du sier det jo selv, Heartbroken: Det koster deg jo masse penger å komme deg til UL, så det blir jo bare en tusenlapp ekstra uansett. Jeg står fortsatt på at dette ikke er en nødvendig del av svangerskapsomsorgen, men et skapt behov. Så derfor synes jeg at de som føler på det behovet kan dekke kostnadene selv. Når det er et offisielt tilbud, får man dekket reisekostnader. Så det blir veldig mye dyrere å ta privat ul i forhold til å benytte seg av et ordinært tilbud. Skjønner? Om du ser sånn på det, så er jo UL totalt et "skapt behov". I gamle dager tok de imot barna når de kom, enten det var en mnd før termin eller en mnd etter, de tok i mot barn med åpen ryggmarg, manglende nyrer og store hjertefeil uten å være forberedt på det. Vil du tilbake til den tiden? Medisinen er i stadig utvikling, og mennesker har alltid benyttet seg av de nye oppdagelsene ettersom de kom. Hvorfor skal ul i uke 12 være annerledes? Sorry, men uansett hvordan du argumenterer, så kommer jeg ikke til å bli enig med deg. UL med hovedformålet å roe engstelige foreldre synes jeg ikke skal dekkes av fellesskapet, men av de vordende foreldre selv. Ja, men da skjønner du svært lite av hva ul i uke 12 innebærer! Det er slett ikke for å berolige engstelige foreldre! Tror du virkelig det? Det er for å finne store avvik på fosteret, som enten er for store til å leve med, og dermed spare mor for en senabort opp til uke 20 (det er stor forskjell på å abortere i uke 12 iforhold til uke 20 som du sikkert vet), og å oppdage risikosvangerskap så tidlig som mulig og dermed ta forhåndsregler for at svangerskapet kan gjennomføres på best mulig måte. Hadde min lille engels sykdom blitt oppdaget i uke 12 (i uke 18 var det for sent å oppdage dette), hadde jeg vært spart for å bære frem og miste et barn som ikke kunne leve, storesøsken hadde blitt spart for sorgen det er å miste lille som de har gledet seg sånn til å møte, og ikke minst hadde lille sluppet en svært hard fødsel og smerter! Legens sa at den diagnosen var et stort argument for å innføre ordinær ul i uke 12. Men hvis du har bestemt deg at du holder på ditt uansett hvilke argumenter du blir presentert for, så får du bare leve i den verden hvor du vet best!
*bolla pinnsvin* Skrevet 26. april 2012 #14 Skrevet 26. april 2012 Du sier det jo selv, Heartbroken: Det koster deg jo masse penger å komme deg til UL, så det blir jo bare en tusenlapp ekstra uansett. Jeg står fortsatt på at dette ikke er en nødvendig del av svangerskapsomsorgen, men et skapt behov. Så derfor synes jeg at de som føler på det behovet kan dekke kostnadene selv. Når det er et offisielt tilbud, får man dekket reisekostnader. Så det blir veldig mye dyrere å ta privat ul i forhold til å benytte seg av et ordinært tilbud. Skjønner? Om du ser sånn på det, så er jo UL totalt et "skapt behov". I gamle dager tok de imot barna når de kom, enten det var en mnd før termin eller en mnd etter, de tok i mot barn med åpen ryggmarg, manglende nyrer og store hjertefeil uten å være forberedt på det. Vil du tilbake til den tiden? Medisinen er i stadig utvikling, og mennesker har alltid benyttet seg av de nye oppdagelsene ettersom de kom. Hvorfor skal ul i uke 12 være annerledes? Sorry, men uansett hvordan du argumenterer, så kommer jeg ikke til å bli enig med deg. UL med hovedformålet å roe engstelige foreldre synes jeg ikke skal dekkes av fellesskapet, men av de vordende foreldre selv. Ja, men da skjønner du svært lite av hva ul i uke 12 innebærer! Det er slett ikke for å berolige engstelige foreldre! Tror du virkelig det? Det er for å finne store avvik på fosteret, som enten er for store til å leve med, og dermed spare mor for en senabort opp til uke 20 (det er stor forskjell på å abortere i uke 12 iforhold til uke 20 som du sikkert vet), og å oppdage risikosvangerskap så tidlig som mulig og dermed ta forhåndsregler for at svangerskapet kan gjennomføres på best mulig måte. Hadde min lille engels sykdom blitt oppdaget i uke 12 (i uke 18 var det for sent å oppdage dette), hadde jeg vært spart for å bære frem og miste et barn som ikke kunne leve, storesøsken hadde blitt spart for sorgen det er å miste lille som de har gledet seg sånn til å møte, og ikke minst hadde lille sluppet en svært hard fødsel og smerter! Legens sa at den diagnosen var et stort argument for å innføre ordinær ul i uke 12. Men hvis du har bestemt deg at du holder på ditt uansett hvilke argumenter du blir presentert for, så får du bare leve i den verden hvor du vet best! Kjære vene! Bare fordi jeg ikke mener det samme som deg..? Sier ikke at jeg vet best, men dette er min mening og den må jeg få liv til å ha. Kanskje er du ekstra sår pga hva som har skjedd med deg og det er jo i grunn forståelig, men jeg må fortsatt få mene noe. Det er bare å innse det at hovedgrunnen til at man innfører dette er fordi foreldre gjerne vil vite om avvik ved fosteret slik at de kan abortere, enten dette barnet kunne levd opp eller ei. Fair enough, ser den, men da synes jeg man kan betale for dette selv.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 26. april 2012 #15 Skrevet 26. april 2012 Du sier det jo selv, Heartbroken: Det koster deg jo masse penger å komme deg til UL, så det blir jo bare en tusenlapp ekstra uansett. Jeg står fortsatt på at dette ikke er en nødvendig del av svangerskapsomsorgen, men et skapt behov. Så derfor synes jeg at de som føler på det behovet kan dekke kostnadene selv. Når det er et offisielt tilbud, får man dekket reisekostnader. Så det blir veldig mye dyrere å ta privat ul i forhold til å benytte seg av et ordinært tilbud. Skjønner? Om du ser sånn på det, så er jo UL totalt et "skapt behov". I gamle dager tok de imot barna når de kom, enten det var en mnd før termin eller en mnd etter, de tok i mot barn med åpen ryggmarg, manglende nyrer og store hjertefeil uten å være forberedt på det. Vil du tilbake til den tiden? Medisinen er i stadig utvikling, og mennesker har alltid benyttet seg av de nye oppdagelsene ettersom de kom. Hvorfor skal ul i uke 12 være annerledes? Sorry, men uansett hvordan du argumenterer, så kommer jeg ikke til å bli enig med deg. UL med hovedformålet å roe engstelige foreldre synes jeg ikke skal dekkes av fellesskapet, men av de vordende foreldre selv. Hovedformålet er jo ikke å roe engstelige foreldre, det blir jo samme prinsipp som i uke 18; å se at fosteret utvikler seg normalt, og prøve å avdekke evt avvik og fosterskader.
Gjest Heartbroken Skrevet 26. april 2012 #16 Skrevet 26. april 2012 Du sier det jo selv, Heartbroken: Det koster deg jo masse penger å komme deg til UL, så det blir jo bare en tusenlapp ekstra uansett. Jeg står fortsatt på at dette ikke er en nødvendig del av svangerskapsomsorgen, men et skapt behov. Så derfor synes jeg at de som føler på det behovet kan dekke kostnadene selv. Når det er et offisielt tilbud, får man dekket reisekostnader. Så det blir veldig mye dyrere å ta privat ul i forhold til å benytte seg av et ordinært tilbud. Skjønner? Om du ser sånn på det, så er jo UL totalt et "skapt behov". I gamle dager tok de imot barna når de kom, enten det var en mnd før termin eller en mnd etter, de tok i mot barn med åpen ryggmarg, manglende nyrer og store hjertefeil uten å være forberedt på det. Vil du tilbake til den tiden? Medisinen er i stadig utvikling, og mennesker har alltid benyttet seg av de nye oppdagelsene ettersom de kom. Hvorfor skal ul i uke 12 være annerledes? Sorry, men uansett hvordan du argumenterer, så kommer jeg ikke til å bli enig med deg. UL med hovedformålet å roe engstelige foreldre synes jeg ikke skal dekkes av fellesskapet, men av de vordende foreldre selv. Ja, men da skjønner du svært lite av hva ul i uke 12 innebærer! Det er slett ikke for å berolige engstelige foreldre! Tror du virkelig det? Det er for å finne store avvik på fosteret, som enten er for store til å leve med, og dermed spare mor for en senabort opp til uke 20 (det er stor forskjell på å abortere i uke 12 iforhold til uke 20 som du sikkert vet), og å oppdage risikosvangerskap så tidlig som mulig og dermed ta forhåndsregler for at svangerskapet kan gjennomføres på best mulig måte. Hadde min lille engels sykdom blitt oppdaget i uke 12 (i uke 18 var det for sent å oppdage dette), hadde jeg vært spart for å bære frem og miste et barn som ikke kunne leve, storesøsken hadde blitt spart for sorgen det er å miste lille som de har gledet seg sånn til å møte, og ikke minst hadde lille sluppet en svært hard fødsel og smerter! Legens sa at den diagnosen var et stort argument for å innføre ordinær ul i uke 12. Men hvis du har bestemt deg at du holder på ditt uansett hvilke argumenter du blir presentert for, så får du bare leve i den verden hvor du vet best! Kjære vene! Bare fordi jeg ikke mener det samme som deg..? Sier ikke at jeg vet best, men dette er min mening og den må jeg få liv til å ha. Kanskje er du ekstra sår pga hva som har skjedd med deg og det er jo i grunn forståelig, men jeg må fortsatt få mene noe. Det er bare å innse det at hovedgrunnen til at man innfører dette er fordi foreldre gjerne vil vite om avvik ved fosteret slik at de kan abortere, enten dette barnet kunne levd opp eller ei. Fair enough, ser den, men da synes jeg man kan betale for dette selv. Du har full rett til å mene det du vil, det jeg reagerte på var at du sa at man kunne komme med hvilke argumenter man ville, du har bestemt deg for hva du mener og det holder du på uansett hvilken informasjon du får. Det kaller jeg å "vite best". Og det å antyde at jeg har min mening pga at jeg er "sår" over å ha mistet babyen min.....jeg har ikke ord!
maryM Skrevet 26. april 2012 #17 Skrevet 26. april 2012 "Det er bare å innse det at hovedgrunnen til at man innfører dette er fordi foreldre gjerne vil vite om avvik ved fosteret slik at de kan abortere, enten dette barnet kunne levd opp eller ei. Fair enough, ser den, men da synes jeg man kan betale for dette selv." Nei, hovedgrunnen er å oppdage risikosvangerskap hvor man tidlig kan sette igang tiltak for at mor og barn skal overleve/bli friske.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 26. april 2012 #18 Skrevet 26. april 2012 Jeg er vel en av de her inne som har vært på flest UL i løpet av graviditeten, tror faktisk det endte på 13 stk. Ikke noe jeg nødvendigvis er kjempeglad for, men jeg fikk en unik mulighet til å følge opp babyen tett hele veien, og DET er jeg glad for. Hadde et risikosvangerskap, og det fant de ut tidlig (faktisk på UL i uke 12), og fikk lagt til rette for videre oppfølging via sykehus og leger. Er veldig glad for at jeg tok avgjørelsen å dra på 12-ukers UL, trass i alt som fulgte i kjølvannet av det. I dag sitter jeg her med en frisk og sterk gutt, og kjenner at jeg hadde gladelig gjort det om igjen om jeg hadde fått sjansen (tidlig UL altså). Men det er nok mange som ikke tenker på å ta tidlig UL, og jeg synes absolutt det burde være en del av tilbudet, på samme måte som ordinær UL i dag. Det er ikke snakk om å bruke UL som et bruk og kast system, at så fort det er tegn til et lite avvik så aborterer man. Jeg synes Heartbroken sier det veldig bra, med at man kan spare foreldre for veldig mye ved å finne terminale feil tidlig. De kan avdekke sykdommer og genfeil som før eller siden vil føre til abort uansett. Eller forberede foreldre på evt sykdommer og syndromer som barnet kan få. Mange velger jo å beholde uansett. Eller man kan velge å ikke ta UL i uke 12, og vente på UL i uke 18. Noen vil jo ikke ha UL i det hele tatt. Et sånt tilbud støtter jeg fullt opp om.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #19 Skrevet 26. april 2012 Tror ikke de kan kutte ut ultralyden i uke 18/19. Hovegrunnen til det er vel fordi det er da det settes termindato, som har betydning ift evt igangsettelse av fødsel og i forhold til utbetling av foreldrepenger. Er på dette tidspunktet hvor de fleste fostere har lik utvikling og at de derfor klarer å sette termindato. I tillegg til å se at uvikling har skjedd slik det skal. Er helt enig i at det må nøye overveies om man skal gi tilbudet til alle, men jeg mener det er såpass viktig at jeg ville stemt JA. Selvsagt har økonomi noe å si, vi ser det jo bare på nyhetene ang de kreftsyke som ikke får medisinen pga for store kostnader (og liten dokumentert positiv virkning). Det er jo samme her. Pengene vil spare liv og drepe på samme måte ut fra de prioriteringer man tar. Men jeg er ikke enig i at denne ultralyden gjøres for å berolige foreldrene (selv om det selvsagt gjør det også!), det er viktigere grunner som ligger bak, og dem som ikke ser det synes jeg er noe trangsynte. Jeg synes det har så mange positive effekter at det burde innføres, så får de heller kutte ut det foreldreforberedende kurset eller 1-2 av de oppfølgingstimene man har hos jordmor, bare for å få det til å gå "rundt" hvis det er snakk om økonomiske konsekvenser. Jeg også skjønner jo at det vil koste, og at pengene må tas ifra en plass.
mummitrollet <3 Skrevet 26. april 2012 #20 Skrevet 26. april 2012 Synes det holder i massevis med ul i uke 18. Under sist svangerskap påkostet jeg meg 3 private ul kun pga av mine egne uroligheter. Er gravid i igjen i uke 11 nå og synes fint at jeg klarer meg med den ene ultralyden i uke 18. Forøvrig har jeg vært hos privat jordmor og fått tatt ul denne gangen også selv om jeg vet at legen min ville henvist meg til sykehuset om jeg spurte om det. Men det føler jeg blir helt feil! Jeg er friskt og rask og babyen ser ut til å ha det bra! Absolutt ikke medisinsk grunn til ultralyd.
*bolla pinnsvin* Skrevet 26. april 2012 #21 Skrevet 26. april 2012 Du sier det jo selv, Heartbroken: Det koster deg jo masse penger å komme deg til UL, så det blir jo bare en tusenlapp ekstra uansett. Jeg står fortsatt på at dette ikke er en nødvendig del av svangerskapsomsorgen, men et skapt behov. Så derfor synes jeg at de som føler på det behovet kan dekke kostnadene selv. Når det er et offisielt tilbud, får man dekket reisekostnader. Så det blir veldig mye dyrere å ta privat ul i forhold til å benytte seg av et ordinært tilbud. Skjønner? Om du ser sånn på det, så er jo UL totalt et "skapt behov". I gamle dager tok de imot barna når de kom, enten det var en mnd før termin eller en mnd etter, de tok i mot barn med åpen ryggmarg, manglende nyrer og store hjertefeil uten å være forberedt på det. Vil du tilbake til den tiden? Medisinen er i stadig utvikling, og mennesker har alltid benyttet seg av de nye oppdagelsene ettersom de kom. Hvorfor skal ul i uke 12 være annerledes? Sorry, men uansett hvordan du argumenterer, så kommer jeg ikke til å bli enig med deg. UL med hovedformålet å roe engstelige foreldre synes jeg ikke skal dekkes av fellesskapet, men av de vordende foreldre selv. Ja, men da skjønner du svært lite av hva ul i uke 12 innebærer! Det er slett ikke for å berolige engstelige foreldre! Tror du virkelig det? Det er for å finne store avvik på fosteret, som enten er for store til å leve med, og dermed spare mor for en senabort opp til uke 20 (det er stor forskjell på å abortere i uke 12 iforhold til uke 20 som du sikkert vet), og å oppdage risikosvangerskap så tidlig som mulig og dermed ta forhåndsregler for at svangerskapet kan gjennomføres på best mulig måte. Hadde min lille engels sykdom blitt oppdaget i uke 12 (i uke 18 var det for sent å oppdage dette), hadde jeg vært spart for å bære frem og miste et barn som ikke kunne leve, storesøsken hadde blitt spart for sorgen det er å miste lille som de har gledet seg sånn til å møte, og ikke minst hadde lille sluppet en svært hard fødsel og smerter! Legens sa at den diagnosen var et stort argument for å innføre ordinær ul i uke 12. Men hvis du har bestemt deg at du holder på ditt uansett hvilke argumenter du blir presentert for, så får du bare leve i den verden hvor du vet best! Kjære vene! Bare fordi jeg ikke mener det samme som deg..? Sier ikke at jeg vet best, men dette er min mening og den må jeg få liv til å ha. Kanskje er du ekstra sår pga hva som har skjedd med deg og det er jo i grunn forståelig, men jeg må fortsatt få mene noe. Det er bare å innse det at hovedgrunnen til at man innfører dette er fordi foreldre gjerne vil vite om avvik ved fosteret slik at de kan abortere, enten dette barnet kunne levd opp eller ei. Fair enough, ser den, men da synes jeg man kan betale for dette selv. Du har full rett til å mene det du vil, det jeg reagerte på var at du sa at man kunne komme med hvilke argumenter man ville, du har bestemt deg for hva du mener og det holder du på uansett hvilken informasjon du får. Det kaller jeg å "vite best". Og det å antyde at jeg har min mening pga at jeg er "sår" over å ha mistet babyen min.....jeg har ikke ord! Selvsagt er synet ditt på dette farget av at du har mistet barnet ditt! Noe annet ville vært rart. Hadde jeg vært i samme situasjon som deg, så hadde jeg vel også tenkt annerledes. Synes ikke akkurat jeg har sagt noe stygt når jeg antyder det? Vi er alle farget av våre opplevelser og det er helt naturlig. Jeg mener det er andre ting som bør prioriteres før dette, bl.a billigere tannbehandling til alle, bedre eldreomsorg, osv. Jeg er fullt for at man har mulighet til tidlig UL, men mener fortsatt at dette er noe som bør bekostes av hver enkelt. Har lest mange utsagn fra leger som rett ut sier at dette ikke er medisinsk nødvendig og at et slikt vedtak vil gjøres med hjertet, ikke med hodet. Men greit nok, jeg vil da aldri protestere på dette vedtaket om det kommer, men jeg trenger allikevel ikke å støtte det.
*bolla pinnsvin* Skrevet 26. april 2012 #22 Skrevet 26. april 2012 Har forresten en liten kommentar til, Heartbroken: Om du følte deg støtt av det jeg skrev ang barnet ditt, så var det overhodet ikke meningen. Du skrev ganske følelsesladet om det og sånt setter spor i sjela. Derfor antok jeg også at det gjør noe med hvordan man ser på visse spørsmål, som f.eks dette. Mente ikke å antyde at du ikke klarer å tenke rasjonelt på en sak som dette pga hva som har skjedd med dere.
Dini Skrevet 26. april 2012 #23 Skrevet 26. april 2012 1 ting når det kommer til det du skrev, at man alltids kan skrape sammen 1000 kr..Dere som ikke har mye penger i mnd.. nok til å spare opp til tidlig ul.. hvorfor bli gravid om en ikke har 1000 kr å bruke ekstra i mnd..? her er vi heldige da en ul privat koster 50 kr hos en svært dyktig gynekolog. ja du så riktig, 50 kr.. Jeg håper tidlig ul kommer i tillegg til ord ul. var glad jeg gikk til privat tidlig og oppdaget Ma så jeg slapp å evnt få det i trynet på ord ul at jeg ikke var gravid likevel.. spesielt når ord ul er nesten halvveis i et svangerskap.. værsåsnill overse skrivefeil, ligger m tulla på armen og skriver m venstre
Isola&Lille+julegave Skrevet 27. april 2012 #24 Skrevet 27. april 2012 Det å si at ultralyd i uke 12 blir for dyrt for samfunnet, faller jo på sin egen urimelighet!! Hvor mye koster det ikke samfunnet å ta vare på syke barn?? Dette er ikke et kostnadsspørsmål. Jeg ville ha ultralyd i uke 12 for om det hadde vært noe alvorlig galt hadde jeg garantert tatt abort. Og det er jo Veldig mye bedre å abortere i uke 12 enn 18/20!!! Det burde være en selvfølge med dagens teknologi og mulighet at alle mødre får velge om de vil sette syke barn til verden. Like selvfølgelig som at de som ikke vil ta ultralyd ikke trenger det.
☆twinkle twinkle Skrevet 27. april 2012 #25 Skrevet 27. april 2012 Om vi ser til Danmark så har jo Tidlig ul ført til at det blir født mange færre med downs foreksempel.( og det er bare en av diagnosene som Ikke blir båret frem ) Om du vil beholde din lille som har downs så må du jammen meg få høre hva det koster samfunnet!! Hvor er barmhjertigheten? Om vi fikk tidlig ul innført i Norge hvordan skal vi da unngå denne ukulturen? Kanskje vi kan klare det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå