Gå til innhold

Baby overnatte hos mormor (mor og far er slitne)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er 6 mnd gammel. Hun har den siste uka vært ganske så krevende både dag og natt. Hun har vært vanskelig å få til å sove både på dagen og kvelden og det har blitt en del oppvåkninger i løpet av natta.

Hun må trilles i søvn på dagtid, eller sovne i bilen og bæres i seng. Hun trenger at vi er inne hos henne på kvelden. Og hun våkner ca 2 ganger hver natt hvor hun er våken en time før hun sovner igjen. Dette er ganske så slitsomt. Hvertfall når man ikke er vant til det. Mulig det er et utviklingssprang.

Vi har vurdert å sende henne til mormoren sin en natt. Hadde dere gjort det? Mormoren har passet henne en del før. Hun har passet henne hele dager hjemme hos oss mens vi har vært borte. Vi har vært hos mormoren med datteren vår flere ganger så hun er kjent der.

Men vil det være dumt av oss å sende henne til mormoren nå som situasjonen er slik?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Hvorfor ikke så lenge ho kjenner mormora si og mormora har lyst?

Mormoren blir jo klart over situasjonen og vår erfaring er at de sover som engler når de sover hos besteforeldra :P

Skrevet

Ja, jeg hadde gjort det. Noen ganger trenger man rett å slett en pause for å hente seg inn igjen.

Jeg sendte min på overnatting når han var 5mnd til sin bestemor, både jeg og mannen var syke og trengte mye søvn. Da da var det bedre at han var med bestemoren som var frisk med masse energi og lyst. :)

Vi la oss vel i 9 tiden på kvelden og sov helt til 9dagen etterpå, og det hjalp veldig!

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Bare å spøre mormora om hun har lyst det ;) Vi sendte sønnen vår til mormor når han var 5 mnd, da hadde vi hatt to uker med mye nattevåke osv. Mens hos mormor sov han som en drøm i 11 timer i strekk ;-p hehe

Gjest peacock
Skrevet

Kanskje hun holder på å få tenner? Har dere prøvd å smøre med dentinox før hun skal sove og når hun våkner på natt? Funker her i huset :-)

Når det så er sagt tror jeg ikke hun tar skade av å sove hos besteforeldrene en natt eller to, så lenge hun kjenner de godt og ikke lider av seperasjonsangst eller liknende da :-)

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Send henne til mormor og legg dere til å sove :)

Da kan mormor og babyen kose seg og dere får ladet batteriene. Vinn-vinn situasjon for dere alle :D

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Så lenge mormoren vil er det jo bare bra! Mille sov hos mormor og moffa første gang da hun var 10 uker og jeg utslitt, har sovet der 1 gang hver 2 mnd kanskje siden dette +-.

Lever henne med god samvittighet, kos dere vær kjærester, spis god mat, eller bare sov...

Skrevet

Høres nydelig ut med en velfortjent pause. Hadde jeg ikke hatt noenting imot å gjøre. KJøR På! :)

Skrevet

Kanskje hun holder på å få tenner? Har dere prøvd å smøre med dentinox før hun skal sove og når hun våkner på natt? Funker her i huset :-)

Når det så er sagt tror jeg ikke hun tar skade av å sove hos besteforeldrene en natt eller to, så lenge hun kjenner de godt og ikke lider av seperasjonsangst eller liknende da :-)

Takk for beroligende svar :) Leste nemlig et sted at et spedbarn ikke burde være borte fra mammaen flere timer enn de var måneder gamle, altså at mor kunne være vekk fra babyen 6 timer da den er 6 mnd. Men jeg syns det hørtes litt drøyt ut.

Tror nok det er noen tennner på gang ja, men har ikke merket merkbart bedring med Dentinox.

Tror ikke hun har separasjonsangst. Vi var hos bestemoren i går og jeg var borte en liten halvtime uten noe form for tull, så da har hun vel ikke separasjonsangst?

Mormoren har veldig lyst til å ha henne forresten :)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Heldige dere som har en mormor som har lyst å kose seg med tulla :)

Lever henne med god samvittighet, dette gjør godt for både mamma, pappa, mormor og tulla :) Altså en ren vinn-vinn situasjon. Ingen barn har vond av å være fra foreldrene en natt i blant så lenge de er i trygge omgivelser.

Skrevet

Ja! Foreldre trenger overskudd for å fungere, og barnet har bare godt av å være med mormor.

Skrevet

Jeg har også lest det med antall timer borte som barnet er antall måneder. Men, ikke alt står i en bok. Og du kjenner jo barnet ditt, ser det ikke ut til at hun har separasjonsangst og hun bare koser seg, så får hun det helt sikkert helt supert! Uansett, så tenker jeg at det ikke er skadelig for babyen å være hos andre litt, og når foreldrene trenger det så må man bare blåse i hva eventuelle bøker osv sier. Hvis magefølelsen sier det er greit, så er det nok det :)

Skrevet

Takk for beroligende svar :) Leste nemlig et sted at et spedbarn ikke burde være borte fra mammaen flere timer enn de var måneder gamle, altså at mor kunne være vekk fra babyen 6 timer da den er 6 mnd. Men jeg syns det hørtes litt drøyt ut.

Akkurat det der er en seigliva myte som bare er piss. Det skal liksom være sluk at babyn ikke husker flere timer enn det antall måneder den er, og at den derforvglemmer deg etter få timer!

Men det er bare tull.

Det er mange måter å huske på og mange typer hukommelse.

Den myten der tror jeg stammer fra forsøk som dreier seg om babyers eksplisitte minne, (tror jeg det heter), som går på konkrete hendelser. Husker babyen f.eks at det lå en ball på bordet, og hvor lenge husker den det? Kan være at babyer gjennomsnitlig husker slike ting ca. en time pr. måned gamle er og at dette har blitt feiltolka til at babyen kan glemme mamma etter få timer!

I virkeligheten huskes nære personer, en del gjentagende hendelser o.l. på en helt annen måte enn konkrete hendelser, også hos babyer. De "lagres" anderledes, (implisitt minne) og babyen kan reagere på objekter eller huske mennesker fra langt tilbake. Derfor kunne den fire måneder gamle babyen min begynne å sutre ved synet av nesesugeren, som han ikke likte, selv om det var måneder siden sist han var forkjøla. Han hadde neppe noe klart minne om hva det var og når han så den sist, men forbant den fortsatt med noe negativt.

Og derfor glemmer ikke babyen mammaen eller andre nære omsorgspersoner etter få timer. Hun fortsetter å oppleves som trygg, kjent og kjær. Babyen husker. Den husker kanskje ikke når den så deg sist, men den vet at den synes du er den beste i verden.

Alle som har en nærværende pappa f.eks. Kan jo selv observere at babyen på ingen måte behandler ham som fremmed bare fordi han har vært på jobb!

Skulle ønske vi kunne avlive denne myten, den fører bare til unødvendig dårlig samvittighet og stress.

Skrevet

Det er selvsagt helt i orden!

Et lite tips: Prøv å få til at dere begge ikke får nattesøvnen forstyrret hver natt. Del litt på det! Ingen grunn til at begge skal våkne hver gang.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Kan også si at hun ikke er skeptiske til fremmede, så tror hun er en ganske trygg baby :)

Hilsen HI

Skrevet

Det er ikke noe problem så lenge det er mormor som passer barnet. Hvis det derimot er snakk om å la barnet være hos svigermor eller, Gud forby, sammen med barnefar om du ikke bor sammen med ham. Da får barnet angst og tilknytingsproblemer for resten av livet!

Skrevet

Send henne til mormor. Bruk timene til å nyte hverandre og sov.

Jeg er veldig glad i farmoren til mine barn, hun stjal nesten ungen første gang og gav meg beskjed om å sove. Det var vist ikke så vanskelig å se på meg at det hadde vært dårlig søvn på meg enstund, så hun tok med seg jenta hjem slik at jeg fikk sovet ut litt. Jeg skjønte det ikke før den kvelden hvor utslitt jeg var og hvor godt det gjorde å få sove en hel natt.

Farmor og jentungen hadde kost seg, selv om de hadde vært våkene store deler av natta så hadde de kost seg.

Farmor sender meg av og til melding om han hun kommer og henter ungene, for jeg skal sove ut. Nå sier hun at jeg og min mann må få litt kjærestetid sammen (nå er ungene ikke så små lenger, så jeg er ikke så sliten så nå må hun ha en annen grunn til å ha de enda mer på besøk. Og det må jo sies at jeg ikke er sammen med sønnen hennes lenger)

La barnet ditt og mormoren kose seg sammen, nyt det!

Skrevet

Eh JA!!!!!!!! Har selv besteforeldre til våre barn som var knappe 2 mnd da de sov over hos min mor i nabolaget.

Skrevet

Det er ikke noe problem så lenge det er mormor som passer barnet. Hvis det derimot er snakk om å la barnet være hos svigermor eller, Gud forby, sammen med barnefar om du ikke bor sammen med ham. Da får barnet angst og tilknytingsproblemer for resten av livet!

Hva er dette for salg svar da? Har jo ingenting med tråden å gjøre.

Skrevet

Hvis jeg skal være ubarmhjertig ærlig med meg selv, så vet jeg at jeg ikke vill gjort det. Men det er fordi jeg er en idiot som har vondt for å ta imot hjelp og for å være borte fra barna mine før de fyller året ;)

Egentlig skulle jeg ønske jeg var mer avslappet, og at vi hadde besteforeldre eller andre i nærheten med helse til å ta et lite knøtt en natt :)

Kjør på, og riktig god og søvnfull natt til dere!

Skrevet

*Gjesp*... er så trøtt som fy!

Lurer på å gjøre som deg, sende minste til mormor en tur. Har hatt kontinuerlig nattevåk siden snuppa kom i august... Og lite søvn om natten siden april i fjor pga svangerskapet.

Tror kroppen min har blitt vant til korte søvnperioder. Tror jeg på det meste har sovet tre timer i strekk på ett år..

Så - *gjesp* igjen... ;-)

Kos deg med barnevakt!

Skrevet

Ja da er veslejenta vår hos mormor :)

Det er godt å være alene, men du så rart det er også!! Skal nyte en god nattsøvn og gleder meg til å hente henne igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...