Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Skal inn til samtale i morgen og lurer litt på hva som kommer til å skje..
Nullstress;) Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Hei Ja, jeg var det i sept 07. Jeg har genfeilen brca1 som går på bryster og eggstokker. Jeg husker ikke eksakt hva som ble sagt, men kan ta det jeg kommer på Jeg fikk da bekreftet at jeg hadde genfeilen. Vi snakket om prognosene mine (som i MITT tilfelle var en 80%sjangs til å få brystnog eggstokk-kreft) Vi snakket om mulighetene mine (hyppig kontroll eller opperasjoner) Vi snakket om sykdomshistorien i familien. Hun jeg snakket med var veldig hyggelig. Dette går nok så bra skal du se Har du fårr bekreftet gen-feil eller er det det su skal finne ut av i morgen? Klem
Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Jeg har også vært der. Min mor fikk brystkreft og jeg ba henne genteste seg. Det viste seg at hun hadde genfeilen BRCA 2. Da fikk jeg også tilbud om å genteste meg. Noe jeg gjorde, jeg hadde ikke genfeilen. Det som skjer er at hun genetikeren forklarer hvilke konsekvenser den genfeilen betyr og om familiesituasjonen (om du har kreft i nære relasjoner), mor, far, bestemor. Min mor fikk genfeilen av sin far.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Ble henvist for andre gang i august 2011, men har enda ikke kommet inn. Har purret, men ingen ting skjer. Jeg har hatt brystkreft og vil derfor gjerne vite om mine barn kan være i risikogruppen.
Nullstress;) Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Ble henvist for andre gang i august 2011, men har enda ikke kommet inn. Har purret, men ingen ting skjer. Jeg har hatt brystkreft og vil derfor gjerne vite om mine barn kan være i risikogruppen. Vil du finne ut av om du har genfeilen? Eller veit du det allerede? For barna kan ikke teste seg før de er fylt 18 år.... (var bare ikke helt sikker på om jeg forsto hva du mente skjønner du).
Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 Tusen takk for svar. Har ikke tatt gentesten enda, regner egentlig med at de gjør det der??? Skal til samtale pga symptomer og spesiell familie historikk. Legen vil ha meg til CT på Ullevål, men de nekter før jeg har tatt en gentest så legene purret og da fikk jeg time etter to uker. Føler meg veldig godt i varetatt av de norske helsevesenet, selv om jeg har drevet med undersøkelser siden september. Forhåpentligvis er gentesten negativ og så er det bare å håpe at de ikke finner noe på neste trippeldiagnostikk i mai. Da kan jeg stenge dette kapitlet igjen for en stund. #4 Synes det er veldig rart at du ikke har hørt noe, mtp din historikk.
midgard Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Jeg er genetestet pga familiens historikk, "vi" har ikke genetisk (om det er noe som heter de - husker ikke navnet på genet) kreft i familien (eggstokk). Men undersøker meg årlig hos lege alikevel (celleprøver). Tar rett og slett ikke sjansen på noe annet. Jeg syntes legen som informerte oss var vanskelig å forstå, pga mye fagspråk (måtte spørre mye hva betyr det når du sier... bla bla...) og at legen snakket dansk.
Nullstress;) Skrevet 25. april 2012 #8 Skrevet 25. april 2012 Jeg fikk bare en henvisning av fastelgen jeg, var inne og tok en blodprøve og ut igjen. Deretter fikk jeg brev i posten om å komme inn. Jeg var inne til samtale i september 2007. Fikk time til operasjon 19 desember 07, men på grunn av sykdom i anestest-teamet ble operasjonen avlyst, og jeg fikk ny time i feb. 08. Da ble jeg operert for første gang. Andre operasjonen fikk jeg i sept 08. Så for meg gikk det virkelig unna!
hgutto Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 Hei. Jeg har også dette genet og har vært inne til samtale. Skal inn til Oslo for å ta mr og mammogrefi til tirsdag. 2 trollunger: har du fjernet både eggstokker og bryster? Tanten min døde av dette 41 år gammel. Pappa som er bærer av genet, og kjenner nå jeg er glad jeg valgte å ta prøven sånn at jeg kan få oppfølging.. Er ikke så lett prate med noen om det, men kjenner det hadde vært godt for syns det er skremmende å vite..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå