Gå til innhold

Svigermor og hennes gjerrighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er noe for seg selv, så egoistisk og egosentrert at det ikke likner noe. Og nå slo hun til igjen.

Vi har nettopp fått vår sønn nummer to og det er ikke det at vi egentlig forventer barselgaver og sånn, men det pleier da ofte komme en liten oppmerksomhet spesielt fra besteforeldre ikke sant?

Når nå dama kom på besøk, så presterer hun å si at det var jo så flott at vi fikk en gutt til og ikke jente, for da kunne jo han også bruke det hun hadde kjøpt i barselgave til gutt nummer 1 (for 3 år siden), slik at de på en måte fikk barselgaven sammen..? Altså hun mente vi da ikke trengte få noe denne gangen siden det kunne brukes om igjen... Jaha, tenkte jeg, den var ny... Men, det var ikke overaskende. Var vel heller overaskende at vi fikk noe første gangen (som by the way nok ikke var nytt, hadde ingen lapper og så litt "brukt" ut, men det spilte jo ingen rolle egentlig).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til dåpen her skulle absolutt svigermor stille med maten, selv om vi flere ganger sa at vi kunne lage den selv. Vi spurte om hun kunne lage en kake, og da skulle hun stille med mat + at hun kom med 5 kaker (noe vi ikke visste om på forhånd) Hun kom da i dåpen og sa at hun ikke hadde med gave for hun hadde jo ordnet med maten!!

Skrevet

Til dåpen her skulle absolutt svigermor stille med maten, selv om vi flere ganger sa at vi kunne lage den selv. Vi spurte om hun kunne lage en kake, og da skulle hun stille med mat + at hun kom med 5 kaker (noe vi ikke visste om på forhånd) Hun kom da i dåpen og sa at hun ikke hadde med gave for hun hadde jo ordnet med maten!!

Og da var hun gjerrig??? Ditt bortskjemte troll!

Skrevet

En super gave, det!

Skrevet

Da tror jeg at jeg bare hadde måpa og begynt å le.... Er det virkelig mulig???

Både mine foreldre og svigerforeldre har kommet med gaver på sykehuset. Første gang fikk vi blomster og baby pakke. Med nr to fikk vi blomster, lesestoff og frukt, storbror fikk pakke. Lillesøster fikk pakker med klær da vi kom hjem:) Dette var bevisst for at ikke storebror skulle bli sjalu.

Termin om en mnd og regner med det blir tilsvarende nå :)

Skrevet

Utrolig deilig å høre om andres defekte svigermødre. Her er litt oppgulp fra meg, slik at du kan få vite om andre i samme bås.

- svigers ringer hver mandag for å høre hvordan vi har det ( det er veldig hyggelg, altså). De starter samtalen med: hei det er oss, kan dere ringe opp, det blir jo så dyrt....

- svigers insisterte på å kjøpe babygrøt fra Sverige etter at de hadde sett et program om usunn Norsk babygrøt. De kom hjem med en grøtpakke og kvittering på 61,50 teipet fast og sa: nå har dere grøt for en måned minst. Jeg betalte selvfølgelig for pakken.

- når det inviteres til middag spiser vi alltid i forkant. Alltid lite mat, aldri noe igjen, alltid ingen mette. Som svigers sier: det ble jo akkurat nok mat i dag og. ( går jo strengt tatt ikke ann å gå i minus da). Så HI, vi er flere.. He he

Skrevet

En super gave, det!

Dåpsgavene skal være til barnet ikke til foreldrene.

Barnet spiste ikke maten og kunne iallfall ikke beholde det som en minne når h*n blir voksen.

Så å gi mat eller kake som gave i dåp synes jeg er sært.

Skrevet

Uff.. Det er jo ikke det at man forventer gave, men det er jo veldig hyggelig! Og det med å ordne med mat til dåpen var jo sikkert en hyggelig tanke, men jeg er også av den oppfatning at gaven skal være til dåpsbarnet, som et minne.

Jeg har selv en svigermor som egentlig er veldig gavmild. Hun er ikke her veldig ofte, men da hun kommer har hun alltid med noe til snuppa. Problemet er bare at vi ikke trenger klærne.. Jeg har sagt fra til henne om at jeg har kjøpt inn alt av uteklær og innerklær til hun begynner i bgh, alt er ferdig merket osv. Har kjøpt i str fra 1 og opp til 2. Likevel kommer hun med regnklær, bobledresser osv. Det er veldig hyggelig gjort, men jeg trenger jo ikke klærne. Alt er handlet på salg, og det meste får jeg jo ikke byttet inn. Også kjoler får jeg, masse kjoler, enda jenta aldri har på seg kjole, fikk masse sommerkjoler som ikke var passelige før til jul, pga utplukkede størrelser på salg. Men jeg sparer på dem og skal gi dem til noen som trenger dem istedet! :)

Skrevet

En super gave, det!

Barnet spiste ikke maten og kunne iallfall ikke beholde det som en minne når h*n blir voksen.

Jeg kan ikke påstå at mine tenåringer har eller har hatt noe særlig glede av den "sølv"sparebøssa formet som en bil, eller skrinet til å ha dåpsattesten i som de fikk da de ble døpt. Jeg tviler sterkt på at de kommer til å sette det på peishylla når de flytter hjemmefra også. Da tror jeg faktisk at de ville sette mer pris på at foreldrene fortalte om all den jobben farmor la ned for å lage et fint selskap da de ble døpt. De mest verdifulle minnene er de man har i hodet.

Men det er klart, dere som foreldre kan jo selvfølgelig heller velge å vektlegge det at farmor ikke kjøpte noe sølvdingeldangel eller en sangbok når dere snakker om dåpen, om det er det dere ønsker at barnet skal ha med seg fra den dagen.

Gjest Miryks
Skrevet

De mest verdifulle minnene er de man har i hodet.

Sant. Veldig, veldig sant.

Synes uansett svigermoren til HI hørtes noe gjerrig ut, jeg.

Skrevet

En super gave, det!

Jeg kan ikke påstå at mine tenåringer har eller har hatt noe særlig glede av den "sølv"sparebøssa formet som en bil, eller skrinet til å ha dåpsattesten i som de fikk da de ble døpt. Jeg tviler sterkt på at de kommer til å sette det på peishylla når de flytter hjemmefra også. Da tror jeg faktisk at de ville sette mer pris på at foreldrene fortalte om all den jobben farmor la ned for å lage et fint selskap da de ble døpt. De mest verdifulle minnene er de man har i hodet.

Men det er klart, dere som foreldre kan jo selvfølgelig heller velge å vektlegge det at farmor ikke kjøpte noe sølvdingeldangel eller en sangbok når dere snakker om dåpen, om det er det dere ønsker at barnet skal ha med seg fra den dagen.

Jeg har ikke mange dåpsgaver, men de jeg har er enten ibruk i skuffen (bestikk) eller står i hylla sammen med de tilsvarnede dåpsgaven ungene fikk. Synes det er koselig, og setter pris på de få tingene jeg har igjen fra barndommen.

Da jeg var i tenårene derimot kunne jeg ikke gitt mer blaffen i disse tingene....

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg tror de færreste lærer seg å bli glad i sparebøssen de fikk til dåpen sin, selv når de blir voksne. En gave behøver ikke nødvendigvis å være en ting, og jeg tror ikke barnet lider noen nød av at det ikke fikk en sølvting fra bestemoren sin.

Svigermor som ikke ga barselgave kan jo kalles gjerrig, for hun gir jo ingenting, men det er vel ikke noe å gidde å bruke energi på. Folk forandrer seg neppe av den grunn.

Skrevet (endret)

Det med å forvente gaver er en uting synes nå jeg....

Men enig i at din svigermors versjon om å dele barslgave høres sært ut. Hun burde kanskje la være å i noe, når hun kom uten gave. Har hun veldig dårlig råd kanskje ?

Endret av Mrs Smith

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...