Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få er verdig liv med livskvalitet når man har uføretrygd? Jeg blir så deprimert når jeg tenker på at slik jeg har det i dag...skal jeg ha det resten av livet mitt, uholdbart å tenke på :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan få er verdig liv med livskvalitet når man har uføretrygd? Jeg blir så deprimert når jeg tenker på at slik jeg har det i dag...skal jeg ha det resten av livet mitt, uholdbart å tenke på :(

nå skriver du ikke noe om hvorfor du er ufør, eller hvor du bor.

men jeg tror kanskje at du får det litt bedre om du gjør noe med dagene dine. hvis du innimellom klarer det?

foreksempel snakke med en frivillig organisasjon og hjelpet til med å lage mat til de hjemløse osv.

eller snakket med sykehjemmet og spurt om det er noen oppegående eldre der som trenger litt ekstra omsorg. så kan du besøke dem innimellom når du orker.

vis du finne noe sånt du klarer. så vil livet ditt få litt mer struktur og du vil få tatt del i noe annet en deg selv.

altså, jeg forstår vis ingen av de tingene jeg nevner passer for deg, men det fins kanskje noe som du kunne tenkt deg å gjøre sammen andre mennesker, sånn innimellom

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener... Selv har jeg ikke uføretrygd, men har vært på AAP siden 2007, og det begynner å bli lenge. Utsiktene til bedring er svært usikre, så jeg begynner vel smått om senn å innstille meg på at jeg etter hvert blir ufør jeg også.

Jeg strever fælt med å finne ut hva som skal gi livet mening. Hva jeg skal gjøre i livet mitt. Det er forferdelig vanskelig, og jeg klarer ikke finne svaret. Nå er jeg ganske dårlig, og dermed er det veldig lite jeg klarer å gjøre, og da blir det enda vanskeligere. Jeg vet ærlig talt ikke, jeg heller.

Håper at du får noen gode svar! :-)

Oppmuntringsklem til deg!

Skrevet

Jeg er i prosessen i å søke uføretrygd nå - etter 10 år med prøving og feiling, i alle tiltak jeg har vært i.. Prøvd det meste, både praksisplasser, utdanninger, kurs, så nå har jeg resignert på en måte, oginnstilt meg på uføretrygd i lang tid fremover. Jeg er srtraks 40 år, og føler vel at arbeidslivet og "voksenlivet" med hus og bil etc er en saga blott.

jeg sliter veldig med meingsløshet og dyp depresjon - foreløpig må jeg sove hele dagen for å ha energi til å være en "vanlig" mamma til sønnen min- jeg er veldig bevisst på at han aldri skal lide under mine plager.

Jeg forstår at dagene kan bli lange for deg - hva med en slags hobby du kan drive med hjemme, eller ute hvis du er mer sosial?

Sy, strikke, hekle e.l ? Du kan jo selge tingene dine på f.eks etsy.com ( mye større marked enn epla.no ). Flere selgere der har bare et par ting til salgs, trenger ikke være så voldsomt.

Dette med Etsy er noe jeg selv håper å kunne ha energi til på sikt.

Som flere over her nevner, er kanskje frivillighetssentralen eller tilsvarende noe for deg, hvis du er av den sosiale typen.

Lykke til :-)

Skrevet

Har dessverre etter ti år i systemet utviklet sosial angst og dyp depresjon, men pga ordinære sykdommen jeg har, er jeg totalt isolert, ingen mulighet for å komme meg ut. flere ganger jeg lurer på om det virkelig er verdt kjempe mer, har på en måte gitt opp alt for jeg er så sliten, har ikke mer å gi.

Takk for oppmuntrende ord og tipset om hjemmehobby, skal se på linken :)

Skrevet

Har dessverre etter ti år i systemet utviklet sosial angst og dyp depresjon, men pga ordinære sykdommen jeg har, er jeg totalt isolert, ingen mulighet for å komme meg ut. flere ganger jeg lurer på om det virkelig er verdt kjempe mer, har på en måte gitt opp alt for jeg er så sliten, har ikke mer å gi.

Takk for oppmuntrende ord og tipset om hjemmehobby, skal se på linken :)

kanskje du kan skrive en bok eller noen noveller? om vanskelige liv som blir fine. eller fantasi eventyr om ting som gjør deg glad?

så kan du sende dem inn til ukeblader og sånt.

da få du jo delt alt det fine du har inne i deg, og kanskje noen erfaringer også :)

Skrevet

Kan jeg spørre hva slags grunnsykdom du har?

Skrevet

Blogg gir mening og sosial kontakt, den kan oppdateres når det passer deg og innholdet kan varieres fra gang til gang, du kan legge inn ambisjoner eller la være. Det er også en del å lære av kommunikasjon, tekniske ting, formidlingsteknikk mm

Lese bøker, noveller, dikt, kortprosa mm

Få pennevenner/mailevenner

Engasjere deg i tema/organisasjon på nett

Lage deg små prosjekter som strikke genser som skal passe til vinteren, andre håndarbeidsprosjekter

Fotografering, spennende motiver fra sofakroken (faktisk)

Fordype deg i et nytt tema

Lære deg en ny sang hver dag

Det blir nok lettere for deg bare du kommer igang!

Skrevet

Det fins i mange kommuner en vekstbedrift eller lignende. Går an å snakke med det lokale nav-kontoret og bli påmeldt vta-tiltak. (varig tilrettelagt arbeid). Så kan det hende de kan hjelpe deg til en meningsfull jobb/aktivitet på dine premisser. Frivillighetssentralene trenger alltid folk til spre og små oppgaver.. Alt på dine premisser. vet og at mange på uføretrygd tar vikartimer i ordinær jobb. (jada, jobber ned å få folk ut i aktivitet ) lykke til uansett :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...