Gå til innhold

Føde alene?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke ha med barnefar, han er en stor drittsekk (vi er ikke sammen,nei...), og familien min bor langt unna (utlandet, og andre siden av landet enn meg). De kan ikke komme å være her rundt termin heller, for de har nok med seg og sitt... Har ingen venninner, og føler det blir rart å ta med en kompis... :s

 

noen som har positive alene-fødsel-historier til meg? hva er fordelene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke prøvd selv, men svigerinna mi fødte alene for noen mnd siden. Mannen var bortreist, og hun følte ikke at det var noen andre bra alternativ. Spurte henne om hvordan det var, og for henne hadde det gått veldig greit, tror ikke hun følte seg ensom

Skrevet

jeg fødte alene. eller jeg var jo på sykehuset da, men jeg hadde ikke med meg noen.

 

jeg var litt i samme situasjon som deg. det var slutt mellom barnefar og meg, og det var derfor ikke naturlig for meg å ha han meg.

 

ikke hadde jeg noen andre jeg ønsket å ha med heller. pappaen min og flere andre spurte, men det var ingen av dem som jeg ønsket å ha med.

 

jeg så vel egentlig ikke poenget heller. hva skulle jeg med noen der som skulle se på at jeg fødte?

 

nå gikk min fødsel ganske raskt og jeg var veldig glad etter på for at jeg ikke hadde med noen. det føltes riktig.

 

men jeg har tenkt på at om jeg hadde hatt en lang fødsel, med mye venting. så hadde det vært greit å hatt med en venn som venteunderholding. men jeg snakket jo med folk på tlf og sånt, mens jeg ventet. så det gikk helt fint

Skrevet

Du kommer jo uansett ikke til å være alene, -det vil jo være jordmødre og barnepleiere der osv. Mange som føder sånn, feks pga mangel på barnevakt, eller fordi de ikke er sammen med barnefar.

 

Men du har planlagt transport til sykehuset og sånt?

Skrevet

Du kommer jo uansett ikke til å være alene, -det vil jo være jordmødre og barnepleiere der osv. Mange som føder sånn, feks pga mangel på barnevakt, eller fordi de ikke er sammen med barnefar.

 

Men du har planlagt transport til sykehuset og sånt?

 

Jeg har snakket med legen min, og han sier at jeg får taxi,muligens ambulanse siden jeg hadde styrtfødsel sist. Jeg har en sykepleier (samtaler pga psyken), og hun kan hente meg når jeg er ferdig sier hun.

Jeg lurer litt på hjemmefødsel, skal snakke med jordmor om det, siden jeg ikke har noen til å passe barnet mitt. 100% av fødslene i min familie skjer på natten, så jeg har nok ikke "flaks" med at hun er i barnehagen under fødsel heller. Føder jeg hjemme, kan en kompis alltids være tilstedet for å ta seg av barnet mitt om hun skulle våkne på natten, men vil ikke ha han der under fødselen, om dere forstår.

 

 

Til dere andre som har svart: Takk for svar :)

 

 

Hvis jeg Må på sykehuset for å føde, og jeg ikke har noen til å ta barnet, da må jeg jo ta henne med, for hun er mange år for liten til å være alene... Hva gjør jeg da? Vil jo ikke traumatisere henne med fødselen... :(

 

HI

Skrevet

Hvor gammel er hun?

Jeg har en fireåring og en toåring hjemme, og vi snakker også om hjemmefødsel.

Jeg tror de kommer til å kunne takle en fødsel helt ok, dersom ikke barnevakter er tilgjengelige i tide.

Jeg hadde også styrtfødsel sist, og derfor anbefaler også jordmor oss hjemmefødsel. Jeg syns det høres bra ut, skal jeg være ærlig, mye mindre stress, og mindre traumatiserende for barna!

 

Dersom du tar med en liten en til sykehuset, er det jo mange voksne der, som er vant til å håndtere barn. Jeg vil tro at en eller annen barnepleier kan være behjelpelig med å finne leker og annen moro i et rom ved siden av, dersom det å være i føderommet skulle vise seg å være for tøft for den lille, evt under selve forløsningen. Det spørs jo også litt på hvordan du selv reagerer på smertene etc. Men jeg kjenner damer som har født hjemme med toåringer som fødselshjelpere, fordi fødselen har skjedd så fort. og ingen av de barna har blitt traumatisert etterpå, så vidt jeg vet.

Vi har tenkt at det går jo faktisk an å sette på disney junior eller noe og servere ungene litt godteri også vi, hvis man trener å distrahere dem litt.. hehe

 

Dersom du føder hjemme, og barnevakt har tid til å komme, så kan jo vedkommende ta med seg barnet ut på tur, gå på kafe eller lignende? Det var jo det som var vanlig før i tiden. Faren min har fortalt meg historien om hvordan han og hans far gikk rundt hele Larvik, og da han kom hjem, hadde han blitt storebror <3

 

 

snakk med jordmor om det, og så legger dere en plan om hvordan dere skal gjøre dette i alle mulige tilfeller. alltid lettere om man har en plan for alt <3 og lykke til!

Skrevet

Hvor gammel er hun?

Jeg har en fireåring og en toåring hjemme, og vi snakker også om hjemmefødsel.

Jeg tror de kommer til å kunne takle en fødsel helt ok, dersom ikke barnevakter er tilgjengelige i tide.

Jeg hadde også styrtfødsel sist, og derfor anbefaler også jordmor oss hjemmefødsel. Jeg syns det høres bra ut, skal jeg være ærlig, mye mindre stress, og mindre traumatiserende for barna!

 

Dersom du tar med en liten en til sykehuset, er det jo mange voksne der, som er vant til å håndtere barn. Jeg vil tro at en eller annen barnepleier kan være behjelpelig med å finne leker og annen moro i et rom ved siden av, dersom det å være i føderommet skulle vise seg å være for tøft for den lille, evt under selve forløsningen. Det spørs jo også litt på hvordan du selv reagerer på smertene etc. Men jeg kjenner damer som har født hjemme med toåringer som fødselshjelpere, fordi fødselen har skjedd så fort. og ingen av de barna har blitt traumatisert etterpå, så vidt jeg vet.

Vi har tenkt at det går jo faktisk an å sette på disney junior eller noe og servere ungene litt godteri også vi, hvis man trener å distrahere dem litt.. hehe

 

Dersom du føder hjemme, og barnevakt har tid til å komme, så kan jo vedkommende ta med seg barnet ut på tur, gå på kafe eller lignende? Det var jo det som var vanlig før i tiden. Faren min har fortalt meg historien om hvordan han og hans far gikk rundt hele Larvik, og da han kom hjem, hadde han blitt storebror <3

 

 

snakk med jordmor om det, og så legger dere en plan om hvordan dere skal gjøre dette i alle mulige tilfeller. alltid lettere om man har en plan for alt <3 og lykke til!

 

 

Hei igjen, og takk for svar atter en gang :)

Nå fikk du meg til å puste ut litt. Dette har jeg tenkt mye på, stort sett negativt... :s Men det du tipser om høres jo absolutt ikke umulig ut :)

Barnet mitt vil være ca 14 mnd når jeg skal føde.

Tusen takk for oppløftende og positivt svar :)

 

HI

Skrevet

en på 14 mnd vil nok ikke huske mye etter et halvt års tid! så lenge ikke hun opplever at mamma blir redd, så vil nok det meste gå fint. men som du sier, det finnes mange ulike løsninger, bare legg en plan for alle eventualiteter :)

 

lykke til igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...