Gå til innhold

Noen som har vært på lamazekurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Eller brukte lamaze under fødselen?

Jeg vil så gjerne ta dette kurset men jeg synes det er så inn i det grønne dyrt og vil ikke bruke to dager på det iom at vi da må ha to dager barnevakt for 4 åringen.

Overtal meg?

Endret av FinesteGutt08+Julijente12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Dytter en gang til...

Skrevet

Jeg har :). Men jeg er jo ingen vandrende reklame for dette, da jeg likevel endte opp med fødselsangst etter fødselen, noe jeg ikke hadde snev av som førstegangs. Jeg vet likevel at mange har veldig positive erfaringer, og det er jo ikke så dyr timespris egentlig (men en grådig stor engangssum).

Jeg vil heller ikke si at jeg angrer på kurset, for det var bra. Du får en veldig god forståelse av hva som skjer i kroppen, og de ulike fasene. Du får også en hel helg til å vie deg til det som skal skje og forberede deg. Avslapningsteknikkene var også deilige, men skjønner ikke helt hvordan man skal bruke dem i aktiv fødsel, for jeg hadde hverken tid eller var mentalt nok til stede under pausene til å avspenne. Det er også fint å ha med partneren sin, for da får han/hun god innføring og forberedelse i hva som skjer.

Jeg var heller ikke flink til å øve på pusteteknikken hjemme, så det hadde kanskje litt å si, men jm under fødselen mente at jeg var flink til å bruke pusten. Det var bare det at det ikke hjalp.. Og med 30 timer med vonde rier uten å være i aktiv fødsel, så var jeg dritt lei hele pustinga. Jeg ville ha alt av smertestillende etter seks cm, men rakk bare lystgass som ikke funket for meg. Nå skal det sies at når jeg var i aktiv fødsel, så gikk det kjempe fort og derfor kan det jo ha blitt vanskelig å henge med. Jeg måtte også endre stilling fra knestående til liggende på rygg på grunn av dårlig fosterlyd, måtte ha vakuumhjelp og fikk subtotalruptur. Dette har ingenting med lamaze å gjøre, bare dumme tilfeldigheter, så hvis ikke det hadde skjedd ville jeg kanskje snakket varmt om lamaze jeg også.

Skrevet

Ja det er jo selvfølgelig mye det ikke kan hjelpe mot. Jeg hadde en slik fødsel som du hadde i åpningsfasen sist jeg også. Veldig lang åpningsfase og innmari vonde rier i uhorvelig mange timer, men dt endte i hastekeisersnitt.

Jeg er lovt at det ikke skal ta så lang tid denne gangen, men jeg vil være enda mer forberedt denne gangen.

Tusen takk for svar!! :)

Skrevet

Leste boka. Syns jeg hadde mye igjen for det under fødsel. Hadde i tillegg gått på gravid yoga så hadde pusten helt på plass. En rie på 3 timer jeg glemte å puste, da fikk jeg totalt panikk. Men hentet meg inn og fødselen gikk kjempe bra :-)))

Skrevet

Ja, jeg har og jeg har født to barn i etterkant av kurset.

Jeg synes jeg fikk veldig mye hjelp av teknikkene under fødselen. Under den første fødselen min hadde jeg riestorm, det var svært heftig og intenst. Men pusteteknikkene satt som støpt og de reddet meg gjennom dette. Jeg fikk også brukt avslapningsteknikkene, selv om denne delen er litt vanskeligere. Men jeg har opplevd å sovne mellom rier der det bare er 20-30 sek pause fordi jeg fokuserte så mye på disse avslapningteknikkene.

Mye av kurset går ut på å øve, og det gjør at teknikkene sitter av seg selv når man er i fødsel.

Kurset gjorde at jeg følte meg trygg i forkant av fødselen. Mannen min var også mye tryggere på sin rolle og hvordan fødselen ville være.

Skrevet

Tusen takk for svar, ja vi må bare gjøre det, kanskje får jeg en bedre opplevelse denne gang. :)

Skrevet

Jeg har vært på kurs og synes det var verdt pengene! Nå har jeg ikke født ennå så kan ikke si om det vil ha nytte da, men vi føler oss mye mer forberedt nå. Og bruker teknikkene til avspenning før fødsel også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...