Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Hvilke leggetider har dere for barn på 13 år når det er skole dagen etter?? Og for dere som har barn som liker PC spill, har dere noen begrensninger på tid?? Vi har en ilter 13åring hjemme som sier at vi er urimelig strenge på både leggetider og tid forran PCen. Må være i seng 21:30 når det er skole dagen etter og har maks tid på 2 timer med spilling hver dag. Denne spilletiden blir kun utløst om det har blitt trent, lest bok eller hjulpet til hjemme først. (viser desverrer enkelte symptomer på spilleavhengighet så vi prøver å tvinge frem litt andre aktiviteter) Er vi urimelige?? Vi får nemlig høre at "alle andre" legger seg senere og får spille mer...
eaglebeagle Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Jeg synes ikke dere er urimelige. To timer spill om dagen er mer enn nok, og særlig om dere opplever at han sliter med å begrense seg. Vi har to på tolv, de spiller en del og helst daglig, men vi bestemmer relativt ofte at nå får de finne på noe annet. Eks være ute, hjelpe til i huset osv. Vi har foreløpig ikke måtte innføre en konkret tid, men om vi gjør det er vi nok nærmere en time om dagen enn to (da regner vi ikke med leksearbeid på PC osv). Leggetiden har til nå vært halv ti, men vi har en dialog gående på klokken 22 i stedet (blant annet fordi de har treninger til åtte to av dagene i uken, som gjør at det blir liten tid på kvelden etter dusjing osv). Vi har sagt at det avhenger av hvor flinke de er til å bidra og gjøre lekser, og hvor blide og våkne de er om morgenen og på skolen. De starter ni på skolen, og kan sove til over åtte, så om de slukker og sover ti er det 10 timer søvn. Mulig vi innfører kl 22 fra sommerferien.
Gjest Heartbroken Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Jeg syns ikke dere er urimelige. Frasen "alle andre" har barna mine skjønt er verdens dårligste argument, for det resulterer bare i at jeg sier at vi er ikke alle andre, vi er oss og gjør det som passer oss best Om 21.30 er for tidlig å legge seg, merker dere om morgenen tenker jeg. Er han lett å få opp av sengen og virker uthvilt utover dagen, kan det kanskje være greit å prøve å strekke leggetiden en halvtime. Det er ingen fast regel på hva som er rett, man må se an barnet/tenåringen hva som fungerer. To timer spilletid syns jeg høres greit ut - ev få spille litt lenger annenhver dag e.l. da jeg skjønner at tiden kan fly når man først er i spillet.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Jeg tenker at leggetiden kommer også veldig an på når ungen står opp om morgenen, og hvor fort han/hun sovner på kvelden. Og selvsagt søvnbehovet til det barnet. Synes jeg har hørt at ca 9 timer søvn er passende for den alderen? Så om han sovner kl 22 (leser en halvtime på senga f,eks.) og sover til kl 7 på morgenen så høres det jo veldig passe ut på meg. De bør vel iallfall ikke ha mindre enn 8 timer søvn, det er jo det som er anbefalt for VOKSNE. Ikke at alle voksne får så mye søvn (eller trenger det for den saks skyld). Jeg synes også 2 timer spilletid i ukedagene høres relativt mye ut, er jo begrenset hvor mye fritid som er igjen på kveldene etter skole, lekser, vennebesøk, fritidsaktiviteter, middag osv osv. Så synes ikke du skal ha dårlig samvittighet ovenfor det, vil tro de andre som har fast spilletid ikke har mer enn to timer iallfall. I helger derimot er det kanskje lite med 2 timer. Men to timer før middag og to timer etter middag må jo være ypperlig, hvis dere likevel er hjemme hele den dagen.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Jeg synes ikke dere er urimelige! Har selv en 12-åring som legger seg kl 21. Av og til blir det nærmere 21.30, når han kommer forholdsvis sent hjem fra trening ol. Og to timer spilling hver dag er mer enn nok! Gutten deres burde være fornøyd, han
Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 Takker for mange svar! Han må stå opp senest 07:15 for å rekke skolen, og han sovner jo ikke 21:30 selv om det er da han skal være i senga, og han er trøtt som en dupp om morran. Blitt veldig tenåring når det gjelder å sove lenge om morran, står ikke opp før i 12-13 tiden i helgene om han får velge selv, så han trenger mye søvn. Vi har valgt 21:30 som leggetid etter anbefaling fra legeforening som skriver at ingen skolebarn bør legge seg senere enn dette. De skriver også at en tenåringshjerne faktisk trenger mer søvn enn både de som er yngre og eldre, fordi det er så store endringer! HI
Ond stemor Skrevet 27. februar 2013 #7 Skrevet 27. februar 2013 Synes storesøstre på videregående (3 år eldre enn lillesøster) at det er greit at de må legge seg likt både i uka og helg?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #8 Skrevet 27. februar 2013 Synes ikke dere er urimelig, synes tvert i mot at 2 timer spilling hver dag var ganske mye. Anonym poster: 2e0cc762a45cccf510610b1045be8050
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2013 #9 Skrevet 27. februar 2013 Min 13-åring legger seg kl 21. Anonym poster: d4456a51fbef0b7f2d9b87c0e045f877
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå