Gå til innhold

Migrene-damer! hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppstod deres første mirgeneanfall? Hvor lenge varte det?

Er det vanlig at anfallet ikke blir betraktelig bedre etter medisinering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt aller første fikk jeg da jeg studerte, var vel rundt 27år. Da leste jeg intenst mye uten å bruke briller (visste ikke at jeg trengte briller...). Til slutt smalt det i hodet og jeg endte hos legen. Hun mente det var sjelden å få migreneanfall først i voksen alder. Men kunne ikke finne noen annen årsak.

Til gjengjeld har jeg virkelig fått merke hva migrene er etter at jeg fødte min lille som nå er 18mnd. Jeg fikk fødselsdepresjon rett etter fødsel, og jeg stresset nok uhyre mye. Jeg husker jeg stod hjemme foran kjøkkenbenken og så skurring foran meg - klarte liksom ikke å fokusere. Plutselig stokket bokstavene seg da jeg forsøkte å lese. Jeg ble nummen i munnen. Foruten en hodepine fra en annen verden ble jeg kvalm. Opplevde dog aldri hverken lysskyhet eller følsomhet for lyder slik mange med migrene opplever. Hos meg varer et anfall mellom 15-30min.

Bruker ingen medisiner mot dette, men om jeg får denne flimringen foran øya pleier jeg å hive i meg to paracet i håp om at det døyver den verste smerten. Funker ikke optimalt desverre :(

Skrevet

Hvordan oppstod deres første mirgeneanfall? Hvor lenge varte det?

Er det vanlig at anfallet ikke blir betraktelig bedre etter medisinering?

Hei

Har ikke hatt mange anfall men hadde et i helga. Begynner med synsforstyrrelser, flimring, farger og sikk-sakk mønster. Så kommer hodepine og kvalme. Forholdsvis milde anfall, men blir utrolig sliten av de. 3 uker før fødsel hadde jeg et ekkelt anfall som også inkluderte lysskyhet, lydfølsomhet og prikking i høyre hånd/arm. Ble livredd. Varer heldigvis ikke lenge. Rett etter fødsel fikk jeg også et anfall. Men da kun synsforstyrrelsene. Bruker kun pinex mot hodepinen.

Skrevet (endret)

Fikk mitt første anfall da jeg var ca 16 år. Fikk det på skolen. Merket at jeg fikk synsforstyrrelser (flimring og sikksakk møster som hun over her beskriver..) og ca 30 min etter dette kom den intense hodepinen. Gjør så vondt at jeg spyr. Det er det verste som finnes og jeg hadde faktisk gladelig valgt en fødsel fremfør et migreneanfall.

Fra jeg var 16-25 hadde jeg migrene i gj.snitt 1 gang i uken Prøvde masse forskjellige medisiner uten effekt.

Da jeg blei 25 fikk jeg prøve medisisn inderal. Den taes hver dag forebyggende. Etter jeg begynte på inderal har jeg kun hatt migrene 1 gang på 2 år.

Så for å svare på de siste to spm dine: mine migreneanfall varer i ca 12 timer, og ingen medisin har tatt knekken på det når anfallet først er der, men indreal virker forebyggende :)

Endret av Mamma85 <3
Skrevet

Mine anfall startet når jeg var 25-26 år. Starter med flimring og sikksakk-lys som sakte sprer seg over synsfeltet. Ser også aura rundt gjenstander. Etter ca ti minutt er hele synsfeltet dekt av dette. Jeg bruker Zomig (smeltetabl.), og må da ta de før de ti minuttene er gått. Hvis ikke, hjelper de ikke like mye og jeg blir liggende med hodepine og lys-/lydskyhet. Hvis jeg tar medisinen, blir jeg bare veldig sliten, men slipper unna resten. Er mange migrenemedisiner, jeg har prøvd tre typer nå. Den første funket ikke, den andre fikk jeg så stygge bivirkninger av, så det kan hende at du ikke får rett medisin hvis den ikke virker.

Skrevet

Jeg hadde antagelig mitt første anfall lenge før jeg hadde lært å snakke, så jeg har ingen minner om det.

De første anfallene jeg kan huske (i 3-4-årsalderen??) - lå på sofaen hos dagmamma med teppe over hodet. Løp alt jeg kunne for å kaste opp i en vask som ikke var høyere enn at jeg rakk opp slik at jeg kunne legge haka på kanten.

Har fått høre at mine anfall som barn ofte varte i 1 uke.

Takk og lov bedret det seg i tenårene slik at de "bare" hadde en varighet på ca 12 - 24 timer og den var borte under graviditeten (og jeg må jo si at de som ikke har migrene er heldige).

Migrene anser jeg nå ikke som noe problem. Etter at jeg fikk maxalt smeltetabletter, er et anfall over før det har begynt. Når auraen kommer legger jeg en tablett under tungen. Smaker dritt og jeg blir litt uggen en stund, men så er det over. Man får liksom dagenderpåfølelsen som er etter anfall med en gang i stedet for anfallet.

Skrevet

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan det oppstod. Men hodepinen min endret seg fra vanlig hodepine som gikk bort med en paracet, til en anfall hvor jeg fikk så store smerter i hodet at jeg trodde en blodåre hadde sprukket. Jeg ble kvalm, svimmel og kastet opp. Tålte ikke lyd, lys osv. Altså hodepinen min endret seg. Det var ikke vanlig hodepine lenger.

Jeg begynte på medisiner først Selo Zok som jeg brukte i 4 år. Det er forebyggende og da tok jeg en tbl hver dag. Samtidig som jeg brukte anfallsmedisiner når jeg fikk et anfall. Da brukte jeg Almogran. Medisinene hadde god effekt etter noen uker. Husker ikke nøyaktig. Men det tok noen uker før jeg merket endring. Men anfallsmedisinene fungerte med en gang. De forebyggende medisinene sørget for at jeg ikke lenger fikk så hyppige anfall. Gikk fra å ha ca 5 anfall i uken til 1-2 anfall.

Nå har jeg byttet medisiner et par ganger de siste to årene pga bivirkninger. Selo Zok er blodtrykkssenkende og jeg hadde en del besvimelsesanfall og slet med lavt blodtrykk. Så gikk en jeg liten stund på Atacand, men hadde mye bivirkninger med disse også.

Nå går jeg på Topimax som egentlig er en epilepsi medisin. Da må jeg ta en tbl morgen og en på kvelden, hver dag, resten av livet. Men de har jeg svært få bivirkninger av. Eneste jeg merker er prikking i ben og hender og i munnen. Men det er ikke noe å klage på. Jeg har også byttet anfallsmedisin til Maxalt smeltetbl. da jeg ble veldig trøtt av Almogran. Eneste negative med de er at de smaker vondt og man kan bli litt kvalm av den smaken, i tillegg så er man ofte kvalm av migreneanfallet, men det går fort over.

Mellom medisinbytte tok det ca 2-3 mnd før jeg hadde full effekt av medisinene.

Nå vet jeg ikke hvor plaget du er av migrene, men jeg er avhengig av å gå på medisiner hver dag for å unngå anfall. Kanskje kan du klare deg med kun anfallsmedisiner.

Uansett anbefaler jeg deg å oppsøke en nevrolog og få en klinisk undersøkelse. Jeg gikk altfor lenge på feil medisiner(de første medisinene jeg gikk på og hadde mange bivirkninger) uten å komme til nevrolog. Fastlegen mente det ikke var noe vits med henvisning, så jeg bestilte privat hos Volvat. Dog tok det noen år før jeg gjorde det, men bedre sent enn aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...