Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 En mammablogg karakteriseres av bilder av barna, historier om dem og en mamma som viser seg fram stylet og opplagt. Barna vises enten fram i komplementære farger eller med snørr i ansiktet og tørkede matrester for å vise virkeligheten som den er. Er dette akseptabelt? å bruke barna som trofèer, for å fremheve morens vellykkethet eller status, er det virkelig noe vi skal akseptere? Om vi aksepterer mødre som viser fram sine små må disse mødrene også akseptere at barna legger fram bilder av mødrene uten å spørre om aksept. Fyllesjuke, omgangssjuke med bustet hår med underlige grimaser. Hvor går grensen for hva som er akseptabelt å blogge om og legge ut bilder av på bloggen sin?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Er dette akseptabelt? Er du samfunnspolitiet?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Er dette akseptabelt? Er du samfunnspolitiet? Du har ingen mening om temaet?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Jeg syns ikke det er akseptabelt. De fleste vil ikke vedkjenne seg å lese se og hør, og syns heller ikke det er akseptabel journalistikk. Men alle leser det for det. Jeg vil ikke vise bilder av mine barn på nettet. Og mange med meg deler min oppfatning. Allikevel er det mange som meg og syns det er fint å lese om andres mammaliv, og leser mammablogger. Jeg syns ikke det er riktig å bruke barna sine og brette ut livet dems. Stakkars barn.
Edelweis Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Jeg hadde ikke vært fornøyd om min mamma hadde lagt ut hele livet mitt som barn og alt det rare jeg gjorde da jeg var liten, slik at hele verden kan se. De har jo ingen stemme de små, ikke forstår de konsekvensene heller.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Da er det bare å få i gang en diskusjon her, og så ser vi resultatet på klikk.no i form av en reportasje som nesten har skrevet seg selv... ;-) Men, viktig tema...krever refleksjon!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 Jeg er en såkalt mammablogger og jeg er hele tiden kritisk til hva jeg leger ut. Jeg legger ut svært få bilder av datteren min og det jeg skriver tenker jeg hele tiden over: "Er dette noe jeg ville likt at andre skrev om meg og er dette noe jeg selv kunne tenke meg å lese som voksen dersom det hadde vært min mamma som hadde blogget?" Nå skal det sies at jeg skriver svært lite direkte om datteren min. Jeg forteller aldri om detaljer fra hennes hverdag, fra hennes privatliv og fra hennes gjøremål. Det er hennes og ikke mitt for å kunne dele med andre.
tre håpefulle Skrevet 24. april 2012 #8 Skrevet 24. april 2012 Nå bor vi vel i ytringsfrihetens land.. Kanskje har denne ytringsfriheten gått litt for langt på mange punkter.. Jeg mener at vi ikke skal legge oss opp i hva andre gjør. Vi kan ha våre meninger, og jeg mener at mammablogger, der det er bilder av barna i alle varianter hver eneste dag, kanskje ikke er så heldigt, siden bildene alltid vil være der ute.. Spørst hvilke bilder det er, selvsagt. Når det er sagt har jeg blogg selv (www.torillskorpen.blogg.no), der jeg innimellom legger inn bilder av barna mine, når settingen passer slik.. Men jeg vurderer hver tilfelle, og ønsker ikke at dette skal bli noe negativt for ungene mine. Men stort sett er min blogg om mine egne tabber og mitt eget frynsete ansikt... Vi får vel alle feie for vår egen dør.. Og det er noe med ordtaket at vi gjerne ser flisa i andres øye, men ikke tornen i vårt eget.. Eller noe slik.. Så jeg svarer på spørsmålet ditt. Ja, vi skal akseptere at andre velger å gjøre dette, men helst at vi velger å ikke gjøre det selv. =D
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #9 Skrevet 24. april 2012 Det kan bli tøft å bli gjort oppmerksom på alt ens egen mor har lagt ut om en av bekjente i den mest sårbare tenåringsperioden. Når det allerede ligger bilder på nett av en som baby og barn eier ikke barnet selv sin digitale historie. Muligheten til å skape sin egen fasade og fremstille seg selv som man ønsker det blir redusert når ens mor (far eller andre nære personer) allerede har gitt en del av deg (tenåringen) til verden. Det vil jeg tro kan være skadelig for en sårbar og usikker tenåring. Det som virker søtt og uskyldig for mor er ikke nødvendigvis det for barnet. å legge ut bilder av barnet er å ikke beskytte barnet mot uheldig påvirkning. Ingen vet om bildene blir stjålet og i hvilke andre sammenhenger de kan bli brukt. Jeg kan ikke forstå at foreldre holder bilder av seg selv bort, men synes det er helt greit å vise fram barna. hi
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #10 Skrevet 24. april 2012 Det kan bli tøft å bli gjort oppmerksom på alt ens egen mor har lagt ut om en av bekjente i den mest sårbare tenåringsperioden. Når det allerede ligger bilder på nett av en som baby og barn eier ikke barnet selv sin digitale historie. Muligheten til å skape sin egen fasade og fremstille seg selv som man ønsker det blir redusert når ens mor (far eller andre nære personer) allerede har gitt en del av deg (tenåringen) til verden. Det vil jeg tro kan være skadelig for en sårbar og usikker tenåring. Det som virker søtt og uskyldig for mor er ikke nødvendigvis det for barnet. å legge ut bilder av barnet er å ikke beskytte barnet mot uheldig påvirkning. Ingen vet om bildene blir stjålet og i hvilke andre sammenhenger de kan bli brukt. Jeg kan ikke forstå at foreldre holder bilder av seg selv bort, men synes det er helt greit å vise fram barna. hi Tror mange unge bloggere har vanskelig for å se for seg en situasjon som du beskriver. Det er så langt inn i fremtiden. Man lever her og nå. De fleste er stolte av barna sine, og har jo lyst til å vise dem frem for hele verden. De tenker ikke på eventuelle konsekvenser, fordi det er så fjernt. Barna er så uskyldig små. De fleste har vel tenkt igjennom og tror at det helt uskyldig. Alle barn er forskjellige, hvordan vite hvordan situasjonen er om 20 år og hvordan samfunnet er rundt oss. For å forstå disse mammabloggerne... stiller jeg et spørsmål, hva er det de ønsker å oppnå med bloggen? Hvorfor legger de ut bilder av barna sine? Noen ganger kan det være vanskelig å forstå andre, når det er så fjerne fra sitt eget liv. Jeg har ingen kjennskap til bloggere, bare lest noen få. Litt vanskelig for meg å svare. Men en ting er sikkert, jeg syns litt synd på barna.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #11 Skrevet 24. april 2012 Jeg leser endel mammablogger og det er STOR variasjon på hva som legges ut av info om barna. På den ene siden har du de som legger ut alt (type: http://malinelskerlucas.blogg.no/ og http://siljemilf.blogg.no/ ) og så har du de som skriver i litt mer runde vendinger og som er sparsomme på barnebilder (type: http://frokenmakelos.com/ og http://vinterverket.wordpress.com/ ) å putte alle mammabloggerne i samme bås er ikke helt riktig. Tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #12 Skrevet 24. april 2012 Jeg leser endel mammablogger og det er STOR variasjon på hva som legges ut av info om barna. På den ene siden har du de som legger ut alt (type: http://malinelskerlucas.blogg.no/ og http://siljemilf.blogg.no/ ) og så har du de som skriver i litt mer runde vendinger og som er sparsomme på barnebilder (type: http://frokenmakelos.com/ og http://vinterverket.wordpress.com/ ) å putte alle mammabloggerne i samme bås er ikke helt riktig. Tenker jeg. Jeg putter ikke alle i samme bås, men tar opp dem som passer inn i beskrivelsen i hovedinnlegget. Jeg tror vi kommer til se en del problemer i årene som kommer pga mødres (og enkelte fedres) ubetenksomme eksponering av de små. Små som blir store. åpenhet er fint, men helst på egne vegne ikke utlevering av andre. hi
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #13 Skrevet 24. april 2012 Den beste mammabloggen jeg vet om er Absolutt hjemme. Det er så herlig å lese, og jeg gleder meg alltid til nye innlegg. Hun er en fantastisk mamma. Jeg syns det hun legger ut er helt ok.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #16 Skrevet 24. april 2012 Fremstår jo ikke akkurat som de skarpeste knivene i skuffa disse bloggerene. Jeg pleier klikke på linker til blogger her inne, og evnervirkelig ikke å se poenget. Ofte blir jeg rett og sletta sjokka over alt de legger ut om et, hint og alt sammen. Av og til har jeg tenkt at barnevernet burde vært inne, og så har det vel vist seg i noen tilfeller at de er nettopp det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå